joninjo Startet 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2014 (redigert) Hei, skal kjøpe "ny" brukt motor til en Askeladden 505 freestyle.. Valget står mellom F80 og F100 .. Jeg er inneforstått med at dette i ungangspunktet samme motor. F80 er en 2005 mod og F100 en 2002 mod, og de ligger sånn noenlunde i samme prisklasse.. Veldig i tvil om hvilken jeg bør gå for... Takker for svar! Redigert 12.Juni.2014 av joninjo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 (redigert) Det er vel snakk om Yamaha da ? Fra tiden før elektronisk innsprøytning kom, så da kan ikke F80'en om omprogrammeres til å bli F100 iallefall. Men kanskje det er en annen måte å gjøre det på. Eller er det mulig at F80 fra 2005 har EFI ? Isåfall er det muligens bare en restriktorplate som må fjernes, og omprogrammering av ECU for rett blandingsforhold på høye turtall. Men dette kan Lundins Marin i sverige svare på. Mulig at kamaksel er forskjellig men det står motstridende på nett. Timetall og tilstand/vedlikehold er jo viktigt på motorer som er noen år gammel, spesiellt den fra 2002. Litt forvirrende at de ble kalt F75 og F90 i USA. "During that time period, Yamaha had the F80 and F100, (same powerhead) and then changed them to F75 and F90, all being carbed until 2005 when the went to EFI, got an '04 F75 just before the 05's came out, didn't know about change to EFI (darn)." http://www.walleyecentral.com/forums/showthread.php?t=176260 Mere facts her http://www.yamahaoutboardparts.com/forum2/f75-f90-conversion-th20632.html "i have both this engine F80BETL and F100DETL i have gone through them with a microscope to check everything including the parts and ECU they all the same ,As i only noticed the air flow restrictor was extra in the F80BETL I removed it and bingo i have a F100BETL .any body who claims other wise like burnt piston or stuff like this have to see for your self .as iam using them ,have already put on about 700hrs and no problems .this in my books is more than some people will ever do in the whole life or the motor,these motors are EFI and the extra air that goes in from the throttle body sensor ECU adjusts itself as both the ECU in F80and F100 is the same including the part numberand the same goes with F75 And F90 efi the only difference is the amps which is more in F90 by 5amps" Redigert 12.Juni.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Vbunn Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 Jeg ville definitivt valgt den med EFI Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 ja hvis den har EFI Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Søringen Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 Enig i at innsprøytning er en stor fordel. Så hvis -05 F80 har dette, ville det veiet tungt på vektskåla. Vil anta at F80 er mer enn nok motor for denne båten, såframt du ikke er spesielt opptatt av høyest mulig toppfart etc. Nå kan jo en større motor gå vel så økonomisk i marsjfart som en mindre, og også støye mindre (pga mindre turtall i samme fart). Men ville nok helst valgt så ny som mulig, vurdert opp mot timetall gått og servicehistorikk på begge motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 (redigert) F100 er jo ikke en større motor i den forstand, de har bare tatt ut mere effekt av den på høye turtall (eller sagt på en annen måte, F80 er en nedtunet utgave av F100). Så i økonomisk marsjfart vil nok forskjellen være liten både vedr. støy og fart, såfremt båten ikke er delvis undermotorisert og det er den jo på ingen måte i dette tilfellet. Men som sagt på F80 EFI kan man få ut mere hk om ønskelig. Jeg venter i disse dager på å få min motorstyring/ECU tilbake fra Sverige med håp om 10 hk ekstra til min Honda 90 VTEC (for å nå den magiske 40 knops-grensa). Redigert 12.Juni.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 en kompis hadde en slik med 90hk Merc 2T, det var visst krefter nok. Husker ikke hva han fikk av fart men mener det var 38+. Yamahaene bli noen kg ekstra på hekken, men neppe så mye at det blir problematisk. Ellers, ingen automatikk at efi gir bedre drivstofføkonoimi enn forgassere, men innsprøytning gir enklere start, automatikken tar seg av det meste. Så, tilstand samt ønsket fart ville avgjort mitt valg. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Søringen Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 F100 har høyere dreiemoment over hele turtallsregisteret, og kan således tåle en større propell. I f.eks. 24 knop vil den jo da gå med lavere turtall. Men enig i at det sikkert ikke merkes så voldsomt forskjellig da en fortsatt har et stykke igjen opp mot toppturtall (der de fleste fortsatt passerer 90db). Har ikke vært inne og sjekket data på 80/100 hk, men regner med at begge har max effekt på ca 6000 omdr. En annen måte å nedtune motorer på ser enn på Yamaha F30/F40, der 30 hesteren stopper på 5100 omdr. mens 40 fortsetter oppover. Så her virker det som om det rett og slett er en slags turtallssperre som fungerer som restriktor. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 (redigert) Dagens F80/F100 har samme spec. på turtall, med max. effekt på 5500 og range 5000-6000. http://www.yamaha-motor.eu/eu/products/marine-engines/4-in-line/f100-f80.aspx?view=featurestechspecs Toppen av effektkurven ligger stort sett alltid midt i det tillatte turtallsområdet for full gass, slik at det optimale for støy og forbruk er som regel å kunne oppnå dette turtallet med vanlig last ombord. Jeg syns forøvrig at F100 er ei bråkebøtte sammenligna med min Honda BF90D, men det kan jo ha vært pga. båttypen også... Redigert 13.Juni.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.