MR Swe Startet 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2014 Ser etter en ny gummijolle ca9 fot. hvordan er de billige merkerne.. For eksempel silvermarine, maritim mm. Kan ju få en helt ny silver marine til 3000 kr. Sitér dette innlegget Link to post
fredrant Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Hadde en Silvermarine tidligere, og den fungerte helt fint. Går bra med forholdsvis liten motor, og fin å ro for ungene. Kan anbefales :-) Sitér dette innlegget Link to post
Security Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Ville ikke kjøpt de billigste jollene. Tar vi Maritim sin så er den vevd på en måte som gjør at hvis du skulle få et hull så revner duken mye fortere enn tilsvarende fra feks Zodiac. Båten ser også ut som en banan i bølger pga mangelen på stivhet. Etter en sesong så kastet jeg min. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Skal ut i garasjen ila denne uka å lage ny finèrbunn til gummibåten vår for andre gang. Tre lag epoxymaling holdt ikkje tett sist eg lagde bunnplater. Båten er tre år. Europris solgte denne. North Marine. Kostet vel rundt 3990 på vårtilbud. Forrige gummibåt av samme merke var 3år når vi solgte den med båten, der var finèrbunnen ok. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
MR Swe Svart 11.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Zodiac er ikke akutellt før vår del.. Før dyr før vårt bruk Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 (redigert) West er vel ok, maritim har jeg hatt selv. variabel erfaring med denne jeg har nå en suzumar rib som er vesentlig bedre. Hvis man vil holde kostnadene nede duger sikkert en maritim båt men det mest dekkende jeg kan komme på er at det er et leketøy, ikke noe man putter voksne mennesker oppi. maritim båten + lav pris + to tofter + brukbar vekt og planing - maling/treplater er ikke så holdbare som dyrere båter - medfølgende pumpe er av laber kvalitet - sjø egenskaper, man blir fort våt, spruter en del forfra (for liten knekk på baug ??) - lakk på motorfeste flasser av - ventilene ikke super kvalitet Redigert 11.Juni.2014 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Dette er jo helt avhengig av hva du skal bruke jolla til. En Maritim-jolle har fungert helt knirkefritt i flere år for oss. Blåses opp før 4 ukers ferie og brukes stort sett kun til frakt mellom oppankret båt og land. Etter ferien fjernes 99% av luften og jollen pakkes vekk. Resten av året brukes en 10 fots AB aluminiums-RIB i hypalon. Bombesikker. Den ligger oppblåst på vannet hele sesongen, Brukes for lengre turer, men funker dårlig som slepejolle. Dette er to helt forskjellige joller. Både pris, vekt, bruksområder og egenskaper er forskjellig. Men begge fungerer fint til sitt formål. Hvor lang er en strikk? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Rauer Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Har en 9 fots Seabo som fungerer helt fint bortsett fra litt spinkel tofte som knakk på første turen i litt store bølger. Til 3000.- holder det i lange baner for oss. Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 12.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 sett litt på denne.. Maritims båt syns jeg er litt stygg med de maritim merkerne... http://seakingmarine.no/p/488770-gummibat-silvermarine Sitér dette innlegget Link to post
Pksp Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 Xxl har også gummibåter. Har selv vurdert denne: http://www.xxl.no/sport-og-ballspill/vannsport/bat-kajakk-og-kano/aqua-marin-aqua-marine-gummibat/p/1054898_1_style Men aner ikke kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 Zooper har mange synspunkter, og hevder man bør ha en høykvalitets jolle, f.eks. Zodiac. Vi har biltemajolle, fungerer relativt fint til vårt formål (ingen motor, mest ungene som bruker den). Se også http://www.baatwiki.no/wiki/Jolle og http://www.baatwiki.no/wiki/Gummibåt Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
larss Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 Hei Har også en North Marine. Det er en billig enkel gummibåt, men til sitt bruk er den helt grei ikke noe mer eller mindre ( slepejolle barna bruker den til å ro i, og jeg med barna kjører på ekspedisjonsurer når vi er i uthavner). Den er ett par år gammel men ble sjøsatt for første gang i år av meg. Allerede er det sprukket maling på dørkplater, men en får vell hva en betaler for. Har en 5 hk Yamaha på den og da gjør den mellom 13-14 knop med meg oppi, ca 0,1 tonn. larss Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 West er vel ok, maritim har jeg hatt selv. variabel erfaring med denne jeg har nå en suzumar rib som er vesentlig bedre. Hvis