bergetun Startet 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 10.Juni.2014 Etter en fantastisk flott pinsehelg på sjøen med nyebåten, så har vi oppdaget et par småting som vi har lys å få utbedret/endret. De fleste irritasjonsmomentene er trivielle ting som bedre lys, flere 220v stikkontakter og 12v/5vUSB uttak, men det største irritasjonsmomentet er det manuelle pumpetoalettet i båten. Her må vi pumpe oss i svett for å få mansjiten ned. Dette er ikke et stort problem for voksne, men barn i 5-8 års alderen som går på do 87 ganger om dagen som roper om hjelp fordi de ikke klarer å spyle blir slitsomt i lengden. Trodde jeg var ferdig med "PAPPA !!! Kom å tørk meg i ræven hjelp meg å trekke ned" perioden. Når sant skal sies, så er akkurat dette toalettet veldig vanskelig å få spylt skikkelig ned - selv for voksne. Jeg har ikke helt forstått opplegget for septiken i båten, men septiktanken er plassert bak toalettet høyt oppe/inne i veggen, sånn at vannet i skålen må trekkes i slanger opp på toppen av septiken og ned i tanken. Tipper det er 1.2 meter fra toalettet til toppen av tanken. Når man skal tømme tanken, så åpner man bare en ventil og tanken tømmes gjennom en skroggjennomføring som ligger under vannlinjen. Det er ikke noe kvern. Her må de som har bedre kjennskap til Bavaria båter gjerne arrestere meg og fortelle meg hva som er riktig :) Ok, nok bakgrunnsinformasjon. Jeg har som sagt lyst å bytte det manuelle toalettet til et elektrisk, Jeg har søkt forumet og google og lest andre poster av folk som har gjort denne modifikasjonen. Felles for de postene som jeg til nå har funnet er at septiktanken har vært lavere enn toalettet, sånn at pumpefunksjonen har fått hjelp av fallet. Jeg er rett og slett redd for at et elektrisk pumpetoalett ikke klarer å spyle opp vannet i skålen helt opp på toppen av tanken. Er dette noe problem? Er det noen her som har gjort lignende modifikasjoner som kan komme med gode råd og vink. :) På forhånd takk for hjelpen Sitér dette innlegget Link to post
znick Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Jeg har en Jeanneau med samme septiktank-installasjon som deg. Det er iallefall 1,5 m fra pumpen under skålen til toppen av tanken. Jeg monterte for et par år siden til et Jabsco Quiet Flush elektrisk toalett. Det fungerer helt perfekt. Det tømmer skålen på noen få sekunder, og er rimelig stillegående i forhold til billigere modeller. Den andre fordelen i forhold til billigere modeller er at det er seperate pumper for fylling og tømming som du kan kjøre hver for seg. Greit å kunne tømme skålen fullstendig under en ruskete seilas. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Først og fremst tenker jeg på om pumpa di er treg. Byttet selv nettopp den manuelle pumpa på tmc-toalettet mitt. Den gamle var utrolig treg og det hjalp ikke lenger med matolje for å smøre. Ny pumpe, og det er liten anstrengelse som skal til. Men jeg ser poenget med at det uansett er tungt og tungvint for barn. Det er et moment at el-pumpe bruker mere vann enn manuell. Om høythengende tank gir tyngre pumpe, vet jeg ikke noe om. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 10.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 (redigert) znick/Eureka. Takk for svar. Finner ingen informasjon om høyden de klarer å "suge ut/opp" vannet, bare max høyden for å suge inn vann. @Eureka : I min båt er det ikke opplegg for ferskvann i toalettet og tror ikke jeg kommer til å endre på det. Eller er det problem med saltvann og elektriske toaletter? Redigert 10.Juni.2014 av bergetun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
znick Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 (redigert) znick/Eureka. Takk for svar. Finner ingen informasjon om høyden de klarer å "suge ut/opp" vannet, bare max høyden for å suge inn vann. @Eureka : I min båt er det ikke opplegg for ferskvann i toalettet og tror ikke jeg kommer til å endre på det. Eller er det problem med saltvann og elektriske toaletter? Det er trolig fordi det i praksis aldri vil bli et problem. Tipper at pumpene vil kunne levere flere høydemeter enn det som er teoretisk mulig installasjon i en fritidsbåt. Saltvann gir ingen problemer i forhold til elektrisk toalett. Bruk av ferskvann i stedet for saltvann vil imidlertid gi mindre avleiring av urinstein/kalkbelegg i systemet, og mindre odør av hydrogensulfid når toalettet har stått ubrukt en stund. Når det gjelder vannforbruk, sier Jabsco ca. 1-2 liter pr. flush. Tror ikke det er noe mer enn du vill bruke om du har et manuelt toalett. Redigert 10.Juni.2014 av znick (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 (redigert) De færreste har ferskvann til toalettet. Mulig jeg misforstår det du siktet til, men det at el-pumpe bruker mere vann, resulterer i at septiktanken raskere blir full. -mente ikke at den "bruker opp" ferskvannet ombord :) Ellers er jo el-pumpene beregnet til å tåle saltvann. Er det lenge siden septikkslanger ble byttet mellom do og tank? De