Jump to content

Kjøp av ny daycruiser. ibiza 24 touring 2014. alternativer?

kongeørna

Recommended Posts

Hei

Min familie har en 2006 ( hvis Jeg husker riktig så sent på natten ) med Yamaha 225. Jeg synes den er lett å manøvrere og at den er sjødyktig ved litt sjø. Jeg har selv ibiza 20 og det er ingen tvil om at 24 fotern er ligger bedre med litt sjø. Eneste minusene som er på vår båt er benke løsningen, der synes jeg de nye er mye smartere og har flere muligheter. Samt at gpsen var plassert nede bak rattet, slik at man må bøye seg ned for å se på denne.

Skulle vi kjøpt den i dag, så tror jeg vi hadde gått for den med 300hk. Jeg liker å stå vannski og wakeboard etter denne da den har en fin hekkesjø til hopping osv. Samt at den tanker fint manøvering som vannski/wakeboard/badering kjøring ofte krever.

Har aldri sovet i den eller brukt pentry delen, så dette kan jeg ikke si noe om.

Kan ikke hjelpe deg med alternativer har bare erfaring med ibiza når det gjelder daycruisere, men jeg synes Yamarin og Nordkapp har også noen fine modeller i samme klasse.

Fxslin

Som ikke er objektiv nå :-)

Jeg har hatt en Ibiza 24 og var veldig fornøyd med den.

Eneste jeg ikke var helt fornøyd med var løsningene med sofaen. Den virker veldig praktisk når du ser på den, men den stjeler en del romfølelse. Om jeg skulle kjøpt lik båt igjen tror jeg kanskje jeg hadde vurdert sterkt/kjøpt en Yamarin, tror den tilsvarende modellen til Ibiza 24 heter Yamarin 76DC.

Bruk vest!

Tusen takk for svar begge to!

For deg med siste innlegg, har du sett den nyeste ibiza`en? Den har jo nytt design nå og hele uteområdet er jo blitt fornyet. Synes personlig det ser smartere ut en den gamle.

bilde

bilde

Vi har tittet litt på den yamarin 68dc også. Broren min har hørt mye skryt om den 68dc og vil gjerne dra å se på den også.

Jeg tror kanskje den 76 blir litt mye fokusert mot overnatting? og dette er faktisk ikke et tema. Båten blir og bruke til dagsturer.

jeg må ærlig innrømme at jeg har blitt litt forelsket i den ibizaen. Fordi den ser ut til å passe meg ypperlig (hehe), men vi er jo 3 stk i familien som er sammen om kjøpet og vi har blitt enige om å ikke forhaste oss, og ta tiden litt til hjelp.

Det blir jo å vektlegge sjøegenskaper. Brodern mener at ibiza visstnok er kjent for et litt sportslig preg når det kommer til hvordan den oppfører seg i sjøen? Men har jo lest at den 24 touring skal være veldig komfortabel samtidig og kunne være litt sporty..?

Er det stor forskjell på f.eks yamarin 68dc og ibiza 24 touring? Er vel 22 vs 24 fot her. (tenker på sjøegenskaper)

Takker igjen for hjelpen! :smiley:

Redigert av kongeørna (see edit history)

@kongeørna

Jeg fikk ikke med meg at du ville kjøpe nyere båt, vet ikke hvorfor, men jeg fikk det for meg at du så på en 2008. Veldig enig at den nye er flott og mer praktisk, så den hadde jeg garantert blitt fornøyd med om jeg skulle ha den type båt!

Vil anbefale deg veldig å prøvekjøre båten, alle båter er gode på flatt vann, få deg noen turer hvor det er litt ruskete og skvalpesjø. Da får du inntrykk av hvordan båten oppfører seg.

PS, ikke kjøp den type båt uten tripflaps.

Bruk vest!

@kongeørna

Den nye 24 fotern er svært lekker, har selv vært å siklet på den (må vinne i lotto først). Jeg tror at kjøre opplevelsen er lik som de litt eldre, jeg tror ikke skroget er endret i form.

Enig med @Jonas78 Trimflaps er et must på de båtene. Har dette selv på todolista til min 20 foter og savner også dette på familiens 24 foter.