man vil holde kostnadene nede duger sikkert en maritim båt men det mest dekkende jeg kan komme på er at det er et leketøy, ikke noe man putter voksne mennesker oppi. maritim båten + lav pris + to tofter + brukbar vekt og planing - maling/treplater er ikke så holdbare som dyrere båter - medfølgende pumpe er av laber kvalitet - sjø egenskaper, man blir fort våt, spruter en del forfra (for liten knekk på baug ??) - lakk på motorfeste flasser av - ventilene ikke super kvalitet - Slepefestet ikke sterkt nok, mange som har opplevd at det ryker. Ikke forferdelig dyrt å lime på et par ekstra (hver side, men uansett) - Hyssingstumper som holder spunsa (bunnplugg) og sikringene for årene (plastklumper som skrus på etter at årene er tredd ned på bolt) er av dårlig kvalitet, må byttes. - Platebunn er temmelig håpløs å montere/demontere. Man gidder ikke å pakke ned og opp denne jolla unødig, eller i det hele tatt.... - Syns den er for tung Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 12.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 mener du maritims? Den er ikke aktuell..men silvermarine kansje i samme klasse. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 mener du maritims? Den er ikke aktuell..men silvermarine kansje i samme klasse. Maritims ja. Mange små detaljer som kanskje irriterer noe men det viktigste er jo at den virker, er tett og gjør jobben sin etter snart 4 år. Billig og greit, men ikke noe mer. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 Hvordan er toftene på maritimjolla festet Pinkvin ? På North Marine er det nokon nylonbånd som ikkje tåler sol. Max to år så slitner de, og så må man kjøpe sånn oppblåsbar pølse å sitte på... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
taunus Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 Jeg har en Best Marine 290.. 5690,- strålende fornøyd. lasteevne 450 kg. planer greit med en 5 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 sett litt på denne.. Maritims båt syns jeg er litt stygg med de maritim merkerne... http://seakingmarine.no/p/488770-gummibat-silvermarine Sikkert fin den der men håpløs hjemmeside. Står jo ikke noe om vekt og lengde og ikke mulig å kjøpe på nett Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 13.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 (redigert) enig i det Enzo kansje det er samme som dennehttp://villmarksbutikken.net/Produkter/Baat/Oppblaasbare-baater/SilverMarine-277-gummibaat Redigert 13.Juni.2014 av MR Swe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sone II Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 sett litt på denne.. Maritims båt syns jeg er litt stygg med de maritim merkerne... http://seakingmarine.no/p/488770-gummibat-silvermarine Maritim og SilverMarine er 100 % identiske båter bortsett fra fargen. SeaKing var tidligere Martitimforhandler i Fredrikstad og solgte disse 2 variantene parallellt. (I fjor våres) Ellers er jeg relativt fornøyd med min SilverMarine. Benyttes til og fra land, enkel å løfte på dekk, ror 2 terrengsykler i land. Spruter fælt med 2 ombord og motor i motsjø. Malingen i bunnplata flasser. Passe størrelse for 2 voksne som skal i land med grill, grillmat og tilbehør. Har vi med gjester, blir det gjerne noen tur-returer. Antar at levetiden kan strekkes til 4-5 år med forsiktig behandling. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Jeg anbefaler at du leser wikiene til Tobixen, de sier det meste. Nå er Zodiac dyr, og det er det en grunn til. Selv har jeg gjort mye research i forbindelse med jollekjøp og kom til den slutning at jeg heller vil ha en brukt Zodiac enn en ny billigjolle. Jeg er veldig glad for at jeg gjorde nettopp dette valget. Jollen er tett, den er solid, den sleper godt, den har utmerkede funksjonelle egenskaper så vel som sjøegenskaper... og, tredjehåndsverdien er like god som annenhåndsverdien om jeg skulle velge å selge innenfor ikke så altfor lang tid (kjøper og selger i samme marked). Det er mer snnasnynlig at du får god økonomi samt mer glede ut av en brukt Zodiac enn en ny "kinajolle". Et jollekjøp er alltid et kompromiss. Jo større jolle, jo større motor, jo nyere modell, jo mer annerkjent merke, jo stivere konstruksjon, jo mer glede vil du få av den i vannet. Kompromisset blir da pris og hvor praktisk den blir når jolle og motor skal ut og inn av vannet... da vil man helst at alt skal være så lite og lett som mulig. En jolle som kommer i plan handler ikke bare om å komme fort fram, du blir faktisk mye mindre våt. Og, desto mer tunglastet en jolle i plan, versus en som ikke er det, desto mer merkbar blir forskjellen. En lengere jolle kommer lettere i plan enn en