biozide Startet 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2014 Hei dere, Nå har jeg hatt båten på sjøen i 3 uker og logget 18 timer på uret, men usikkerheten om at ting kan gå galt med en ny-overhalt og ny-renovert båt/motor ligger å ulmer litt når jeg er ute, sliter litt med å senke skuldrene. På de nesten 20 timene har motoren fungert som et sveitsisk urverk, ikke et feilslag eller ulyder på noen måte. Lurer på om jeg lider av BP-syndromet, lest for mange "tråder" om ting som har skjedd eller kan gå galt med båten/motoren! Er det noen andre her på forumet som kjenner seg igjen? Jon Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 Jupp, har og hentet båt som har oppført seg utmerket på turen fra stavanger til sandefjord, timesvis med 3000rpm :) begynner å føle meg litt trygg :D litt redd for at noe kommer og biter meg i ræva.. :) Sitér dette innlegget Link to post
Normarco Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 Hei biozide. He he, joda jeg kjenner den følelsen MEGET godt. Da jeg rett og slett er hobbyparanoid må jeg vite at alt er i orden før jeg legger ut med familien. Forrige båt sto på land en hel sesong for overhaling av motor, skifte av alt elektrisk, trykktesting og demontering av drivstofftank mm. Du skal tro jeg var en smule "på vakt" etter alt av lyder da vi satte ut, ingen feilslag i det hele tatt den sessongen. Nå har vi ny båt igjen, ny for oss i fjor, har gjennom hele vinteren sjekket og byttet alt som jeg har ment måtte byttes for at jeg skulle få en bekymringsfri sommer, enn så lenge alt ok. Tror det finnes en Logg fra meg tidligere om overhalingen. Jeg er nok helt sikker på at du kan senke skuldrene og slappe av gjennom hele sommeren :-) -NORMARCO- Sitér dette innlegget Link to post
Sidestick Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 Samme her. Kjøpte båt i fjor høst og har ikke senket skuldrene før nå.. Alt funker og har hatt noen flotte turer. Det er vel da det kommer da, kanskje... :-) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 Båt er ikke bare noe man kjøper og eier som andre ting. Man kjøper seg en hobby. Og om man ikke ønsker å ha den som en hobby, tror jeg ikke at man har den så veldig lenge. Om ting virker, ikke rør det ! Ikke beskymre seg for feil som ikke eksisterer før de dukker opp. Ikke les tråder om ting som kan skje, men velg de som omhandler problemet du har der og da. Uannsett lykke til med båten og livet med den ! Sitér dette innlegget Link to post
Goodtimes Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 Jeg har ny båt og har stresset mye med samme tankene. Men regner med at de forsvinner etter litt bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 Kjøpt båt igjen for første gang på ca 2 år. Hente turen i påsken så hadde eg trøbbel med vann i dieselen. Utenom det så har eg brukt den hver helg siden påsken uten ett feilslag ingen olje svetting dieselsvetting eller minka på kjølveska. Men har forsatt ørene på stilk om eg høre om noe skjer Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
biozide Svart 12.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 (redigert) Hei igjen og takk for svar! Hobby ja.. det er vel nettopp det jeg liker ved båten. Har brukt bortimot hele vinteren i båten, utbedret og fikset det meste. Har prøvd å unngå halvveis-løsninger og gjort ting grundig, med god hjelp fra BP :-) Hadde jeg ikke gjort det, hadde paranoia`en som NORMARCO nevnte aldri forsvunnet...hehe!! Tenker også på at samboeren min skal føle seg trygg på vannet, hun er ikke så veldig båtvant, en trygg og god båt er for meg en viktig forutsetning slik at båtlivet blir en suksess her i heimen;-) Redigert 12.Juni.2014 av biozide (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 Er det noen andre her på forumet som kjenner seg igjen? Jon Det går sakte men sikkert over.. Jeg følte meg som et nervevrak i flere sesonger. Ørene stod på stilk og enhver lille "nye" lyd tok all fokus til det viste seg å være en dør som stod åpen eller lignende.. Motorlukene ble åpnet før enhver oppstart og alt inspisert. Med tiden så blir det kanskje litt for komfortabelt og nå er det bare unntaksvis jeg gidder å sjekke om vannet strømmer igjennom sjøvannsfilteret osv.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Eureka Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 (redigert) Det er dette som kalles "forums forbannelse". Man leser og lærer så mye at man kontinuerlig lytter etter ulyd, kjenner etter varme og smaker på alt vann du finner inni båten om det er søtt eller salt. Slik er det, men det roer seg ettersom man er trygg på at ting faktisk funker som det skal. Den første tiden etter at jeg kjøpte seilbåten, slepte jeg rundt på jolla og påhengeren klar til bruk om jeg fikk motorstopp og det ikke var vind å seile i. Så dremerte jeg dieseltanken, skiftet filter og ble trygg. Nå koser jeg meg bare og bruker ikke ekstra energi på lytte. -men blir det en ulyd så lar jeg den ikke bare passere... Nå vet jeg hva som er vanlige og naturlige lyder... Og underveis tar jeg inspeksjonsrunder som rutine. Rutiner stresser meg ikke. Redigert 12.Juni.2014 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tombok Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 Don't worry be happy. Fin sangtekst... Og jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skulle kunne ha noen glede av å være på sjøen eller noe annet om jeg hele tiden skulle bekymre meg om alt som kan gå i stykker. Nå er jeg også helt fersk som båteier og det med en gammel båt. Men kjører ikke rundt å plager meg selv med å tenke på alt som kan svikte, vi er jo omgitt av ting som kan gå i stykker både på land og vann. Og konstante tanker om kriser og feil som kanskje kan dukke opp ville jo kvele gleden ved hva som helst? -Hold det i orden så godt som mulig og ta problemet når det kommer, -det er faktisk ikke sikkert det dukker opp engang Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 Har samme tanker med båt og banebil stort sett hele tiden, men når ting er i bruk over litt lengre tid går det over. det er stort sett hjemme tankene går andre steder... Sitér dette innlegget Link to post
Båtsjuk Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 Kjenner meg godt igjen! Jeg er stadig "på vakt" - om det er båt eller bil :-) Etterhvert som man blir kjent med båt og utstyr, samt har holdt godt vedlikehold bedrer det seg. Det har det iallfall gjort for meg, kjøpte båten i 2010 og det er min første "store" båt. Viktig å kose seg på sjøen, men er vel lurt å holde lyder og lukter under oppsyn. Sitér dette innlegget Link to post
tombok Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Når rare lyder og annet dukker opp må man jo ta det på alvor, og ellers kjøre normalt vedlikehold. Men å konstant bekymre seg for alt som kan komme til å gå galt mens det enda er i orden må vel være å motarbeide bruksgleden litt? Sitér dette innlegget Link to post
Arvor 20 Fish Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Kjenner følelsen. Det henger litt sammen med at det passer alltid dårlig både tidsmessig og økonomisk om noe må fikses. Men fikset blir det alltid, og dersom noe ryker på båten havner den fort fremst i prioriteringene Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.