Jump to content

BMC 2.52 bruker vann og lekker olje

oddev

Recommended Posts

Har kjøpt en gammel båt med en BMC 2.52 i. Den er fryktelig tørst, men ikke på diesel.

Tilsynelatende legger den fra seg endel olje ned i kjølen, og drikker litt vann. Den ryker også litt grått ved høye turtall, samt rister endel på tomgang.

Noen som har hatt en sånn maskin, og kjenner til tilsvarende problemer?

For min del kan det virke som det kunne vært smart å skifte toppakning, samt forsøkt å spore ned lekkasjen (kan det være en simring?)

Oljen i kjølen kan nok ha flere årsaker. Legg en tykk papp eller lignende i en bue under gir og svinghjulshuset. I svinghjulshusets underkant skal det være ett hull. Hvis du kommer til kan du kjenne hullet. Hvis den lekker i tetninger rundt veiv og ut til svinghjul vil oljen renne ut i hullet og ned på pappen. Dette for å lokalisere om det kan være her.

Oljefilter : sjekk gummipakningen og stålskiva rundt bolten i bunnen av filterholderen. Dette gjelder ikke hvis den har filterpatron som skrus rett på motor.

Ikke fyll varmeveksler til helt topps med vann, da hiver den det ut. Ikke sikkert den lekker vann når det kommer under et visst nivå.

Bytte toppakning ville jeg ikke gjort før jeg var sikker på at den er defekt.

Redigert av hegra (see edit history)

Det er jo en gammel engelskmann så helt normalt.

Sannsynlig synder er vel tetning i bakkant av veiva, hadde et par bmc'er tidligere og de er dønn solide men alltid litt forbruk av væsker. Disse teningene byttet jeg på begge mine.

Jeg har en slik simmerring ubrukt som du kan kjøpe rimelig, ellers ville jeg bestilt deler hefra

Asap-supplies.com

De er veldig serviceinnstilt og du har delene kjapt

Topp pakning er ikke det første stedet å lete, test rådene til hegra

translated with help from google translator
Jeg ville sjekke oljefilteret, min lekket olje etter at jeg skiftet den. Jeg leter etter et kit for å endre filtertype til en spinn on type, anyone?
Jeg fant Biltema hadde denne oljen. de sier at man bør bruke mineralolje fordi syntetisk olje gjør at pakninger svette olje, men jeg mistenker at din er mer enn svetting. :( Søk i dette forumet for å få hjelp med BMC motorer fleste av det jeg vet om disse motorene har jeg lært her, det finnes i tillegg noen dokumenter til BMC motorer.

Min motor er det samme som din, også rister, jeg mistenker at alle dieselmotorer fra denne alderen rister, men om du sjekker motor festene ville være en god idé.

Du sier at din motor drikker vann, jeg antar at du har sjekket alle slanger og slangerklemmer for lekkasjer, men den grå røyken skulle tilsi damp, som igjen har å gjøre med utette pakninger :(

Mvh Neal

Tusen takk for knallgode tips! Alltid kjekt å høste litt lærdom fra erfarne eiere :)

Jeg er en tur på jobb i nordsjøen, så får ikke sett på det før om et par uker :(

Har alt vært i kontakt med asap-supplies om slipesett til toppen, men drøyer da dette litt.

Ang tetningen i bakkant, så er dette en sånn sak at girkassen må av, antar jeg?

Jeg skal høre med frøkna om ikke hu vil ta seg en tur ned å ta noen bilder..

Gamle Dampen : Jeg leter etter et kit for å endre filtertype til en spinn on type, anyone?

Hvis det er noen i nærheten som driver med landbruksmaskiner så er der nok håp. Både MF og Ford traktorer har fått byttet om til spinn on filter og disse går ofte på samme filter som BMC. KD trading i Bergen skaffer sikkert også, og Varhaug diesel-elektro i Sandnes vet jeg har skaffet mye til båtfolket. Ta bilde som du sender til dem og vær obs på at du kan få både for horisontal og vertikal vinkel på filter med tanke på plass i motorrom.

Sjekk vannmengden når motoren er varm. Jeg har en Perkins 4.236 som jeg etterfylte vann på etter å ha sjekket når motoren var kald.Trodde det var lekkasje. Etter at jeg har sjekket når den er varm er den full, ingen etterfylling. Vurderer å sette på en ekspansjonstank på overløpet til påfyllinga, slik at den alltid er full, kald eller varm.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Sjekk vannmengden når motoren er varm. Jeg har en Perkins 4.236 som jeg etterfylte vann på etter å ha sjekket når motoren var kald.Trodde det var lekkasje. Etter at jeg har sjekket når den er varm er den full, ingen etterfylling. Vurderer å sette på en ekspansjonstank på overløpet til påfyllinga, slik at den alltid er full, kald eller varm.