kortere jolle (med samme motor), og en større motor enkelere enn en mindre. En stivere jolle, og en større jolle, er mer sjødyktig enn en mindre... For min del ville en 310cm med 15 hk vært den som hadde gitt mest glede på vannet, og 285 det beste kompromisset mellom egenskaper og pris... på vannet. Valget falt etter svært nøye vurdering på en 260 Zodiac Cadet Solid (hard dørk) og en 8hk totakter fra Tohatsu (begge deler brukt) - og jeg er hellig overbevist om at valget var rett for meg. Vi er to voksne, to barn (snart 5 og 7 år) og en nett labrador. Moderskiper er en 36 fots seilbåt uten daviter eller plass for jolle på dekk. Når ungene vokser til vil jeg kanskje bytte ut med 285 og 15hk, men det blir neppe en 310 med dagens moderskip... selv om det er den jeg aller helst skulle ønske meg. Jolla jeg har nå går fint i plan med meg og begge barna, eller to voksne, men ikke med alle sammen. Dette er et kompromiss jeg kan leve med da det ikke er så ofte vi alle skal ut samtidig over lengere distanser... og da kan jeg leve med det. Jeg gikk for hard dørk framfor oppblåsbar eller spiledørk. Dette gjorde jeg fordi det gir de beste egenskapene på vannet, og fordi jeg vet at jeg er såpass lat at jeg ikke gidder å pakke jolla opp og ned annet enn når jeg må... hvilket ikke blir så ofte når Zodiacen sleper så godt som den gjør. Når den først skal pakkes sammen er det for så korte perioder at jeg kan leve med at den tar litt mer plass enn en uten hard dørk som kan stues sammen på mindre plass. Faktisk gidder jeg ikke pakke den helt sammen, men heller ta ut nok luft til at jeg kan stroppe den fast på dekk i delvis nedpakket tilstand.... for å pakke opp og ned en jolle, og pumpe ikke minst, er et slit uansett jollevalg. Husk at man på en seilbåt kan bruke både fall og bom til å løfte både jolle og motor, og at litt ekstra vekt ikke behøver å ha så stor praktisk betydning. Husk også at en firehester kan være akkruat den samme motoren som en 8hk, men med plombe. Tilsvarende for en 9.9 og en 20 HK. En større motor trenger derfor ikke være vanskeligere å håndtere. Du har feks ingenting å vinne på å gå ned fra 6hk til 4, eller fra 15 til 9.9. Skal du ha en virkelig lett motor må du under 3.5hk. Det er heller ikke den store vektforskjellen mellom en 260 jolle og en på 310, og de tar heller ikke opp særlig mye større plass i nedpakket tilstand (for bredden og tykkelsen er lik)... det er kun i oppblåst tilstand at størrelsen på jollen har noen særlig større merkbar effekt på plassen den opptar... håndterbarheten ut og inn av vannet er bortimot den samme. Men det blir jo noen liter ekstra å pumpe da... Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 For min del fungerer billigjoller helt fint, brukes som slepejolle for seilbåt, til/fra land, ungene leker og herjer med den og den ligger ute hele året, er plattform for vask/polering av skutesiden, korte fisketurer etc. Den siste jeg kjøpte på Europris er ca 4-5 år, og fungerer den dag i dag. Feste til toftene er som nevnt før her ikke særlig holdbare, så de har røket, men ellers har sleperinger etc. holdt. Jeg kan godt koste på meg å bytte jolle med noen års mellomrom når man får dem for 3500. Ikke bryr jeg meg om ungene kaster sand i den, ikke er jeg redd for å la den ligge ute hele året, ingen stjeler den, jeg vasker den med Zalo en gang i blant når den blir så skitten at den blir flaut å komme til land med den, og mister jeg den under slep i dårlig vær en mørk natt har jeg heller ikke tapt mange kronene... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Hvordan er toftene på maritimjolla festet Pinkvin ? På North Marine er det nokon nylonbånd som ikkje tåler sol. Max to år så slitner de, og så må man kjøpe sånn oppblåsbar pølse å sitte på... Høres ut som samme patenten, men båndene har holdt på Maritimen i 4 år (om det ikke er 5 da...). Liker patenten dårlig men den fungerer jo på en måte... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Er nok meget bedre kvalitet på stroppa... Eg har kapitulert treplatebunn. Kjem frå garasjan nå. Andre lag med 600gr duk er støpt rett i bunnen på North Marine gummibåten. Skal bli spennende å sjå om det holder 1 eller 2 sesonger. Tenkte poste litt i en gammel tråd eg hadde for to år siden sist eg lagde nye bunnplater. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
MR Swe Svart 16.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 skal brukes til småturer med dotter på 7 år så då ser jeg ikke poeng og køpe ny zodiac til 15 eller gammel til 5000 når man kan få en ny før 3000-4000. Skønner at de ikke er i samme kvalitet m.m.. men til de bruket Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.