Jump to content

lastemerke


Flem340

Recommended Posts

Sikkert noen som kan svare på dette.

Er det slik at varmere vann gir bedre oppdrift??

Når man ser på lastemerke for skip så ser man at man kan laste mer i tropiske farvann

enn i nordre winterfarvann.

 

Det ser også ut som om båten min ligger dypere i vannet nå enn om sommeren, ihverfall ut fra

vannlinjen.

Link to post
Share on other sites

I den grad vannets temperatur påvirker oppdriften, vil varmere vann gjøre at skipet flyter lavere i vannet. Varmt vann har dårligere oppdrift enn kaldt, så lenge begge temperaturene er over + 4°C. Men vannets saltinnhold påvirker oppdriften også, mer salt betyr bedre oppdrift. Vannet i tropene er saltere enn vannet her hos oss.

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Flotte glass, Gunga Din. Er de i handelen på svensk side. Skal gjøre Vestkysten utrygg til sommeren, så disse glassene hadde gjort seg i barskapet :cheers: Eller aller helst som ankerdrams glass. Så flotte glass må ikke gjemmes bort, så da blir det mye ankorhandling.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Et lite moment som ikke har vært nevnt, i forholdet mellom ferskvann og sjøvann er:

 

Et skip som laster til merket i ferskvann, de skal ideellt sett også bli liggende på merket i sjøvann - og motsatt. Spesielt når man gikk i 'flodfart' var dette en meget aktuell problemstilling.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Var en gang (for over 30 år siden) med en tur opp Telemarkskanalen i en gammel 30' trebåt. Båten var ikke av det tetteste slaget. Vi var vant med å lense sånn nå og da, men oppe i ferskvann ble det MYE mer lensing. Vi fikk akkurat overgangen til neste bordgang under vann hele tiden. Og der var det ikke trutnet like godt! Ellers var det bare en fantastisk tur. Men det gikk ikke særlig fort i "motbakke" med en 1-sylindret 8 hesters urgammel motor! Og styrefarten medstrøms var heller ikke noe å skryte av.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Et lite moment som ikke har vært nevnt, i forholdet mellom ferskvann og sjøvann er:

 

Et skip som laster til merket i ferskvann, de skal ideellt sett også bli liggende på merket i sjøvann  -  og motsatt. Spesielt når man gikk i 'flodfart' var dette en meget aktuell problemstilling.

<{POST_SNAPBACK}>

 

 

Men det der er ganske lett å beregne.

 

 

T = h X (1,025-q)/0,025

 

T= forandring i dypgående og q er brakkvannets tetthet h= avstand fra salt- til ferskvannsmerket.

 

Denne formelen er veldig nøyaktig syntes jeg, men den gjelder kun når skuta er på merket.

Når skuta ikke er på merket så brukes en annen formel men den innbiller jeg meg er litt mindre

nøyaktig.

Link to post
Share on other sites

Vann gir størst oopdrift ved 4 grader.

Da har det størst tetthet og høyest lydhastighet.

Nå ja, arkimedes lov sier at oppdriften til et legeme som senkes i veske tilsvarer massen av den fortrengte veskemengde.

 

Så langt kan vi være enige. I all hovedsak påvirkes vannet av tre forhold, temperatur, saltholdighet og trykk.

 

Trykk er som funksjon av dybden stort sett lineær (derfor dybdemålere er trykkmålere) og derfor uaktuell her.

 

Saltholdighet varierer mye i ulike farvann, stort sett mellom 18-35 promille. Dette har stor betydning.

 

Temperatur har også stor betydning, og som nevnt er stort sett vannet tyngst ved 4 grader, men dette forutsetter lik temperatur. Problemet er ofte at det er ferskvann (smeltevann) som kjøler ned vannet, og dette er ferskere enn saltvannet. Dermed vil forholdene måtte sees i sammenheng.

 

Når det gjelder lydhastighet er dette et stoooooort kapittel som ikke er enkelt. Påvirkningene er de samme, men relasjonene er ofte vanskelige. Dette er imidlertid en annen diskusjon.

