Arvid_A Startet 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2014 Hei! På veg hjem fra pinseturen hadde vi et badestopp i lagunen ved Risholmen/Hankø. I strandkanten der oppdaget vi flere hummerlignende krepsedyr - ca 2 cm lange - se bildet nedenfor. Halen og kroppen gjorde at vi umiddelbart tenkte på hummeryngel, men disse hadde ingen armer/klør foran slik som hummeren, eller eventuelt sjøkreps har. Har noen av dere svaret på hva dette er for slags dyr? Sitér dette innlegget Link to post
MB Sofie Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Er nok ei vanlig fjære reke. Denne typen reke har jeg fanget hele livet på Tjøme. :D Sitér dette innlegget Skynd deg om bord, så kan vi ta oss god tid. Link to post
Bertramsen Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Er det ikke reker da? Disse var dagligdags da jeg som liten hadde rekehov og lagde bøtteakvarie i hver havn. Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
Sigurd Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Kan bekrefte at vi kaller den reke her rundt Tjøme Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Dette er bare en reke jo! Fanger de med barna hver helg :) http://www.fluefiskern.no/byttedyrene/strandreke.html Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Arvid_A Svart 11.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Takk for oppklaringen, folkens! Må bare "bøye meg i hatten" og innrømme at jeg ikke har lagt merke til disse før. De kan jo faktisk bli ganske store: http://snl.no/strandreker Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Og de smaker veldig godt Kjekt for unger å fange i fjæra for så å spise dem. Sammen med f.eks. hjerteskjell/saueskjell og blåskjell er slike reker en ren delikatesse Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.