Jump to content

råd ved støyping/lage formen


eysteind

Recommended Posts

Hei!

Driver på å skal lage en form der avstøypet skal vere i taket over dashbordet til bl.a VHF radioen. Men har aldri gjort dette før, og trenger derfor litt innspill.

 

Har begynt:

Bilde

 

Laget først formen i kryssfiner, og så kledde eg denne med glassfiberplater som eg støypte selv.

Har nå lagt på limsparkel for å runde kantene. Videre har eg tenkt å pusse sparkelen jamn og fin, men etter dette må eg da legge topgoat over sparkelen, eller kan eg vannslipe denne og polere den opp?

 

Og tror dere eg vi få problem med å få avstøypet ut av formen? Da eg jobbet å Saga hadde de noen hull i formen som de blåste trykklyft mellom formen og avstøypet. Vil dette vere lurt?

 

Og et siste spørsmål: Kjøpte 5 liter slippmiddel, men vet ikke hvordan man bruker dette :headbang:

Kan noen forklare?

Link to post
Share on other sites

Artig prosjekt. - Du driver på, du. Noen målsatt dato for sjøsetting? Hva med noen bilder av alt som er gjort i båten - regner med at det er en del.

 

...Videre har eg tenkt å pusse  sparkelen jamn og fin, men etter dette må eg da legge topgoat over sparkelen, eller kan eg vannslipe denne og polere den opp?

Antar du har tenkt å ha gelcoat som det ytterste laget på skjermen du skal støpe. Anbefaler det ihvertfall. Tror ikke jeg ville lagt polyester rett på formen uansett. Spørsmålet er da om gelcoaten på noen måte vil kunne reagere med limsparkelen. Dette vil jeg sjekket med leverandøren av de respektive midlene. Synd hvis en form det er lagt ned så mye arbeide i skulle bli ødelagt, kanskje med et dårlig støp i tillegg.

 

Påføre polyester rett på formen er en risikabel business. Polyester er sterke saker. Gjorde et lignende stunt for mange år siden. Brukte uker og måneder på å lage en fin form som jeg sparklet etter alle kunstens regler. Støpte rett på formen. Ikke noen gelcoat som ytterste lag i støpet. Når støpet skulle løsnes fra formen, fulgte sparkel og alt med... :headbang:

 

...Og tror dere eg vi få problem med å få avstøypet ut av formen?

Hvis du sørger for at ingen av midlene i formen og støpet er slik at de kan reagere med hverandre og således hefte seg sammen, og du i tillegg setter inn formen med egnet slippmiddel for støping, bør dette slippe lett som bare det. Det ser ut som det er mange steder og komme til og "brekke" litt etter stivnet støp, så jeg ville ikke lagt ned noe arbeid i ytterligere tiltak for å sikre at det løsner.

 

...Og et siste spørsmål: Kjøpte 5 liter slippmiddel, men vet ikke hvordan man bruker dette

Selv har jeg alltid brukt en fet voks som slippmiddel. Har tatt det jeg har for hånden. Hvordan er konsistensen på slippmiddelet ditt da? Vokslignende?
Link to post
Share on other sites

Du må sparkle/ pusse alle skarpe hjørner slik at radien blir 20-25 mm. der det er mulig. Dette for å gjøre det lettere å laminere, og for å knekke så få fibre som mulig.

Limsparkelen som du bruker til sparkling innblandes 3% voks. Da er den utrolig mye lettere å jobbe med.

Forma må stives opp ganske kraftig for å unngå at det slår seg under herding. Til dette kan du bruke slike papprør som glassfiberen kommer på, skjær dem i to på langs og bruk dem til avstandstykke for forsterkninger. Avstiv også den store vinkelen med fastlaminerte taksteinslekter eller lignende. Når du har fasong og overflate slik du vil ha det, ruller du på et par strøk topcoat (gelcoat med 3%voks) med sumgummirulle. Så pusser du med stadig finere papir og avslutter med rubbing.