Ja, det er nok mulig at det er dette osm er greia. Stusser litt på at vannet som har gått i overløp er såpass svart, bare.. Du ser jo på bildet det som har rent utover.

Det er jo også en tank som er koblet til overløpet, som man kan se (den som er festet med patentbånd bak på høyre side) Men den vil vel bare fungere som oppsamler, eller?

Det er en ekspansjonstank som henger der. Blåser den vann ut av varmeveksler har du enten et defekt lokk på veksleren eller defekt toppakning som skaper trykk i kjølesystemet.

Den virker neppe som en ekspansjon tank. Da skulle slangen fra toppen av varmeveksleren gått inn i bunnen av ekspansjons tanken. Når vannet i varmeveksleren varmes opp, utvider det seg, og presses ut av varmeveksleren, og inn i ekspansjons tanken. Når det blir kaldt igjen suges det tilbake til varmeveksleren.

Slik slangen går her kommer vannet fra varmeveksler til ekspansjons tank, men ikke tilbake.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Lokket på varmeveksler skal ha to ventiler, en for overtrykk og en for undertrykk. Går ut fra at dette lokket også har det. Da skal det fungere. Vanlig opplegg på enkelte eldre biler, nyere har flere slanger mellom tank og radiator/blokk.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Den virker neppe som en ekspansjon tank. Da skulle slangen fra toppen av varmeveksleren gått inn i bunnen av ekspansjons tanken. Når vannet i varmeveksleren varmes opp, utvider det seg, og presses ut av varmeveksleren, og inn i ekspansjons tanken. Når det blir kaldt igjen suges det tilbake til varmeveksleren.

Slik slangen går her kommer vannet fra varmeveksler til ekspansjons tank, men ikke tilbake.

Det er slik jeg også ser for meg at det vil funke. Men hva skal jeg da med en oppsamlingstank?

Oljefilterholder er synlig på første bilde helt nede til venstre under dieselfilter. Under der henger en boks og festeskruen er i boksens underkant. Der kan det lekke olje. Skal man ha spin on filter byttes holderen som er synlig på bildet, og dieselfilter kan også bygges om på samme måte.

Men ser man på bildet er der to skruehoder på holderen som ligger vannrett. Skrur man de to ut kan holder med filterboks tas ut. Og når dette er ute er det mye enklere og bytte filter og få pakninger i topp og bunn riktig på plass. Det er nesten umulig og ha kontroll på pakninger når filterbytte skal skje med den gjennomgående skruen i bunnen av boksen. Men der er en pakning der de vannrette skruene er også, men den er lett og få på plass. Kan være lurt og ha noe egnet pakningsmatriale i tilfelle den går i stykker.

Et annet tips er og lage ei lita luke i front eller bakvegg av motorrom foran varmeveksler. Da kan rørinnsatsen i veksler trekkes helt ut for inspeksjon og rengjøring . Det er bare og løsne de to slangeklemmene på gummihettene i begge ender, Hetten framme trekkes av og til siden, og rørinnsats trekkes ut gjennom luka, men det krever jo litt plass foran, så sjekk det før luka lages. Det er mye enklere enn å ta av hele veksleren. Den er det heller neppe noe galt med da resten av veksler er i støpejern.

Den nest største slangeklemma er den som klemmer på rørinnsats. Her kan det lekke ut kjølevæske til sjøvannsiden når det er trykk på kjølevæsken , og forsvinne ut med eksosen, hvis klemma er slakk. Dette gjelder i begge ender.

Og som Festina Lente IV allerede har nevnt. Ikke fyll mer kjølevæske enn at den så vidt dekker rørinnsatsen. Den ser eller kjenner du når lokket er av. Når den blir varm blir den helt full.

Redigert av hegra (see edit history)

Takker for tips. Har endel jeg må se over, når jeg kommer meg hjem fra jobb.

I og med at jeg ikke har tid til å ta ut motoren før sommeren, så blir det nødfiks.
Har ikke den minste ide om hva slags olje som er på motoren, men må få meg noe tjukt og godt tror jeg.

Tenkte å prøve denne: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Mineral/Motorolje-mineral-Classic-20W50-36928/

Forøvrig fikk jeg et tips om at en kork med bremseveske i ojla, kan få pakninger til å svelle litt, men hjelper vel lite hvis jeg har gåen simring..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...