Fjord21DC Startet 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2014 Laderen min (Mastervolt 12/25/3) lader med 25 amp. 6 kvadrat kabel fra lader til batteri. Hvilken størrelse på sikring trenger jeg på + kabel mellom lader og batteri? Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 Det bør være sikring eller overbelastningsvern i laderen slik at du ikke behøver noen ekstra sikring. Sjekk manualen for laderen. Står det ingenting om sikring der skal du ikke behøve noen sikring. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Fjord21DC Svart 12.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 Det bør være sikring eller overbelastningsvern i laderen slik at du ikke behøver noen ekstra sikring. Sjekk manualen for laderen. Står det ingenting om sikring der skal du ikke behøve noen sikring. Vil tro at en så dyr og avansert lader har integrert sikring, men manualen viser tegning av sikring på + kabel, men sier intet om størrelse.. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 12.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 Fant ut av det! 32 amp sikring. Sto i manual. Dette var minimum, men bladsikring finnes i 30 amp. Blir det problem? Neste str er 40 amp.. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 Det går sikkert helt fint med 30 A sikring. Jeg er ikke enig i at sikringen i laderen er tilstrekkelig for å sikre kabelen. Uten sikring mellom kabel og batteri vil en kabelfeil forårsake at batteriet mater feilen uten overstrøms- eller kortslutningsvern, hvilket igjen kan gi nedsmelting av kabelen og ev. brann. Følg bruksanvisningen ved montering av elektrisk utstyr! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Døh nå vart eg stussande her. Eg har ikkje sikring mellom lader og batteri. Det er jo innebygget i laderen. Kan ikkje huske manual hadde for seg anna en kabeldimmensjon og lengde. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Fjord21DC Svart 13.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Min lader presiserer dette tydelig i hvertfall. Sikring må kobles på + kabel.. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Da bruker du sikring, 30A skal holde bra. Du kan sjekke om det blir varme i den i begynnelsen av ladestart i lpet av feks 15 min. Er ikke sikkert laderen leverer 25A en gang for den saks skyld ;) Dreamers precautions er vel tiltekt de tilfellene hvor det kan oppstå kortslutning i kablen mellom batteri og lader. Det kommer i såfall veldig an på installasjonen. Sikringen bør da monteres nære batterier for best sikkerhet. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Eg sjekka min manual nå. Det nevnes ikkje sikring. Eg har aldri sett nokon bruke det, og aldri hørt nokon tenke på det før nå. Manualen min sa forøvrig at eg måtte ta batteriene på land for å lade de. Det har eg hørt andre har funnet i sine manualer også. Artig, når det er marine-ladere :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bay_liner Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 (redigert) Min eminente US båt (bensin originalt og NÅ!) fra 80/90 tallet har original innebygget dobbel batterilader i motorrom, den kan brukes når som helst og har ingen sikringer på utgående kurser. Redigert 13.Juni.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Dreamer Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 I stedet for sikring kan man legge kabel mellom lader og batteri kortslutningssikkert. Da legges pluss-kablene i rør eller på en slik måte at de ikke ved et uhell kan komme i kontakt med minuskabler eller jordede anleggsdeler. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Hei Jeg tror ikke man vil finne noe regelverk som sier at det er krav til å ha sikring, men med et godt design bør det være en sikring der som Dreamer hevder. Selv har jeg ladix lader og her er sikringen støpt inn I ledningen slik at den kommer nærmest mulig polskoen på batteriet. Hovedstrømskabelen fra batteri til startmotor er som regel ikke sikret, men på de fleste nyere båtene er kablene lagt I egne rør for å hindre kortslutning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.