Litt usikker på hvordan utstyrspakken er når du kjøper den helt ny i dag. Men teak overalt er must (mulig at det er standard på 24 fotern)

FxSlin

trimflaps, den er notert. og ja skroget er identisk med den forrige modellen. Den båten vi var å så på hadde ganske mye utstyr inkludert.

dette er lista :

Utstyr

-Teak på dørk i cockpit
-Havnepresenning
-Primet og stoffet
-Hydraulisk styring
-Kjøleskuff
-Kalesje
-Stereoanlegg, MP3 Bluetooth
-Fast toalett med tank
-Fortøyningsutstyr
-Dregg og dreggtau

De tingene som ikke er med er vel trimflaps, kartplotter, elektrisk ankervinsj og baugpropell.

Selger mente at baugpropell egentlig ikke var nødvendig, men så har vi hørt at det er et "must". gjør ting veldig mye enklere osv.

men ja det blir vel å dra og få prøvekjørt før vi bestemmer oss. Gleder meg :smiley:

Det er vel egentlig ikke mulig å få montert baugpropell på den båten så vidt jeg husker. Mener den ikke kom dypt nok, men det må du ta med en klype salt. Du trenger ikke baugpropell på den båten. Trimflaps er et must, det koster 10-15 tusen om du ikke gjør det selv vil jeg tippe.

Hvor stor motor ser du på? Elektronisk gear på den er fantastisk, men det er vel bare på 300 hk motorene (slik var det på 2008, usikker på de nye)

Bruk vest!

ah skjønner :smiley:

en annen ting vi begynte å tenke litt på, var jo bensin forbruk. haha er jo helt latterlig hvor mye suppe de store motorene bruker. man kjører jo skjeldent på max uansett, men 300hk på fullt - rundt 90 liter per time. Er vel mars-fart området som teller da men, blir vel mere rundt 25-30 liter/timen eller noe i følge den testen her http://www.klikk.no/motor/baat/utstyr/article840790.ece

det er vel rett og slett drawbacken med stor motor dessverre :rolleyes: uff koster å værra kar

Hvordan er egentlig de suzuki motorene? har de noe godt rykte?

Hei du. Jeg tror de fleste opplever å kjøre mer i lav fart en de tror, dvs at det gjennomsnittlige timesforbruket på en slik båt havner i 10-20 liter i timen gjennom sesongen. Regner vi 50 timer per sesong(som er ganske mye) blir det ca 7500 ,- -> 15 000,-

For å ta mit kjøremønster som eksempel: Jeg har ca 50% av motortiden immelomm 3000-4000 rpm og resten under 1500 rpm, dette på en 150 hk DI 2 takt. Dette gir meg et snittforbruk gjennom sesongen på i underkant av 20 liter, ikke så mye når den bruker i underkant av 60 på fullt ;) Siden jeg har relativt lang vei til fiskeredskapen, så har nok jeg mer kjøring i "høy" fart en snittet. Fordelene med moderne motorer er at de er ganske snille på forbruket ved marsjfart og rolig kjøring.

Suzuki har en meget god motor i dette segmente, etter mitt syn en av de beste. Den er også godt utprøvd! Forbruksmessig hjelper det ikke noe særlig å velge 250 utgaven heller, utenom full gass ;)

Sjekk om nye Ibiza er blitt mer stabil (stå på ripa og sjekk forskjell fra mange konkurrenter). Generelt er de lite båt for pengene. Det er mange andre alternativer som bør sjekkes ut. For eksempel nye Finnmaster T8 http://m.yamaha-motor.eu/no/products/water/motorbater/finnmasterdaycruiser/fmt8. Har ikke prøvd den selv, men førsteinntrykket er bra. På den annen side er det jo veldig mange andre alternativer i denne prisklassen om du også kan vurdere brukte båter...

vbunn : høres bra ut. Er det veldig stor forskjell sånn mellom 150 hk og 300 hk mtp forbruk? Jeg ser at den suzuki 300 hest, har "relativt" fine tall rundt 3000 rpm. rundt 21 l/timen. er vel akseptabelt.

fxslin : ja vinsj er super digg, blir å vurdere det!