kan jo være forkalket av urinsten som gjør pumpingen til en krig. Prøv med en skvett matolje i doen og pump. Da får du svar på om det er pumpen/ pakninger du bør bytte, eller om det er opplegget i sin helhet som gjør det tregt. Du vil nok neppe angre på å bytte til el-toalett. Men jeg ville nok satt inn en vendeventil på slangen mellom toalettet og tanken for å gi mulighet til å pumpe urin og vann direkte i sjø, for å spare på kapasiteten. Dette skal jeg uansett lage meg. Hvor stor tank har du? Lagt til: om et el-toalett bruker 2 liter med sjøvann for å skylle, så ville tanken min holdt til 24 dobesøk. Om vi er 2 personer, så blir det 12 besøk pr person. Men så er det jo også kroppsfludium også som skal pumpes ned. 4 liter mengde om dagen? Da blir det 8-9 toalettbesøk pr person, før full tank. Med 4 personer blir det halvparten... Men la oss si det bruker 1 liter, da øker kapasiteten... I Grandezzaen har vi 90 liter septiktank og manuell pumpe. Det holder en langhelg. Redigert 10.Juni.2014 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goodtimes Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Når du har funnet ut av det så gi meg gjerne en lyd. Skal gjøre det samme som deg. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Installerte Jabsco i vår Bav 44 Vision. Det fungerer veldig bra. Gjorde det etter at en venn gjorde det samme is sin Bav sport 37. Mener modellen heter lite-flush. Jeg har fot bryter, mens kompis har vegg-bryter. 1 pumpe som suger vann inn, den andre pumpen dytter skiten videre opp i tank. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Eureka Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 -og så kan tett lufting av septiktanken gi treg pumping . Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Du har vel et standard Jabsco manuelt toalett i dag.Det er bar bytte med en elektrisk versjon. PS! Pump først skåla "tom" uten å pumpe vann. Slå over hendelen å pumpa og pump videre. Da er det enklere å få skåla tom. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
bergetun Svart 10.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 (redigert) Fant ut at Jabsco toalettene har trykkhøyde ut på 1.2 meter. Tror kanskje det blir for lite for min båt, men skal få målt. Edit: Jeg har Jabsco manuelt i dag, så derfor ønsker jeg helst å bruke jabsco elektrisk også (I håp om at skruehullene passer) Redigert 10.Juni.2014 av bergetun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Jeg har ferskvann i toalettet, men det krever store tanker med vann slik at det ikke går ut over den generelle kapasiteten. Her jobber toalettet sammen med pumpen som pumper ferskvann til alt i båten(vasker/dusj) sammen med den integrerte pumpen i toalettet. Dette er et Tecma Silent Plus og styringen her har en justering på baksiden av bryteren hvor man kan stille inn vannmengden. Veldig kjekt om man ikke skal på "tunge ærender". Likevel, det som er genialt med installasjonen i denne båten er en vende-kran som gjør at om man bare skal tisse så kan man enkelt vri om denne vende-kranen slik at man ikke fyller opp tanken med ting som like gjerne kan gå rett i sjøen. Det som selvfølgelig er viktig er 100% kontroll på hvilken vei krana står til en hver tid I forrige båten monterte jeg en elektrisk TCM og kjørte på eksisterende saltvanns-inntak som var på den manuelle. Dette er et rimelig toalett(som bør kjøpes med stor bolle) som gjør jobben 100%. Viktig at slangen mellom toalett og tank kontrolleres og skiftes ved behov. Her bygger det seg gjerne opp med urinstein etter noen års bruk. Jeg skiftet slangen og hadde en i reserve i båten om det skulle komme et akutt behov. Det er rart med denne duppe-ditten, skulle den slutte å fungere er det gjerne krise ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Enzo Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Du trenger ikke ha innløp til tank på toppen, det går fint med T-stykke på avløp fra tank for å kjøre inn dritten samme vei som den faller ut. Da trenger du ikke trykke litervis oppover en slange. Kombinert med et repkit til manuellpumpa så skal det fungere lett som bare det Sitér dette innlegget Link to post
znick Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 (redigert) Som jeg har nevnt i et tidligere innlegg, er innløpet på min tank nærmere 1,5 m over pumpen, og det har ikke pumpen noe problemer med. Har du Jabsco toalett fra før kan du kjøpe et ombyggingssett http://www.seatronic.no/toaletter-ombyggningsett-c-104_150/jabsco-quiet-flush-p-3112 . Da vil høyst sannsynlig hullene passe, og du kan bruke samme skål. Redigert 10.Juni.2014 av znick (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatan Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 (redigert) Hei. Dette er gjort før i en Bavaria 37. http://bavariaklubben.no/forum/forum_posts.asp?TID=3015&title=elektrisk-toalett Les den tråden så får du en ide om hva som skal til. Her også er septiktanken høyere en toalettet. Det skjer av og til at man får litt tilbakeslag fra slangen hvis det er ett rusk i joker ventilen, det begrenser seg til volumet i slangen opp til tank. Ellers funker det greit. Litt info på baatwiki også http://www.baatwiki.no/wiki/Jabsco_Lite_Flush Redigert 10.Juni.2014 av baatan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 25.September.2014 Link til dette innlegget Svart 25.September.2014 Noen som vet om Jabsco el toalett kan snues 90 grader ifht til pumpen? Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 25.September.2014 Link til dette innlegget Svart 25.September.2014 (redigert) Har samme opplegget som TS, det skal ikke være tungt å pumpe gørra opp i tanken. Min installasjon er 3 år gammel og begynner å bli tyngre enn da den var ny samt at den lager "pipelyder", regner med at mye er gjort med å smøre opp pumpen med silikon eller tilsvarende. Mine gutter på 4 og 6 klarer å pumpe selv nå, selv om den er tyngre enn normalt. Husk også at el-toalett støyer, bruker mere vann og trekker strøm; viktige faktorer hvis du ligger mye/lenge i uthavn. Redigert 25.September.2014 av BingoBonzo (see edit history) Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Jori Svart 25.September.2014 Link til dette innlegget Svart 25.September.2014 Noen som vet om Jabsco el toalett kan snues 90 grader ifht til pumpen? Vanlig Jabsco med pumpe og kvern i ett kan det. Det eneste som må byttes er at påfyllingsslangen fra pumpehuset til sisternen blir litt kort den ene veien, andre veien passer den bra. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 25.September.2014 Link til dette innlegget Svart 25.September.2014 Vanlig Jabsco med pumpe og kvern i ett kan det. Det eneste som må byttes er at påfyllingsslangen fra pumpehuset til sisternen blir litt kort den ene veien, andre veien passer den bra.Vil ikke en av slangestussene på foten peke fremover hvis du vrir 90 grader? Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Festina Lente IV Svart 25.September.2014 Link til dette innlegget Svart 25.September.2014 Jeg har tre toaletter om bord, alle Jabsco. Ett av dem er manuelt, ett elektrisk med saltvannsspyling, og ett elektrisk med ferskvannsspyling. De elektriske er av typen som znick forslår, enten som ferdig toalett eller repset. Toalettene er dyre, men de er verdt prisen. i et manuelt toalett blir innholdet i toalettskålen pumpet gjennom en gummibelg og ut, og er du litt hard i magen oppstår det lett at utløpet fra en frittfallstank tettes. Jeg har gjennom mange år hatt slike toaletter, og har hatt mange toalettsjauer med disse. Bygget om noen av dem med en elektrisk pumpe, noe bedre ble det, men den løsningen mangler også en reell kniv som maler avføringen før den havner i tanken. Silent flush toalettene har en kniv, ala den som sitter i en hurtigmikser (kjøkkenredskap) som maler massen, både avføring og papir små som gryn før det hele havner i tanken. Pumpen som kjører vann inn (saltvann) er montert vekk fra toalettet, og den som pumper ut sitter på toalettet. Pumpen kan stå i 0, 90, 180, og 270 grader i forhold til skålen. Ferskvannsutgaven bruker den vanlige ferskvannspumpen i båten, og man har en elektrisk styrt "kran" som åpner for ferskvannet når man klemmer på knappen. Høyden for utpumping er ikke noe problem med den kraftige kvernpumpen. Saltvann eller ferskvannsspyling? Er det omfattende å bytte slangen, ville jeg vurdert ferskvann, eller ikke. Siden jeg monterte silent flush toalett for første gang for herrens år (20?) siden, er det første jeg har gjort når jeg har anskaffet en ny båt vært å montere silent flush toalett. Etter mitt første toalett har jeg ikke hatt ett toalett problem etter at våre venner sluttet å menstruere (10 - 16 år). Tampax, o.b. og bind blir for tøft, men det problemet er over nå. Vår egen familie (unger etc.) vet bedre, siden de har sett hvor omfattende en toalettsjau er. Med de manuelle toalettene, og billigutgaven av de elektriske jeg har hatt, var det stadig noe tull. Eneste årsak til at jeg fortsatt har et manuelt toalett er at det går rett i sjøen, så det brukes kun til urin. Så på de fire sesongene jeg har hatt nåværende båt har det bare vært ett problem med det, og siden jeg har flere muligheter kan jeg fikse det når det passer meg. Det blir ingen umiddelbar krise. Mitt råd er, få inn et silent flush toalett i båten, enten nytt eller ved ombygging av ditt gamle, så kan du heller sitte å slappe av med en øl, enn å stå på hodet ned i toalettet med alle de trivialitetene du der møter. Det er, etter mitt skjønn, mye mere verd pengene, enn å ha toalettsjau. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Jori Svart 25.September.2014 Link til dette innlegget Svart 25.September.2014 Vil ikke en av slangestussene på foten peke fremover hvis du vrir 90 grader? Jo, eller bakover vrir du andre veien. Hos meg måtte jeg montere så de peker fremover, men det er bare å vri slangen i en 270 graders sløyfe. Gikk greit, tar ikke plass, men ser ikke så vakkert ut. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.