Vestbris Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Test av små gummi båter. Jeg kjøpte testvinneren og er meget fornøyd med den, tror maratim har forbedret sin båt etter denne testen? Sitér dette innlegget Link to post
Vestbris Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 http://www.tv2.no/v/709144/ Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 18.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 Noen som har erfaring av en Zodiac 310s? blir 5hk motor for lite før den? Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 (redigert) Nå er Zodiac dyr, og det er det en grunn til. Selv har jeg gjort mye research i forbindelse med jollekjøp og kom til den slutning at jeg heller vil ha en brukt Zodiac enn en ny billigjolle. Jeg er veldig glad for at jeg gjorde nettopp dette valget. Jeg har kommet til motsatt konklusjon, basert på følgende erfaring: Kjøpte ny Zodiak 260 med oppblåsbar dørk og - kjøl i mars 2009 hos Bakken Motor. Historikk: - lekk kjøl allerede første sesongen. Måtte inn for status, fikk den tilbake, reparert. Fortsatt lekk. Byttet ventil for n`te gang. Fortsatt lekk. Fikk til slutt ny. - åregafler. Plast med en 6 mm skrue som forsterkning. Er på sett nr 8 nå!. Har prøvd å antyde at det kanskje er en for svak konstruksjon, men nei, det er min feil at de ryker for et godt ord!! Litt rart da at årets modell er av en helt ny type, i plast/syrefast. - løftestropper. Plasthengsler, den første røyk sesong nr 2. Nå er alle fire ødelagt. Antageligvis min feil det også, siden jeg har løfta den innimellom. - sittefjøl. Finer. Begynner nå å ligne på ryggen på en gammel Dølahest. Sikkert min feil det også, jeg veier jo 1/10 tonn, og sitter jo på den dann og vann - oppblåsbar bunn. Ser ikke ut, kort og godt. Seig og klissen. Min feil igjen. Bakken sier så, jeg må ha sølt bensin/olje/kjemikalier (?). Man fristes til å bli litt spydig. Det forekommer meg at jeg har kjøpte en jolle som ikke kan ros, da ryker åregaflene. Jeg kan ikke benytte bensindrevet påhenger da evt bensinsøl kan ødelegge dørken. Best å la den bli hjemme kanskje? Jollen brukes mye, den har blitt slept ca 7000 Nm. Det var derfor jeg kjøpte Zodiak, for å være sikker på å få noe som holdt. Men med fasit i hånden, kan jeg si at det var en feilvurdering. Antar at ny dørk koster ca like mye som en OK "Kina-jolle" Bakken viser for øvrig til at jollen er utenfor både garanti- og reklamasjonsfrist. (ca 3mnd) Det har de selvsagt rett i, og det er ikke der problemet ligger. Det er måten de takler det på. All skyld til brukeren! Om jeg kommer til å kjøpe Zodiak igjen? Tror ikke det gitt. Om jeg kommer til å handle hos Bakken motor igjen, tja? PS Har jeg ingenting godt å si om jolla? Jo, slepefestene må være særs solide, den har hatt noen rundkast med påfølgende ubåt tendenser uten synlig skade! PS 2 Bakken er informert. Den lyse flekken bakerst er bensin, glemte å lukke luftinga. Her er førøvrig duken glatt og fin som en barnerumpe.... Redigert 22.Juni.2014 av Mare Nostrum (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Jeg har hatt Zodiac hele tiden på alle mine båter og disse har fungert problemfritt. Henger bakpå og brukes ikke til slep. Når jeg imidlertid ser på bruksområdet tror jeg nok at jeg kunne klart meg med noe rimeligere. Vet ikke om jeg noensinne har tilbragt mer enn en time totalt gjennom en hel sesong i jolla. At man får hva man betaler for er det vel neppe særlig tvil om. Merkejollene som Zodiac, Achilles etc. er natuligvis dyrere enn kinajollene og det ligger nok noe mer research og produktutvikling bak konseptene og materialvalgene enn hos de asiatiske produsentene. Men alt til sitt bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Ikke nok research og produktutvikling etter min oppfatning. Bør holde stilen i mer enn fem sesonger, selv ved hyppig bruk. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 At man får hva man betaler for er det vel neppe særlig tvil om. Nåja. Generelt sett - det stemmer kanskje for de aller billigste dingstene, det er som regel en grunn til at de er så billige - men det stemmer ikke alltid andre veien. Det hadde vært interessant å se en grundig sammenligning av en zodiac-jolle og biltema-jolle. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Chiefengineer Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Nåja. Generelt sett - det stemmer kanskje for de aller billigste dingstene, det er som regel en grunn til at de er så billige - men det stemmer ikke alltid andre veien. Det hadde vært interessant å se en grundig sammenligning av en zodiac-jolle og biltema-jolle. Hadde faktisk vært en god ide og kjørt en produkttest på en de utvalgte modeller fra ulike produsenter i denne kategorien. Bra med utveksling av ulike brukererfaringer uansett. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 (redigert) Har ikke finlest alt her, men ett hovedkriterier som skiller joller, er materialet. Dvs om de er laget av hypalon eller pvc. De flest er av pvc, også Zodiac, og over tid går de i oppløsning, særlig i varmere strøk. Etter å ha "slitt ut" tre Zodiacer med relativt pent bruk vil jeg ikke ha flere. Nå prøver jeg med en kinabåt så får vi se hvor lenge den holder. Men skal man til varmere strøk er det hypalon som gjelder f.eks Achilles. Redigert 23.Juni.2014 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Bakken Motor i Drammen har gummibåter brandet "Mercury Sport Enduro" som legger seg noe over Maritim i pris, men er langt rimeligere en f.eks. Zodiac. Kanskje se litt på dem: http://bakken-motor.no/bater_single/mercury-250-sport-enduro/ Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
olews Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Det er UV strålene i sola som bryter ned plast og alt annet av organisk materiale. Hvis du pakker gummibåten inn når den ikke brukes i syden vil den holde veldig mye lengre. Aller helst burde all gummi vært svart, det stopper sollyset litt bedre enn gråhvit pigment. Det er nok å se på folkene som bor på ekvator. Hvor godt plast/gummi tåler sollys kommer mye an på hvilke additiver (UV fangere) som er tilsatt. Slikt koster endel og det er enkelt å spare endel der. Skal du være billig så må du kutte kostnader der du kan. Noen merker klarer å selge overprisede produkter pga høyere kvalitet. Så er det opp til kjøerne (markedet) å velge hvor man vil legge seg. Personlig har jeg en billig kinabåt fra Seasea, men å få bunnen på plass er alltid en prøvelse. Bortsett fra det fungerer den utmerket. De billige båtene er også litt mindre utsatt for tyveri, det er viktig når man drar til til byen på shopping, men vil jo gjerne tilbake til bøya/ankerplassen. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.