Oso

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Er ikke sikker på lastemerker på skip tar hensyn til slikt, men mange stålkvaliteter blir adskillig dårligere når det blir kaldt.

Det blir blant annet bygget tårnkraner som ikke er beregnet på bruk i minusgrader, for levering til tropiske strøk.

Dette har med slagfastheten i stålet å gjøre, og medfører at en må bruke dyrere stål hvis det skal beholde styrken ved lave temperaturer.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Er ikke sikker på lastemerker på skip tar hensyn til slikt, men mange stålkvaliteter blir adskillig dårligere når det blir kaldt.

Det blir blant annet bygget tårnkraner som ikke er beregnet på bruk i minusgrader, for levering til tropiske strøk.

Dette har med slagfastheten i stålet å gjøre, og medfører at en må bruke dyrere stål hvis det skal beholde styrken ved lave temperaturer.

 

Mons

<{POST_SNAPBACK}>

Kan ikke se hva dette har med lastemerker å gjøre i det hele tatt?

Link to post
Share on other sites

Jeg er som sagt ikke sikker på om det tas hensyn til slikt, men et skip vil knekke / sprekke lettere jo kaldere stålet er.

En rekke konstruksjoner har lavere tillatt belastning når det er tilstrekkelig kaldt.

Til eksempel tror jeg at du i spekket til de fleste skipskraner finner at de er godkjent for temperaturer ned til 10 minusgrader, noen ned til 20 minus.

Regner med at en må ta slike hensyn når en beregner hvor mye last et skip tåler i forskjellige farvann ( temperaturområder) slik at skipene ikke knekker, for det er trist. :sad:

 

Mons som er ekstra glad i dag :flag:

Mons

Link to post
Share on other sites

Vedr. lastemerke.

TMS er inne på det rette.

Hensikten med å ha lastemerker på skutesiden, er som nevnt årstider, stabilitet og forskjell mellom salt og ferskvann. Saltvannets tetthet er større en ferskvannets. Et fartøy vil derfor synke dypere i ferskvann enn i saltvann slik at oppdriften blir like stor. Laster en da i en elv, tillates mindre fribord, fordi båten vil flyte høyere når den kommer i saltvann.

 

Leif

Link to post
Share on other sites

Jeg er som sagt ikke sikker på om det tas hensyn til slikt, men et skip vil knekke / sprekke lettere jo kaldere stålet er.

En rekke konstruksjoner har lavere tillatt belastning når det er tilstrekkelig kaldt.

Til eksempel tror jeg at du i spekket til de fleste skipskraner finner at de er godkjent for temperaturer ned til 10 minusgrader, noen ned til 20 minus.

Regner med at en må ta slike hensyn når en beregner hvor mye last et skip tåler i forskjellige farvann ( temperaturområder) slik at skipene ikke knekker, for det er trist. :sad:

 

Mons som er ekstra glad i dag :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Skjønte tankegangen din litt bedre nå ja.

 

Latemerkene tar ikke hensyn til dette med stålkvalitet. Det fins diverse krav når det gjelder hvor langt nord et skip kan seile feks. Lastemerkene har nok med stabilitet å gjøre først og fremst. Båten jeg jobber på feks kan ikke seile nord om 71 graden fordi den ikke har isklasse. Kravene til isklasse er vel tykkere hud, kortere mellom spant og sikkert stålkvalitet og andre ting, uten at jeg er noen ekspert på dette.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke se hva dette har med lastemerker å gjøre i det hele tatt?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Å joda,det har masse med lastemerket å gjøre for større skip. Der legger en inn både vanntemperatur og luft temperatur på de mest avanserte lastecomputerene fpr å sikre maksimalt lasteinntak, og det kan faktisk utgjøre litte granne det også.

Når det gjelder lave temperaturer hvor stålet blir sprøere enn vanlig så innebærer ikke det noe praktisk problem for skipene. Det er så mye sikkerhet bygget inn at de er langt fra å knekke selv ved - 40 grader og om det med skjærkrefter opp mot 100%(eller over 100% for den saks skyld.)

Skjærkrefter er krefter som virker i et skott feks og er et mål for vekten som vil "flyte" ned og vekten som vil "flyte" opp.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...