Puffen Startet 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 15.Juni.2014 Er i ferd med å fullføre handel av ny båt. Det skal jeg komme tilbake til i en annen tråd. Båten har en singel D6 370 og jeg kunne som nevnt svært gjerne tenke meg å bytte til en 435. Mener at jeg har gjort en såpass god handel at det kan forsvares med et mellomlegg på ca. 200 000 i bytte av motor. Det er en 2010 modell som har gått ca 500 t, Er det noen som vet om hva slags modifikasjoner Volvo Penta har gjort på sine D motorer fra 2010 og til dagens modeller ? Trenger så mange gode argumenter som mulig for å forsvare handlingen Vet at det kom en helt ny styrekonsoll i 2011. Den er verdt en del i seg selv. Mye enklere å betjene EVC med den. Dernest får jeg 2 års garanti og nye 5 års reklamasjonsrett direkte med Norsk Volvo forhandler. Kan være verdt noen kroner det som en forsikring. Men er som sagt interessert i å høre om andre modifikasjoner Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 (redigert) No kjenner ikkje jeg i detalj ka som er gjort av endringar med unntak av artikkel nummmer som er endra. Men motoren har etter husk et vesentleg betre spesifikt forbruk enn 370 utgåva. Eventuelle svakhetar dei gamle har er nok luka bort. Har ikkje hørd om så mykje problemer med desse. Det er alltid bra for ein motor at den er for stor. Ein undermotorisert båt kan ta livet av den beste motor ved at den konstant blir overbelasta. No veit eg ikkje kva båt du har men har skroget bære emne ville eg ha vurdert ein 75 motor el. Dei har mulignns betre spesifikt forbruk, men i ein båt er det forbruk pr nmil som tell. Då kan d6 bli like rimeleg å kjøre, men ikkje å reparere. Dei større motorane har våte foringar og på ein marinemotor kan rivningar og tæring lett ødelegge ein sylinder. ser no at 7literen ikkje er i salg lenger og at det er 9literen på 425hk som er nermast. Den bruker 2liter mindre pr time men veg eit tonn. Den vil nok gje høgare båtforbruk og alt for lang levetid for ein fritidsbåt Redigert 15.Juni.2014 av ulyden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Hekkagregat? Da må det nye motorfester. Store motoren sitter ca 20cm lenger frem Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 15.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Ikke aggregat denne gangen. V-gir. Ser ut til være en meget enkel operasjon å bytte motor. Store luker og midtstolpe som er skrudd. Ikke sveiset Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 V gear er ei bra løysing på raske båtar med aksling. Vekta kjem langt bak noko som opphever litt av krafta propellen pressar ned bauen med og som begrensar optimal skrogmotstand. Flaps kan presse bauen ned men å lyfte den er vanskeleg med propell eller pod løysing. Lykke til med båten. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Vet iallefall at den eneste servicebulletinen som foreligger på mine D6/435 produsert i slutten av 2008 er ladetrykksensoren. Disse er byttet på begge motorene mine. En 10 minutters jobb som ble tatt på reklamasjon. Ut over det har jeg ikke byttet noe som helst forutenom vanlig service. Motorene har vist seg som særdeles stabile og problemfrie. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Ikke aggregat denne gangen. V-gir. Ser ut til være en meget enkel operasjon å bytte motor. Store luker og midtstolpe som er skrudd. Ikke sveiset435 er lenger motor. Ekstra kjølesløyfe akter på motoren. Pass på at du får plass. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 15.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 435 er lenger motor. Ekstra kjølesløyfe akter på motoren. Pass på at du får plass. Nyttig info. Vet du ca. hvor mange cm. det er snakk om ? Som sagt V-gir, og da blir bak fram og vise versa Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Ca 25 cm. Det er en ekstra kåpe over kjølesløyfa. Er derfor D6400 ikke passer rett på drevet. Den har en mellomaksling. Markert med rød ring på bildet Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 15.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Og dette er selvfølgelig det samme på motoren uten drev ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 400 er nedtrimma 435. Jeg har det ekstra kjølebendet på mine 435. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 15.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 OK, takk skal du ha. Noen modifikasjoner de siste 4 årene kjenner du ikke til ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Vil tro at du ikke har kompressor på 370en i båten. Forskjell på dreimoment mellom 370 og 435 er i underkant av 200nm. Det vil du merke godt. Lavere turtall på samme fart. Må nok bytte propell også. Hva slags båt? Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 15.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 (redigert) Nimbus 365. Det er vel kompressor på 370 også ? Er vel 330 som ikke har kompressor Redigert 15.Juni.2014 av Puffen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Ikke kompressor på akselvariantene :-). Flott båt Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Så stor forskjell på D6-370 og D6-400 i drev-versjon altså. Kompressor, større turbo, større intercooler, større varmeveksler. Noen får sikkert lyst på den pga. frafall av hk-avgift og 80 båtpenger i redusert pris. Men hvis den er 25 cm lengre så får vel noen båter trøbbel pga. plass i motorrom (bl.a. undertegnede, Windy 27 er Veritas-godkjent for 450 propellhester). Er den ellers identisk med 435 så er jo 400 et funn for tuning/omprogrammeringsfirmaene. 450-500 hk er jo intet problem. Men hva tåler drevet ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Chiefengineer Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Ikke kompressor på akselvariantene :-). Flott båt Dette stemmer nok ikke helt. Jeg har akselvariantene av D6/435 og kompressorer på motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Det er interessant - for VP spesifiserer at det de kaller innebordsvarianten av D6 435 er uten kompressor. http://pie.volvopenta.com/ViewFileFrame.aspx?n=207597&r=2010-06-18-10-39-47&t=PDF1P&a=47701261&p=T416&d=Product%20Bulletins&s=253396&model=D6-435&transClassId=9&segmentId=13〈=nn-NO Om man kan bestille med kompressor er vel det å anbefale om man er opptatt av bånndrag. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Og IPS varianten er spesifisert med kompressor http://pie.volvopenta.com/ViewFileFrame.aspx?n=221540&r=2013-08-28-15-39-22&t=PDF1P&a=47704786&p=T416&d=Product%20Bulletins&s=648601&model=IPS600&transClassId=11&segmentId=13〈=nn-NO Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Mulig at det blir valgt kompressorvarianten på disse forholdsvis tunge FB-båtene pga. momentet som skal til for å få båtene over planingsterskelen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.