Jump to content

Skifte fra D6 370 til 435. Er det verdt det ?

Puffen

Recommended Posts

Er i ferd med å fullføre handel av ny båt. Det skal jeg komme tilbake til i en annen tråd. Båten har en singel D6 370 og jeg kunne som nevnt svært gjerne tenke meg å bytte til en 435. Mener at jeg har gjort en såpass god handel at det kan forsvares med et mellomlegg på ca. 200 000 i bytte av motor.

Det er en 2010 modell som har gått ca 500 t,

Er det noen som vet om hva slags modifikasjoner Volvo Penta har gjort på sine D motorer fra 2010 og til dagens modeller ? Trenger så mange gode argumenter som mulig for å forsvare handlingen :smiley:

Vet at det kom en helt ny styrekonsoll i 2011. Den er verdt en del i seg selv. Mye enklere å betjene EVC med den. Dernest får jeg 2 års garanti og nye 5 års reklamasjonsrett direkte med Norsk Volvo forhandler. Kan være verdt noen kroner det som en forsikring. Men er som sagt interessert i å høre om andre modifikasjoner

No kjenner ikkje jeg i detalj ka som er gjort av endringar med unntak av artikkel nummmer som er endra. Men motoren har etter husk et vesentleg betre spesifikt forbruk enn 370 utgåva. Eventuelle svakhetar dei gamle har er nok luka bort. Har ikkje hørd om så mykje problemer med desse. Det er alltid bra for ein motor at den er for stor. Ein undermotorisert båt kan ta livet av den beste motor ved at den konstant blir overbelasta.

No veit eg ikkje kva båt du har men har skroget bære emne ville eg ha vurdert ein 75 motor el. Dei har mulignns betre spesifikt forbruk, men i ein båt er det forbruk pr nmil som tell. Då kan d6 bli like rimeleg å kjøre, men ikkje å reparere. Dei større motorane har våte foringar og på ein marinemotor kan rivningar og tæring lett ødelegge ein sylinder.

ser no at 7literen ikkje er i salg lenger og at det er 9literen på 425hk som er nermast. Den bruker 2liter mindre pr time men veg eit tonn. Den vil nok gje høgare båtforbruk og alt for lang levetid for ein fritidsbåt

Redigert av ulyden (see edit history)

Vet iallefall at den eneste servicebulletinen som foreligger på mine D6/435 produsert i slutten av 2008 er ladetrykksensoren. Disse er byttet på begge motorene mine. En 10 minutters jobb som ble tatt på reklamasjon.

Ut over det har jeg ikke byttet noe som helst forutenom vanlig service. Motorene har vist seg som særdeles stabile og problemfrie.

Så stor forskjell på D6-370 og D6-400 i drev-versjon altså.

Kompressor, større turbo, større intercooler, større varmeveksler.

Noen får sikkert lyst på den pga. frafall av hk-avgift og 80 båtpenger i redusert pris.

Men hvis den er 25 cm lengre så får vel noen båter trøbbel pga. plass i motorrom (bl.a. undertegnede, Windy 27 er Veritas-godkjent for 450 propellhester).

Er den ellers identisk med 435 så er jo 400 et funn for tuning/omprogrammeringsfirmaene. 450-500 hk er jo intet problem. Men hva tåler drevet ? :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Det er interessant - for VP spesifiserer at det de kaller innebordsvarianten av D6 435 er uten kompressor.

http://pie.volvopenta.com/ViewFileFrame.aspx?n=207597&r=2010-06-18-10-39-47&t=PDF1P&a=47701261&p=T416&d=Product%20Bulletins&s=253396&model=D6-435&transClassId=9&segmentId=13〈=nn-NO

Om man kan bestille med kompressor er vel det å anbefale om man er opptatt av bånndrag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...