Jump to content

Råd for kjøp av første båt, f.ex: Omega 34, Albin nova el. Rush 97

Theokratix

Recommended Posts

Hei, famlien vurderer (endelig) å kjøpe seilbåt. Vi har knapt budsjett, og må kompromisse.

Jeg har seilt en del regatta siste 6-7 årene, og er ikke komplett uerfaren. To barn på barneskole.

Ser nå på f.eks. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49224016, eller http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49265216 eller http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49267215.

Ønsker å delta i noen regattaer (Skagen, Hollendæren o.l.), men sikkert for det meste turseiling.

Noen gode råd fra erfarne folk? På forhånd tusen takk for alle gode tips!

Redigert av Theokratix (see edit history)

Uansett hva du velger ser det ut til at du får veldig mye båtglede for relativt lite penger. Omegaen ville vært min favoritt, den er kjent for å seile bra og hadde mange gode oppgraderinger (motor,rigg og seil) som burde gi grunnlag for lavere driftskostnader fremover.

Rush er vel den eneste som gir en lukket aktercabin med de fordeler det gir for privatliv for store og små, denne har muligens også dusj på badet? Denne oppleves trolig også som mere romslig innvendig enn de andre.

Lykke til uansett

Nå solgte jeg min Omega 34 på fredag, så jeg er ikke lenger partisk? Båten ble solgt siden jeg har flyttet utenlands, og båten fortjener en eier som kan gi den tid og stell som jeg ikke lengre har!

Innvendig plass for ferieseilas er nok et noe kompromiss, selv om den har en god del smarte løsninger. Den har dog relativt stor cockpit, og komfortable sarger og sitte på. Omegaen seiler raskere enn Rush 97 og Nova, særlig i lite vind (og solen skinner) når det er er som best. Samtidig er den svært enkel å håndtere. Den er designet for selvslående fokk og det er veldig behagelig...

Det er mange som mener Omegaene er pene båter. (Pene båter seiler raskt!). Det har vært brukbar omsetning på 34er i det siste, selv om prisene selvsagt er langt unna det de var for 6-7 år siden. Det er mulig at de forblir relativt lett omsettelige også i fremtiden. Det er fortsatt en relativt aktiv Omegaklubb, så det er fortsatt entusiasme rundt dem.

For være litt upartisk jeg også; hva med twostar 36? Rask og livlig båt, kanskje litt spartansk innredet men solid og gøy båt til både tur og regatta..lys på 1.23, en rigg med mange trimmuligheter, relativt billige utgaver på finn. Forøvrig har jeg to små barn som er veldig glad i stor akterkøye og de går trygt og godt å vimser på dekk. Båten er nok for dem med seilegenskaper i fokus, men vi tilbringer måneder av gangen ombord, og for oss fungerer den supert.

Ja den kan du fint seile alene. Jeg gjør det med to barn på 2 og 3 år om bord. Det er veldig enkelt å oppgradere fra stoffposer til litt mere treverk, kan legge ut et par bilder fra min når jeg kommer hjem fra jobb. Enkelt vedlikehold; og den har ikke balsa kjerne som så mange båter fra 70 og 80-tallet. Vet ikke hvordan det er med de andre båtene du har sett på, de har kanskje ikke det de heller, men det kan andre bedre enn meg. Ellers er det jo en enkel båt å vedlikeholde, nyoverhalt motor av samme type som sitter i finner man til 20.000 på finn. Få skroggjennomføringer, enkelt opplegg for ferskvann, ryddig motorrom med plass for batterier, gasskasse forut, alf hansen har maler til sprayhood og cockpitkalesje om det skulle være nødvendig å bytte/skaffe seg. Selden mast med enkel tilgang på reservedeler, kraftige og mange nok vinsjer. Men på en annen side en "enkel" båt innredningsmessig, nokså høy brodekk foran luka så det blir litt "kronglete" å komme inn med sprayhood oppe (men til gjengjeld en liten luke/åpning som tåler det som måtte komme av vær og uvær og en ypperlig "sjøkøye" på tvers av cockpit), men sammenligner du hva du får med prisen du betaler tror jeg ikke det er en så verst båt å kjøpe brukt i disse dager. Og når det kommer til teknisk utstyr..man MÅ ikke ha allverdens tekniske hjelpemidler. Selv er jeg fornøyd med en VHF, autopilot og en kartplotter. Er seil og litt tauverk oppgradert er du godt på vei, ellers er ikke dimensjonene på løpende rigg (eller stående for den del) av et slikt kaliber at det det koster skjorta å skifte ut det som evt begynner å bli slitent.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...