Kristina : Ja vi skal se på forskjellige båter, den finnmaster t-8 har vært oppe i diskusjonen, men vi fant vel ut at den kanskje ble litt overkill, men vi skal nok dra å titte på den også.

hva mener du egentig med at ibiza er lite båt for pengene? Er enig at den er dyr, ingen tvil om det. Men er den kjent for å være ustabil? trodde den 24 touringen var kjent for å være komfortabel og kunne håndtere litt sjø?..

Skal man ta ut 50 hk koster det en hvis mengde med fuel, her vil nok 150 hk og 300 hk bruke svært likt. Ved lavere turtall vil nok den store motoren bruke noe mer bensin for samme effektutakk, omvendt gjerne ved høyere turtall. Da større volum ofte kan gi en noe heldigere forbrenning her. Eks må du tyne 150 hesteren kan du mest sannsynligvis redusere forbruket med 300 hk i samme fart. Når det er sagt er det ikke vanlig at 150 og 300 hk passer på samme båt. Det blir gjerne at man går opp en størrelse eller to. Denne faktoren bidrar til den største forbruksforskjellen i fart. I skrogfart går en større båt gjerne lettere en kortere en ;)

Ibiza får vel generelt bra skryt for kjøreegenskaper. Flere tester av gamle typen på nettet. Ville anta du ble svært fornøyd!

Sjekk feks;

http://m.klikk.no/motor/baat/bruktbat/article666605.ece

Sitat fra artikkelen fra 2011;

I forhold til typiske familiedaycruisere, har en brukt Ibiza 24 Touring behagelige og sportslige egenskaper i sjøen. Det gir en fin gange i typisk sommersjø og god dagsturkapasitet med ustresset marsjfart på rundt 30 knop.Så skal du flytte deg raskt langs kysten med familien om bord, og ha litt sosialt liv underveis, er det ikke mange andre båter som klarer balansen mellom høy fart og god komfort bedre enn Ibiza 24 Touring.

Redigert av nopain99 (see edit history)

vbunn : høres bra ut. Er det veldig stor forskjell sånn mellom 150 hk og 300 hk mtp forbruk? Jeg ser at den suzuki 300 hest, har "relativt" fine tall rundt 3000 rpm. rundt 21 l/timen. er vel akseptabelt.

fxslin : ja vinsj er super digg, blir å vurdere det!

Kristina : Ja vi skal se på forskjellige båter, den finnmaster t-8 har vært oppe i diskusjonen, men vi fant vel ut at den kanskje ble litt overkill, men vi skal nok dra å titte på den også.

hva mener du egentig med at ibiza er lite båt for pengene? Er enig at den er dyr, ingen tvil om det. Men er den kjent for å være ustabil? trodde den 24 touringen var kjent for å være komfortabel og kunne håndtere litt sjø?..

Jeg mener det jeg skriver. Ibiza 24 er litt rimeligere enn T8, men den siste er jo en langt større og bedre utstyrt båt. Ibiza er fullstendig overpriset etter min mening.

Vedr stabilitet: var en Nordkapp selger som viste meg dette på "Båter i sjøen". Han stilte seg på rekken til Ibiza med sine 90 kg og viste hvordan båten gikk langt ned på siden. Deretter demonstrerte han på sin egen hvor stabil og balansert denne var. Etter dette testet jeg selv på flere andre båter og la merke til at det samme. Det er ingen tvil om at Ibiza går bra i fart. Men de fleste tester anbefaler trimplan, og når du ligger stille eller kjører rolig så er den rett og slett følsom på vektfordeling og bølger.

Jeg mener det jeg skriver. Ibiza 24 er litt rimeligere enn T8, men den siste er jo en langt større og bedre utstyrt båt. Ibiza er fullstendig overpriset etter min mening.

