Jump to content

34 år gammel aq 140. Vil den leve mange år til?

lassepelle

Recommended Posts

Hei. Jeg har sett meg ut en båt jeg muligens skal kjøpe, men er litt usikker på dette med motorene. Det sitter 2 stk aq140 fra -79 eller -80 som ser ok ut. De starter greit og lager ingen ulyder. De sitter koblet mot vp 280 drev som er fra samme tid.

Kan jeg forvente at disse motorene lever i 5+ år med normalt vedlikehold? er det vanskelig å få tak i deler til disse? Tenker da på den marinespesifikke deler siden motoren i seg selv er en b21.

Har hørt mange historier om enorme kostnader med 2 motorer, men samtidig kjennes det trygt og godt med 2. Om de virker såklart ;)

Finn heller en Fjord 24 med en nyere motor & drev. 2 motorer på en slik 24` båt er både unødvendig og en kommende utgifts bombe. Driftskostnadene er også betydelig høyere.

Evt kjøp båten grisebillig og kjør til det står. Gi så bort båten eller selg den for knapper og glansbilder. Virker sikkert kritisk ,men kaller bare en spade for en spade.

Dette er vel litt sånn jeg har tenkt også. som sagt er motorene gamle og jobben med installasjon av 1 ny blir veldig dyr. Har tidligere hatt motor som må mekkes på, men denne gangen har jeg lyst på noe litt nyere som virker en del år før det må mekkes. Skulle vel tro at forbruket på 2 aq140 vs 5.7 liter blir noenlunde likt også.

Får helt enkelt vente til det dukker opp en 24 weekender med ok singelmotor. Takk for hjelpen :)

Har sett på stylingen og den er veldig fin. Ligger en strøken en til 125, men den saltvannkjølte v6ern går nok på siste verset skulle jeg tro. Men etter 1 juli så blir det ikke så galt å importere fra usa så da kan man fint handle en relativt komplett maskin for 40-50. Har egentig satt grensa til 120000 på båt og da hadde det vært fint med noen kroner ekstra til uforutsette utgifter.

Tenker at jeg kan få en ganske fin weekender til rundt 80-100 ettersom prisen på de gamle båtene er ganske synkende. Hva tror dere om prisen på stylingen da? Er den riktig priset? Har jo sett fler ute, men ikke under 160000.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...