sobr Startet 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2014 Har et enkelt stativ til utenbordsmotoren. Selve motoren er festet på en treplate, som har sprukket opp, så jeg trenger en ny treplate. Hva slags tre er å anbefale? Det bør jo i utgangspunktet tåle vann godt. Og hva slags lakk/behandlinger er best egnet? Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 forskalingsplater (brune) bør holde bra, vet ikke om du får kjøpt så liten bit du trenger Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Trelaster har ofte avkapp der du kun betaler for arealprisen på biten du kjøper. Her i området har jeg flere ganger kjøpt småbiter til diverse prosjekter. Sitér dette innlegget Link to post
sobr Svart 11.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Forskalingsplater? Vil ikke det fort sprekke opp? Den gamle plata var av heltre delt i to, og det er der skjøten går det har sprukket opp. Aner ikke hva slags type det er på treet men. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 må vel være litt tykkelse på denne plata...? ser for meg forskalingsplate blir noe tynt..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hakkannen Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Forskalingsplater (eller plater limt på samme måte og med samme belegg på flatene) kommer i flere tykkelser Sitér dette innlegget Link to post
sobr Svart 11.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Men hva slags tretype tåler bra med vann? Hva er vanlig å bruke av tre til sånt formål? Furu? Sypress? Eik? Jeg tror en plate i heltre er en bedre ide en forskalingsplater. Tykkelsen er på ca. 6 cm. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Teak. Det har jeg. båten er fra 1985..ca 25mm tykkelse Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 (redigert) forskalingsplate på 25 mm ca skulle passe bra. disse har god holdbarhet, har brukt det i tilhenger bunn noen ganger, holder bra og tåler juling. Redigert 11.Juni.2014 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Er utseendet viktig? I så fall ville jeg valgt eik. Det mest solide og bestandige treslaget av de norske typene. Eik er mye mer trykkfast enn furu, noe som kan være greit med tanke på at du skal henge en motor på. Viktig at du kun bruker kjerneved hvis du vil at plata skal vare. Kan impregneres skikkelig med en god olje, så har du kontroll på hvordan ståa er også om noen år (noe du ikke har med maling). Vedlikeholdet er enkelt; bare sause på nye strøk med olje når det trengs. Fordelen med kryssfiner kontra heltre er at kryssfiner ikke vil sprekke opp slik heltre kan gjøre. Avhengig av slitasjen plata får ville jeg brukt en oljemaling eller en tokomponent polyuretanmaling. Selvsagt matte ned overflaten skikkelig før maling og avfette med aceton. "Endeveden" må mettes med maling, kan være en fordel å kjøre på noen ekstra strøk der. Ønsker du gjøre plata mer robust mot avskalling av maling i hjørnene kan de fases med en høvel eller pusses. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.