Vedr stabilitet: var en Nordkapp selger som viste meg dette på "Båter i sjøen". Han stilte seg på rekken til Ibiza med sine 90 kg og viste hvordan båten gikk langt ned på siden. Deretter demonstrerte han på sin egen hvor stabil og balansert denne var. Etter dette testet jeg selv på flere andre båter og la merke til at det samme. Det er ingen tvil om at Ibiza går bra i fart. Men de fleste tester anbefaler trimplan, og når du ligger stille eller kjører rolig så er den rett og slett følsom på vektfordeling og bølger.

Jeg tror du kan ha rett i det du sier, jeg måtte ettermontere trimflaps på min Ibiza 24. Ang nordkapp, Kongeørna, det er en svært god båt i samme segment som definitivt bør vurderes. (Nordkapp 760)

Redigert av Jonas78 (see edit history)

Bruk vest!

takker for responsen folkens! setter kjempe pris på det!

Jeg regner med at det er denne noblesse 760 dere snakker om? For den er utrolig stilig. Det ligger faktisk en forhandler av nordkapp 5 minutter unna her vi bor, så det blir å dra å sjekke ut den også til uka!

Forresten, når er det disse båtmessene/utstillingene er?

Det er jo en gylden sjanse til å få sjekka ut mye samtidig.

Redigert av kongeørna (see edit history)

okei, så idag var jeg og brodern å så på Nordkapp noblesse 760 RS.

Vi stilte oss oppi båten og så på hverandre og ble ganske fort enige om at dette var nok en litt annen klasse. Jeg digger ibizia`en, men når jeg så denne båten så virket den rett og slett mer moderne (designmessig) og oste litt mer luksus. Kabinen foran er ganske trang. rett og slett altfor trang til å kunne sove i for voksne folk. Man får vel kanskje skvisa inn en der, men altså trang kabin.. Ibizian stiller vel egentlig ikkeno særlig bedre. kabinen er større, men "senga" er jo ganske liten der også. Så ikke de meste behagelige båtene og overnatte i, men det er jo mulig.

Føltes litt som at man fikk mer båt for pengene med nordkappen. Ibizaen er også veldig fin, men virket plutselig som nevnt tidligere i tråden, litt overpriset...

Det eneste vi kunne "klage" på var mangelen av teak på fordekket. Det synes jeg de kunne spandert på. Tror båten hadde sett enda bedre ut med det, pluss at man kunne ligget og "tæna" der også. Nå er jo den luka til kabinen der så man kan jo ikke ligge der. Litt dumt, men det er vel så og si det eneste vi kunne si noe på.

.

Meget stilig båt. Skulle bare mangle egentlig når man betaler nærmere millionen. :)

Har sett mye rundt på nett i siste og det er jo et hav av båter der ute. Askeladden har jo akkurat kommet med en ny en (c75). Flipper 760 finnes jo også, yamarin og finnmaster modellene.. :crazy:

Blir mange båter og se på før man bestemmer seg ser det ut til.

Når er det egentlig smartest å kjøpe båt? sånn prismessig.. Er det lurt å kjøpe på messe? vår/høst?

Hei

Ibiza 24 er en fin båt, går bra i sjøen og er ganske lun og kjøre. (har brukt det en del da jeg har en kompis som har en)

Nordkapp 760 går veldig bra i sjøen og er en røff båt men det er en stor bakdel.

Motoren, dette er en 2 takter, og har ikke noe på en familie bår og gjøre, det bråker alt for mye.

Det er morsom i begynnelsen men er slitsomt i lengden. (byttet min til 350 Yamaha 4t) da ble det en fantastikk båt. (det synes tydelig vis flere for den ble stjert.)

Nå (etter at Nordkappen ble borte) Kjøpte vi flipper 760 med 300 Mercury.

Etter noen mnd test er konklusjon, veldig bra sammenskrudd båt som går veldig bra i vannet.

Elsker servostyringen til Mercury, men savner bunndraget til Yamaha 350 (v8 5,3 liter)

Synnes Flipperen også har en del flere smarte løsninger en Nordkapp.

Ser også at du savner teak på dekk, Det er alt for mye jobb og ha dekket i teak 100% hele tiden og da er det mye penere uten. (Jeg har på flipperen og kunne ønske det ikke var der.)

Lykke til!!

Redigert av altmuligbåt (see edit history)

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...