kakespiser Startet 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 10.Juni.2014 Hei, Min bedre halvdel er ikke vokst opp med båt, og har dermed større angst for å gå i land når vi ankrer opp inn mot land. Nå som vi i tillegg har en liten junior på 2 år, er hun enda mer bekymret for å gå i land grunnet frykten for å miste lillegutt. Vi har en Saga 7000 som er 23 fot. Vi ha en vanlig baugstige som vi kan hekte på, men den går bare rett ned foran, så jeg lurer på om det finnes noen gode alternativer i form av en rampe eller "bro" som man kan legge mot fjell så det er enklere å gå i land for frue og lillegutt. Er det noen som vet om det finnes noe som fungerer greit, og som ikke tar så stor plass? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 (redigert) Når båten ligger trygt fortøyd sier du til kona " nå skal du klatre opp og ned baug til land 20 ganger". Da blir hun komfortabel med den øvelsen. Så øver dere på overlevering av barnet. Gjør man kun denne øvelsen når man "må", så tar det lang tid, en sesong, å få inn tryggheten på balansen, båtens små bevegelserig, at pullpit holder. Jeg bodde i seilbåten min i 6 måneder. Sammen med mye av og påstigning ifbm oppussing, så har jeg blitt temmelig trygg på dette. Men når jeg har gjester ombord, så ser jeg at andre ikke er like trygge. Dette er en viktig øvelse for sikkerheten ombord, for det skjer fort skadet når en faller ned.. Samboeren gikk tidlig i spagaten ved omordstigning. Det lærte hun av, der hun hang etter et ben kilt fast oppe i båten, en hånd på rekka, en fot og arm i vannet og magen mot skroget. Øvelse gir trygghet. Redigert 10.Juni.2014 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Ja, dette kan jeg skrive under på at kan være en prøvelse for mange inklusive min kone. Nå har vi i tillegg fått så høy baug at stigen på 1,2 meter ikke alltid er lang nok. Jeg har sett diverse stygge fall som skyldes at folk har blitt for komfortable med egen baugstige og som regel er det hard der de faller. Så tungen rett i munnen og full konsentrasjon er tingen selv om man har gått stigen en hel haug ganger. Landgang tror jeg ikke du skal satse på siden båten ikke ligger stille nok( i hvert fall ikke i uthavn), men det kan være du kan finne deg en mer stabil/solid stige som føles tryggere å gå i. Båtsystem har en veldig god modell som vi kjøpte i våres og den er langt mere stabil enn noe jeg har hatt tidligere. Denne har vi og du kan selv velge hvor lang den skal være ved å ikke gjøre noen( 2 trinn), vippe den ned( 3 trinn) og også løsne stroppen på siste trinnet( 4 trinn = 1,2 meter). Her er en litt kortere med 3 trinn som er 0.9 meter lang. Det finnes masse løsninger om du sjekker hjemmesiden til Båtsystem: http://www.batsystem.se/ Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
znick Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Noe sånt kanskje? http://www.boardingramp.com/doc/basic%20plank.htm Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Vi har en 3 meter alu stige som har fått skrudd planker over trinnene, denne brukes til landgang for hunden, men vi større 2 beinte kan også bruke den, lett og billig. og kan brukes som støtte langs båten ved fendring. der bryggene krever slikt. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
VannTro Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Husk at vi snakker om en 23 fot båt nå da. Tror ikke man vil ha 3 meter stige med seg på en Saga 7000, men mulig jeg tar feil. Tror også det blir ganske ustødig om man skal gå på en slik en om det ene underlaget er baugen på en 23 fot båt. Jeg har hatt Marex 23 DC og det var ikke noe jeg ville hatt som løsning der i hvert fall. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Lars H. Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Jeg hadde et problem med min tidligere hund, en diger Labrador på 40 - 50 med gikt, så da laget jeg denne landgangen med antisklibelegg fra Biltema til å hekte på et av trinnene på baugstigen. Så det er bare å sette i gang. Landgangen tålte fint at jeg gikk på den. I beskrivelsen under er det bare å bytte ut ordene hund og Labrador med kone. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.