Jump to content

støpe tunell baugpropell - scand classic 25

Lerk

Recommended Posts

Har kjøpt meg baugpropell kit som jeg tenkte og få montert på båten

snakket med lokalt båtfirma som driver med glassfiber, og de antydet 8-10 000,- for bare støpe inn røret.

Jeg syntes prisen var stiv, og ser ut som en relativt kurrant jobb i brukerhåndboka så vurderer og se på dette selv.

Lurer derfor på om noen har noen tips og triks, hva man må passe på og hva som er typiske nybegynner feil.

Om noen medlemmer i grenlandsområdet er interisert i og tjene noen enkle kroner så ta gjerne kontakt.

Jeg blir gjerne med som hjelpemann.

takk for godt råd Goodtimes.

Nei, jeg kjøpte den for morroskyld selfølgelig, hva ellers trodde du.

Er begrenset hvor god sving det er på disse snekkene, og har man båtplass i område med litt strømninger i vannet kan den være til god hjelp, samtidig om man er i litt trange båthavner så er det og kunne snu på lite areal ser jeg på som en stor fordel.

og nei, jeg har ikke behov for og høre at du har 37" uten baugpropell. Kjempebra.

takk for godt råd Goodtimes.

Nei, jeg kjøpte den for morroskyld selfølgelig, hva ellers trodde du.

Er begrenset hvor god sving det er på disse snekkene, og har man båtplass i område med litt strømninger i vannet kan den være til god hjelp, samtidig om man er i litt trange båthavner så er det og kunne snu på lite areal ser jeg på som en stor fordel.

og nei, jeg har ikke behov for og høre at du har 37" uten baugpropell. Kjempebra.

Enig at det kan være gøy med baupropell selv i liten båt :smiley::yesnod:

Det var ikke ment som kritikk. Syntes selv at baug propel er fint. Men hadde en make båt som deg for 2 år siden. Og vi likte den veldig godt,hadde ikke vært for at det sto en gammel bmw maskin i den som bare gikk når den selv ville. Og jeg sa ikke at jeg hadde en 37 uten baugpropell. Jeg sa ikke noe om hvilken båt jeg har. Det eneste jeg lurte på var om behovet var der ? Trenger vel ikke og glefse for det.

Det var ikke ment som kritikk. Syntes selv at baug propel er fint. Men hadde en make båt som deg for 2 år siden. Og vi likte den veldig godt,hadde ikke vært for at det sto en gammel bmw maskin i den som bare gikk når den selv ville. Og jeg sa ikke at jeg hadde en 37 uten baugpropell. Jeg sa ikke noe om hvilken båt jeg har. Det eneste jeg lurte på var om behovet var der ? Trenger vel ikke og glefse for det.

Jeg har vell ikke sagt at jeg ikke liker båten. Jeg er kjempefornøyd med båten, men forferdelig dårlig sving i trange farvann, områder med strømninger og i bakk.

Du trenger vell ærlig talt heller ikke og ta vurderingen om jeg trenger det på min båt heller.

Mest sansynlig har jeg allerede tatt den vurderingen siden jeg har kjøpt dette.

Redigert av Lerk (see edit history)
  • 1 måned senere...

Goodtimes: råd som dette kan være kjekke de, dog på et stadie når man VURDERER å sette inn baugpropell. Når den er innkjøpt er allerede avgjørelsen tatt, og man returnerer ikke varene pga. man har fått velmente råd på BP forumet. Derfor virker nok dette litt meningsløst i dette tilfellet. Var nok ikke være ment.

• 2 uker senere...

Hvis du er litt fingernem klarer du dette helt fint selv. Jeg hadde aldri jobbet med glassfiber da jeg monterte min første baugpropell for 3 år siden. Leste masse på nettet for å samle informasjon. SLEIPNER har mange fine filmsnutter. I fjor monterte jeg baugpropell i min 21 fot daycruiser. Sikkert mange selvutnevnte eksperter som rister på hodet av det. Men for meg som ikke er ekspert på båtkjøring er det utrolig godt å ha baugpropellen som ekstra sikkerhet.

Jeg valgte å bruke epoxy fremfor polyester. Det er betydelig dyrere. Fordelen er at den er bortimot luktfri. Min første tabbe var at jeg kjøpte et ferdig epoxy kit fra SLEIPNER. Disse kitene inneholder etter min mening alfor lite epoxy og glassfibermatte. Kan selvfølgelig være endret nå. På det første prosjektet supplerte jeg med epoxy og glassfibermatte fra Biltema. På den siste båten ble det utelukkende brukt Biltema produkter.

Den størtste utfordringen synes jeg var oppmåling i forkant. Her brukte jeg utrolig lang tid. Prøvde etter beste evne å oppfylle alle kravene til SLEIPNER. Det er mye å ta hensyn til. Det ble veldig mange turer ut og inn av båten før jeg var fornøyd.

Da tunnellen var på plass skulle det borres hull til gearhuset. Her er manualen til SLEIPNER litt ugrei synes jeg. Følger du manualen til punkt og prikke vil propellen bli plassert litt ut av senter av tunnellen. Sendte spørsmål til SLEIPNER, via min forhandler. Fikk svar tilbake at det beste er om propellen kommer midt i tunellen, til tross for at manualen sier noe annet. Mine propeller ble plassert i senter av tunnellen.

bilde

Ingen vei tilbake

bilde

Ferdig!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...