Formvoks/slipagent bruker du som bilvoks. Smør på og poler når det har tørket. Helst to eller flere ganger.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Batdilla:

Artig prosjekt. - Du driver på, du. Noen målsatt dato for sjøsetting? Hva med noen bilder av alt som er gjort i båten - regner med at det er en del

Jobber som bare det for dagen. Planen er å få båten kjørbar denne sesongen, men innmontering av motor i mai/juni. Skal legge inn noe bilder når eg får tid, men somregel er det mangel på tid. Dette prosjektet var nok litt i største laget! Har støypte alle benker i salogen, innredning i stikkabin og støyp benker i forkabin. Toalettrommet er nesten ferdig med badreromsplater og natet teakdørk.

Driver nå å monterer alt utvendig. Bl.a 3 store glassluker på 70x70cm, rekke, landternemast/targeabøyel, handrekker +++++.

Det som gjenstår er dashbord, pentry og den 2.stikkabinen bak i båten. Elles alt av trearbeid som dører og lister.

 

Det er iallfall artig å drive på med og eg tror vi skal gå en meget bra båt ut av det.

Båtbygging er kjekt! Ringte faktiskt på et nytt prosjekt i går som eg går å sikler etter....

 

Antar du har tenkt å ha gelcoat som det ytterste laget på skjermen du skal støpe. Anbefaler det ihvertfall.

Det er dette som er planen :wink:

Prøvde uten gelgoat da eg skulle støype igjen et par cm av dekksluken, men da knuste eg glassplaten...

Påføre polyester rett på formen er en risikabel business. Polyester er sterke saker. Gjorde et lignende stunt for mange år siden. Brukte uker og måneder på å lage en fin form som jeg sparklet etter alle kunstens regler. Støpte rett på formen. Ikke noen gelcoat som ytterste lag i støpet. Når støpet skulle løsnes fra formen, fulgte sparkel og alt med... :headbang:

 

Selv har jeg alltid brukt en fet voks som slippmiddel. Har tatt det jeg har for hånden. Hvordan er konsistensen på slippmiddelet ditt da? Vokslignende?

 

Slippmiddelet er flytende som vatn. Det eg lurer på er om dette skal smøres på den polerte formen og så støype for denne er tørket, eller om den skal tørke for deretter å poleres av?

 

 

 

Krapyl:

. Når du har fasong og overflate slik du vil ha det, ruller du på et par strøk topcoat (gelcoat med 3%voks) med sumgummirulle. Så pusser du med stadig finere papir og avslutter med rubbing.

 

Takker for svar. Takk for råde ang, avstiving. Dette hadde eg ikke tenkt på!

Har bygget formen av 12mm kryssfiner, deretter belagt denne med tynne glassfiberplater som eg har støypt på glassplate.

 

Trenger eg da å male formen på nytt med togoat? Trodde kanskje det var nok å bare pollere opp limsparkelen? Resten er jo oppolert fra før?

 

Formvoks/slipagent bruker du som bilvoks. Smør på og poler når det har tørket. Helst to eller flere ganger.

 

Gjelder dette også Norpol sin slippmiddel. Denne er jo tyntflytende...

Link to post
Share on other sites

Det ser ut til at du kan laminere rett i forma etter polering av sparkelfugene.

Selv om slippmiddelet er tynntflytende, tørker den raskt.

Det med avstiving er viktig. Laminatet krymper litt når det lenker og hele greia kan vri seg.

<{POST_SNAPBACK}>

Takker og bukker :flag:

Mener du at slippmiddelet skal tørke for eg støyper? Skal det da poleleres av? Kan eg sprøyte dette på?

Link to post
Share on other sites

Bilvoks er også egnet som slippmiddel. Støpte diverse ifm motorbytte i sommer, bla nytt hull og innstøyping av stevnlager. I tilpassingsfasen når vi la polyesterstøyp inn mot detaljer som siden skulle demonteres benyttet vi enten pakketape som mellomlegg eller voksing. Støypte mellom annet rundt stevnlageret og demonterte dette etterpå før endelig festing. Til voks benyttet vi vanlig turtle bilvoks, smurt rikelig på messing/bronse legeringene. Bilvoks har ofte blitt benyttet til slippvoks i polyesterstøp og fungerer fin-fint. Det viktigste er kanskje at dette alltid er tilgjengelig.

Oso

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...