Jump to content

Mastervolt lader på 25 amp - hvor stor sikring på + kabel?

Fjord21DC

Recommended Posts

Det bør være sikring eller overbelastningsvern i laderen slik at du ikke behøver noen ekstra sikring.

Sjekk manualen for laderen. Står det ingenting om sikring der skal du ikke behøve noen sikring.

Vil tro at en så dyr og avansert lader har integrert sikring, men manualen viser tegning av sikring på + kabel, men sier intet om størrelse..

Det går sikkert helt fint med 30 A sikring. Jeg er ikke enig i at sikringen i laderen er tilstrekkelig for å sikre kabelen. Uten sikring mellom kabel og batteri vil en kabelfeil forårsake at batteriet mater feilen uten overstrøms- eller kortslutningsvern, hvilket igjen kan gi nedsmelting av kabelen og ev. brann. Følg bruksanvisningen ved montering av elektrisk utstyr!

Da bruker du sikring, 30A skal holde bra. Du kan sjekke om det blir varme i den i begynnelsen av ladestart i lpet av feks 15 min.

Er ikke sikkert laderen leverer 25A en gang for den saks skyld ;)

Dreamers precautions er vel tiltekt de tilfellene hvor det kan oppstå kortslutning i kablen mellom batteri og lader. Det kommer i såfall veldig an på installasjonen. Sikringen bør da monteres nære batterier for best sikkerhet.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Eg sjekka min manual nå. Det nevnes ikkje sikring. Eg har aldri sett nokon bruke det, og aldri hørt nokon tenke på det før nå.

Manualen min sa forøvrig at eg måtte ta batteriene på land for å lade de. Det har eg hørt andre har funnet i sine manualer også. Artig, når det er marine-ladere :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Hei

Jeg tror ikke man vil finne noe regelverk som sier at det er krav til å ha sikring, men med et godt design bør det være en sikring der som Dreamer hevder.

Selv har jeg ladix lader og her er sikringen støpt inn I ledningen slik at den kommer nærmest mulig polskoen på batteriet.

Hovedstrømskabelen fra batteri til startmotor er som regel ikke sikret, men på de fleste nyere båtene er kablene lagt I egne rør for å hindre kortslutning.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...