Jomes Startet 9.Juni.2014 Del på Facebook Startet 9.Juni.2014 (redigert) Hei. Har følgende batterier. 2 stk 95 amp + 1 stk 100 amp (batteribank forbruk ) 1 stk 85 amp til startbatteri. Jeg mener min VP 2003 lader er på ca 50 amp. Når jeg har motoren i drift ligger ladeindikator på 12,7 og 12.8 V, dette iflg GPS. Det samme viser den når jeg under drift har kjøleskapet på. Var borte i en annen båt om fredagen, den ladet 14 V under drift iflg måleren hans. Mercedes motor Hva er rett eller galt her ? og hvorfor ? hva bør sjekkes, og hvor sitter det ? Redigert 9.Juni.2014 av jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Joerg Becker Svart 10.Juni.2014 Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 Alt som er lavere enn 13V kan anses som uten ladespenning.Er det fortsatt originaldynamo da skulle den levere noe mellom 13,8 og 14,4V som ladesluttspenning (fulle batterier, uten stor belastning) avhengig regulator.Først: Ikke stol alene på instrumenter. Feilsøking begynner med en titt på remen, om den fortsatt er der eller kanskje henger løst, ..mm. Deretter bør du bruke en helt vanlig multimeter.Innstilling VDC. (Likespenning) 230V lader slås av noen timer tidligere.Mangler du tid kan du slå på litt forbruk slik at batteriene kommer ned på laver enn 13V. Mål først batterispenning rett på batteriene for å ha noe referanse. Siden motoren gikk allerede også uten at du så ladespenning er enten dynamoen i stykker allerede eller har noen forbrukere tilkoblet som verner den. Så start motoren, begynn med å måle mellom + og - på dynamoen. Ser du ladespenning der (mer enn batterispenning) sjekker du med en gang om batterispenningen øktes også.Er det tilfelle har du bare blitt lurt av instrumentene. Ikke noe ladespenning rett på dynamo + & - betyr ikke noe lading. Ser du ikke noe løse kabler (da spesiell ladekabler og D+ kablen fra ladelampe) kan du sjekke om ladelampen leverer startspenning når tenningsnøkkelen vris til "on".Ikke noe spenning der betyr at dynamoen har det tungt med å starte eller kan ikke starte.Du kan prøve å starte dynamoen (mens motoren går) ved å gi batterispenning til D+ kontaktet. Å lage en kabelbro mellom dynamo B+ og D+ for ett sekund holder vanligvis. (ikke la den stå konstant).Finnes det en skillediode mellom dynamo og batteriene da må d hente spenning fra et annen sted, f.eks. med en lengre kabel rett fra batteri. Lykke til! (men var også forsiktig mht. dreiende deler og å lage kortslutning) Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
dskog Svart 10.Juni.2014 Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 Hadde samme problem for noen år siden. Dynamoen sluttet å lade på min vp 2003. Batteriene ble flate. Byttet til ny dynamo. Børstene på den gamle var nok nedslitte. Nye børster kostet mer enn jeg måtte betale for en ny iskra 70a dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 10.Juni.2014 Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 ...mmmh, det kan man se fra forskjellige sider.Børster koster bare noen få kroner og kan enkelt skiftes på egen hånd, så klart når man har anledning for å lodde.Og t.o.m. en komplett regulator med børster pleier å koste under 700,- og noen bare 400,-Så, å kunne reparere en god Valeo for slike penger er vel kanskje verdt saken? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Harryi Svart 10.Juni.2014 Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 Med en så stor batteri bank og gjerne batteri av forskjellig alder vil dynamoen forsøke å gi max ved lav spenning på batteri bank . max strøm styrke = lavere spenning med org spennings regulator . Med full belastning på dynamo har reimen max belastning , varmgang gjerne i ell nettet pga dårlige kabler gir spenningsfall som og gir tap . 50 A som dynamo gir vill slite med opplading i en så stor bank . Tommel finger regel mht til dynamo er 80% av oppgitt effekt . Skal Batteriene dine få et lengre liv vil jeg anbefale solcellepanel som et supplement . Har selv en 2003 med noe mindre batteribank , men med solcelle og oppgradert kabelnett .Helgen starter da alltid med topp ladet batterier . Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 10.Juni.2014 Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 ...mmmh2, kan jeg så ikke bekrefte, Harryi. Det du sier rammer sikkert en del av noen "veldig gunstige" dynamoer og da f.o.m. ca. 70A.Og også mot AGM (lite motstand) er dette ofte riktig, grensen går da bort mot 400Ah, men ellers? Vi har mange kunder med gamle type 50 & 60A Valeo som t.o.m. får aktivitet pga. høyeffektregulator og mot 300 - 400Ah syre og Gel. Men jeg har nå også etter14 år med PDAR fortsatt til gode å høre at de gode gamle Valeo sliter med sånt eller brenner opp.Funker fint, jeg kan ikke si annet enn det, og trådstartern har "bare" 280Ah. Ang. belastning på rem finnes det vanligvis heller ikke noe problem.9,5mm tåler 80A+litt, 12,5mm spiser 100A (gode rem opp til 120A). Da går grensene til enkelt V-rem, men det er ikke vanskelig.Ang. solcelle, da helst med regulator, er dette fine greier for å holde liv i og å topplade batterier, men hvorfor skal man ikke bruke dynamoen når den er der?Ekstern regulator, og ferdig er det. Likevel forklarer alt dette ikke hvorfor at Jomes dynamo ikke virker.Men det kan jo f.eks. være at den arbeider, leverer 13,4V (ikke sjelden med slapp regulator, eller når det mangler en fase, eller 1 diode som resulterer -33% effekt),men får "stjålet" 0,7V via enten påbygget eller ekstern skillediode med 0,7V spenningsfall.Alternativ kan også (så sant den finnes) den gule sensekabelen ha mistet kontakt.Holder for å lage bråk. Så, det finnes flere muligheter.Da gjelder det bare å ta en rask titt, evtl. måle strøm, så finner man rask ut av det.Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Jomes Svart 11.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 (redigert) Hei Gutter. Takk for mange gode svar. Hvor sitter regulatoren hen ? Jeg tegnet kjapt ned hvordan iallefall batteriene er koblet . innspill. ? Rødt er +, svart er - . Nå skal det også sies uten at jeg vet om det kan være turtallet mitt under drift som forårsaker den lave spenningen, men jeg er omtrent aldri over 2000 på turtallet. Jeg ligger alltid jevnt mellom 1500 og 2000 omdreininger under gange. Hva tenker dere om dette ? Redigert 11.Juni.2014 av jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.