Sleipner93 Startet 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 10.Juni.2014 Hei. Kjøpte en brukt Eberspacher eller den er ny/nyoverhalt fra en plass i England ifølge forrige eier. Jeg måler eksosen på den til 22mm og varmluft ut 75mm. Er dette en D4? Når jeg ser i katalogen til maritim er det D2 som har disse dimensjonene og D4 har 90mm på varmluft. Det står D4 på skiltet på varmeren men er det virkelig en D4? Ørjan Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 (redigert) D4S har 75 mm luftutblåsing/innsug. Eksosrøret er det samme uansett D4-modell. Redigert 10.Juni.2014 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Sleipner93 Svart 11.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Hvorfor måler jeg 22mm eksos på D4en min ? Trodde det skulle være 24mm? Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Hallo alle dere med spørsmål om Eberspächer varmere. På produktskiltet på varmeren er det oppført et produktnummer (ausfürung). For at dere skal få noenlunde riktige svar bør dette opplyses. Hva er nummeret ditt ? D4 kan leveres med 75 og 90 utløp avhengig av bruk og lengde på luftkanaler. Eksos på "standard" D2, D4 og D5 er 24 mm . Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 11.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Målt på ny idag og det er mulig jeg har flausa litt (målte ikke med skyvelær igår) Altså eksosen måler jeg til 23.5mm , jeg antar det da er 24mm eksosslange jeg skal ha. Forbrenningsluft er 25mm. Utblåsning og innsug varmluft er 75mm , for og ha en ting til klart , det er den siden med vifta som er friskluft inn og andre siden som er varmluft ut ? Ørjan Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Ser ut til å være en "standard" D4 produsert i 2004. Viftehjulenden er friskluft inn. Utløpet kan byttes til 90 mm som da tåler større lengde på luftslanger. Såkalt "ledetall" på 75 mm er 3, og på 90 mm 10. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 11.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Tja, hva blir problemet om jeg overstiger 3m på 75mm ? Jeg ser for meg jeg kommer opp i 4-5meter ca fram til framkabinen. Formaninger om det ? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 (redigert) Huh... Jeg har ca 9-10 meter med 75 mm luftrør på min Eber D4S. Fungerer helt problemfritt. Varmeren står i akterskipet og har uttak i akterlugar, to i salong og ett i forpigg. Redigert 11.Juni.2014 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Lars H. Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Nå var det vel ikke meter I.M.S. snakket om, men ledetall som fremkommer av kombinasjoner av lengder, forgreninger og bøyer på slangene. Dette står det om i installasjonspapirene for disse varmerne. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
I.M.S. Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Med D4S menes kanskje D4Plus - 25 2484 - som har en kraftigere viftemotor (80W på full effekt) enn - 25 2113 -, og har ledetall 10 på 75 mm og 15 på 90 mm slanger. Ledetallene betyr det som Lars H. skriver. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 11.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Okei da skal det ihvertfall ikke være problem , jeg skal montere varmeren under dørken bak og ha uttak under kalesje og ett i forkabinen , Evt kommer det uttak i akterkabinen med tiden om det skulle være nødvendig. Hvilke ventiler anbefales å brukes når det gjelder gjennomgang for friskluft i skroget , forbrenningsluften tenker jeg å ta under kalesje en plass så jeg får sugd inn den fuktige luften i båten og brent den opp og ut fra båten. Lars H , hvordan er din varmer montert med tanke på friskluft inn og forbrenningsluft? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 I.M.S.: Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Lars H. Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Lars H , hvordan er din varmer montert med tanke på friskluft inn og forbrenningsluft? Min Eberspächer D2 er montert i uterommet/kalesjerommet og tar både friskluft og luft til forbrenningen derfra. Jeg har lyddemper (nødvendig!) på luften inn til forbrenningen, og en kort stuss på 30 - 40cm på inntaket for friskluften. Den korte biten fjerner faktisk en litt høyfrekvent ekkel lyd hos meg. Men den er ikke nødvendig. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
I.M.S. Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 jovisst.25 2144 var på 3,5 Kw og takler derfor noe større motstand i varmluftsystem uten å løse ut på overhetning. Ikke mange å se av denne i båt. rettelse på 25 2484, 55w forbruk på full effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 11.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Lars H jeg har vært inne på tanken å montere slikt som du beskriver , men får du ikke mye dugg av å resirkulere luften konstant eller går dette greit ? Det er jo forsåvidt ikke noe problem å montere friskluftsventil senere ... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 (redigert) Nei, jeg har aldri merket noe problem med dugg. Selvfølgelig kan det dugge på vinduene når det er +25oC inne og +5oC ute. Det blir som på et glass med Wiskey on the rocks. Der dugger det også. Hadde jeg hatt en fullstendig lukket båt, hadde det nok blitt noe annet med resirkulert luft, men med kalesjebåt er det så mye glipper og åpninger at det ikke er noe problem, - hos meg i hvert fall. Redigert 11.Juni.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Brigg Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Altså eksosen måler jeg til 23.5mm , jeg antar det da er 24mm eksosslange jeg skal ha. På min Eber D4 Airtronic er det montert et 90 grader kne på eksosutløpet fra varmeren. Utvendig diameter på utgangen av kneet er 28 mm, og dermed blir 28 mm eksosslange riktig. Kanskje burde du også hatt et slikt kne. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.