Jump to content

Eberspacher D4 med 75mm varmluft?


Sleipner93

Recommended Posts

Hei.

 

Kjøpte en brukt Eberspacher eller den er ny/nyoverhalt fra en plass i England ifølge forrige eier. Jeg måler eksosen på den til 22mm og varmluft ut 75mm. Er dette en D4? Når jeg ser i katalogen til maritim er det D2 som har disse dimensjonene og D4 har 90mm på varmluft.

 

Det står D4 på skiltet på varmeren men er det virkelig en D4?

 

 

Ørjan

Link to post

Hallo alle dere med spørsmål om Eberspächer varmere.

På produktskiltet på varmeren er det oppført et produktnummer (ausfürung). For at dere skal få noenlunde riktige svar bør dette opplyses.

Hva er nummeret ditt ?

D4 kan leveres med 75 og 90 utløp avhengig av bruk og lengde på luftkanaler.

Eksos på "standard" D2, D4 og D5 er 24 mm .

Link to post

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

 

Målt på ny idag og det er mulig jeg har flausa litt (målte ikke med skyvelær igår) :blush:

 

Altså eksosen måler jeg til 23.5mm , jeg antar det da er 24mm eksosslange jeg skal ha.

 

Forbrenningsluft er 25mm.

 

Utblåsning og innsug varmluft er 75mm , for og ha en ting til klart , det er den siden med vifta som er friskluft inn og andre siden som er varmluft ut ?

 

Ørjan

Link to post

Nå var det vel ikke meter I.M.S. snakket om, men ledetall som fremkommer av kombinasjoner av lengder, forgreninger og bøyer på slangene. Dette står det om i installasjonspapirene for disse varmerne.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Okei da skal det ihvertfall ikke være problem , jeg skal montere varmeren under dørken bak og ha uttak under kalesje og ett i forkabinen , Evt kommer det uttak i akterkabinen med tiden om det skulle være nødvendig.

 

Hvilke ventiler anbefales å brukes når det gjelder gjennomgang for friskluft i skroget , forbrenningsluften tenker jeg å ta under kalesje en plass så jeg får sugd inn den fuktige luften i båten og brent den opp og ut fra båten.

 

Lars H , hvordan er din varmer montert med tanke på friskluft inn og forbrenningsluft?

Link to post

Lars H , hvordan er din varmer montert med tanke på friskluft inn og forbrenningsluft?

Min Eberspächer D2 er montert i uterommet/kalesjerommet og tar både friskluft og luft til forbrenningen derfra. Jeg har lyddemper (nødvendig!) på luften inn til forbrenningen, og en kort stuss på 30 - 40cm på inntaket for friskluften. Den korte biten fjerner faktisk en litt høyfrekvent ekkel lyd hos meg. Men den er ikke nødvendig.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Nei, jeg har aldri merket noe problem med dugg. Selvfølgelig kan det dugge på vinduene når det er +25oC inne og +5oC ute. Det blir som på et glass med Wiskey on the rocks. Der dugger det også. Hadde jeg hatt en fullstendig lukket båt, hadde det nok blitt noe annet med resirkulert luft, men med kalesjebåt er det så mye glipper og åpninger at det ikke er noe problem, - hos meg i hvert fall.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Altså eksosen måler jeg til 23.5mm , jeg antar det da er 24mm eksosslange jeg skal ha.

 

 

På min Eber D4 Airtronic er det montert et 90 grader kne på eksosutløpet fra varmeren. Utvendig diameter på utgangen av kneet er 28 mm, og dermed blir 28 mm eksosslange riktig. Kanskje burde du også hatt et slikt kne.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...