Pal Startet 12.April.2005 Link til dette innlegget Startet 12.April.2005 Hei Har akkurat kjøpt meg båt og påhengs. Er blitt advart fra flere om at en påhengs fort blir gammel, og at en helst bør kjøpe nytt. Spørsmålet er altså om en 25 hk Mercury fra -98 synger på siste verset? Motoren ser ok ut, ny propell, blitt lagret innendørs og kjørt rein i ferskvann etter sesongen. Noen som har meninger? og hva er ca pris på en sånn motor? Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 12.April.2005 Link til dette innlegget Svart 12.April.2005 En slik motor holder ihvertfall i 20 år dersom du tar godt vare på den med riktig service. Spesielt vinterlagringen gjøres riktig. En 98 model synger på siste verset -- Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Sigurd Svart 12.April.2005 Link til dette innlegget Svart 12.April.2005 Nei spør du meg, den er ikke gammel. Jeg er ikke noen påhenger spesialist, men min 25Hk Mercury fra 97 er bare ungdommen. Like sprek som da den var ny. Mye brukt og kun normalt vedlikehold. Har ikke peiling på hva den er verdt. Skal sende deg en mail om 10 år og informere om prisen når jeg selger den. Sitér dette innlegget Link to post
Rune B. Svart 12.April.2005 Link til dette innlegget Svart 12.April.2005 Har en 1986mod suzuki. Den er mye, men pent brukt og starter med en gang uten host og hark. Motoren din holder mange år til skal du se. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 12.April.2005 Link til dette innlegget Svart 12.April.2005 Gummien sin Suzuki er fra 88 og starter lett og fungerer uten problemer så lenge den får lake... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Pal Svart 12.April.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2005 Takk for svar. Betryggende å høre. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 12.April.2005 Link til dette innlegget Svart 12.April.2005 En påhengsmotor som har vært fritidsbrukt, er på langt nær utslitt etter 7 år. Dersom den også jevnlig har fått "høststellet" sitt, bør den fremdeles virke akkurat som da den var ny. Derfor: Prøv motoren, og hvis den virker OK er det absolutt ingen grunn til bekymring. Lykke til med både denne og kommende båtsesonger! Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 12.April.2005 Link til dette innlegget Svart 12.April.2005 Lykke til med mange fine båtturer og en fin båtsesong. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Andy Svart 12.April.2005 Link til dette innlegget Svart 12.April.2005 At påhengsmotorer slites fort, er en gammel myte. Får den godt stell, service og oljeskift varer den i mange mange år. Lykke til med motoren din Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 13.April.2005 Link til dette innlegget Svart 13.April.2005 Jeg har en Yamaha 8hk fra 1978 som nød/dorgemotor. Den har passert 25 år. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
MortenK Svart 13.April.2005 Link til dette innlegget Svart 13.April.2005 Jeg har en 3.5 HK Johnson fra 1961. Helt fin den Godt stell gjør underverker. Har også en gammel Suzuki 5 hester fra 80 tallet som går som en klokke. Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
Manito Svart 13.April.2005 Link til dette innlegget Svart 13.April.2005 jeg har en 9,9 evinrud fra tidlig 70tall starter og går som en klokke eneste feil med den er at snortrekker er blitt utslitt men motoren er bra den ikke nevneverdig effekt tap heller Service? nei, kun kjørtgjennom med ferskvann skiftet plugg hvert 5år sånn ca og gir olje hvert år og impeller et par ganger så 30år eller mer begynner vel å bli gammelt Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 13.April.2005 Link til dette innlegget Svart 13.April.2005 Har en 40hk Yamaha fra 1987 som er mye brukt (Fra mars til oktober hvert år) . Kun en O-ring i undervannshus som har røket + feste til startmotor. Får vanlig oljeskift hvert år, bytter plugger med ujevne mellomrom og sprøyter konserveringsolje i motoren hvert år. Sitér dette innlegget Link to post
GOE Svart 13.April.2005 Link til dette innlegget Svart 13.April.2005 Helt enig med mange andre her, dette er ingen alder på en påhengsmotor. Har motoren fått vanlig service og du fortsetter med dette vil du ha motoren i mange år. Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
goggen Svart 13.April.2005 Link til dette innlegget Svart 13.April.2005 Min erfaring med eldre totakts påhengsmotorer som jevnlig vedlikeholdes tilsier at skal du ta livet av en slik må den skytes!! Jeg har selv en 15 hk fra slutten av 70-tallet som fungerer prikkfritt! Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
rogeri Svart 13.April.2005 Link til dette innlegget Svart 13.April.2005 Brukt påhenger uten garanti og uten god kjennskap til forrige eiers bruks og servicemønster, vil jeg hevde er et risikoprosjekt, som fort kan bli dyrt. At en påhenger i noen tilfeller varer til den er 30 år, skyldes godt vedlikehold,gjennomspyling og konservering. En 5 år gammel motor uten nødvendig stell kan godt være teknisk brukbar,starter og går, men har du behov for å løsne skruer etc. kan du fort oppleve at de er eiret bom fast, og tæring kan også oppstå etter relativt få år! Selv om motoren ser bra ut under lokket,kan den godt være mye tært innvendig. Dette har jeg selv opplevd med en 10 HK Honda som jeg skulle skifte impeller på! Ikke alle i dagens pengesamfunn, er like nøye med vedlikeholdet, selv om dette ALLTID påberopes ved salg!!!!!! Men lykke til med motoren som normalt bør holde i mange år!! Sitér dette innlegget Link to post
Nordåsen Svart 13.April.2005 Link til dette innlegget Svart 13.April.2005 Har fått opplyst fra forhandler at snitt levetid på totakter er 18 år, så den bør holde lenger.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.