Jump to content

Malø strømmar osv


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg leser siste utgave av Praktisk Båtägande. Her står det en artikkel om den indre leden rundt Skaftölandet i Bohuslän med steder som Bassholmen spesielt nevnt.

 

Jeg har vært mye på utsiden av Skaftölandet - men aldri seilt på innsiden selv. Er det noen som har erfaring derfra? Jeg tenker da på severdigheter, strømforhold, etc.

Link to post
Share on other sites

Det er en flott tur! Start fra Fiskebäckskil og gå inn fra nordsiden av Stömmarna. Så kan du velge å gå snarveien rett sør og ut ved Elløs, eller du kan gå inn via Bassholmen og komme ut lenger øst (veldig grunt!). Du kan gå ut vestover like sør for Bassholmen eller fortsette videre via Dragsmark og ut i fjorden derfra.

Da er du på vei mot Henån og Uddevalla, men kan like gjerne skjære ut igjen mot Elløs og Gullholmen.

 

Strømmarna er trangt og svingete, les kart og merker! Landskapet er helt annerledes enn på utsiden, med skogkledte knauser. Men strømforholdene er nokså overdrevet, ikke mye å være redd for.

 

Jeg gikk hele veien på innsida i fjor, altså inn til Uddevalla og så sørover langs Tjørn og Orust. Det ble litt kjedelig etterhvert, omtrent som å seile ut en ekstra lang Oslofjord (eller rettere sagt: Drøbaksundet...!). Men Uddevalla er verdt et besøk, med det bohuslenske folkemuseet og bra gjestehavn.

Redigert av Fenix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har kjørt forbi Bassholmen flere ganger. Fin tur! Helt annen natur enn ute ved kysten. På NW siden av Bassholmen finnes noen ok plasser å legge seg til. Det kan være kraftig strøm og det går en rutebåt i området som "kjører på sin rett". . Det er fra Gassholmen og leden mot vest at det er trangt og av og til mye strøm. Men, det er ikke noe problem. Flott tur! Det finnes en god del sjøørret i området om du er interessert i å fiske.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Hej Bitteliten!

 

jag har varit der några gånger....... :wink:

 

Det er en liten pärla i Bohuslän, lite annorlunda del av Bohuslän!

Du nämnde själv Bassholmen, som ligger inne i Nordströmmarna, en hamn som är något mittemellan

en naturhamn og en vanlig hamn. Här finns ett båt-museum, med allmogebåtar från Bohuslän

men även några norska båtar! samt en samling råoljemotorer, eftersom Bassholmen var ett av

varven som monterade motorer i fiskebåtarna på den tiden fiskebåtarna konverterade fra segel til motor!

 

Malöströmmar ligger lite söderom Nordströmmarna, der finns Malön o Flatön, Handelsman Flink,

det er der Evert Taube bodde under några somrar!

 

Det finns en hel del naturhamnar der inne!

 

Strömmarna o området der inne er en inomskärsled som man kan gå om man vill gå en lite skyddad

led mellan Gullholmen og upp mot Lysekil eller in mot Uddevalla!

 

Det kan vara strömt der inne, og det er en hel del Böer, så man måste följa med bra i kartet o räkna

prikkar, för lederna kan ibland se ut som en slalombana, og det er ikke rekommendabelt att gå

på feil sida!! då smäller det om man har otur, eller så fastnar man i leiran om man har tur :wink: !

 

BildeElvabro AB

Bilde

Bilde

http://www.liljas-bilin.se/bildermarin/Bas.../bassholmen.htm

http://www.allmogebatar.nu/Bassholmen/bassholmen.htm

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Legger ved noen bilder fra museet på Bassholmen. De gamle båtene som ligger på vannet er det faktisk mulig å få prøve å ro/segle.

 

Når det gjelder nyttetrafikk/turistbåter, svarer det seg å lytte på VHF kanal 16. "Byfjorden" melder alltid fra når den går gjennom Strömmerna.

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jepp, etter kartet er broen på 16,8m.

(men den virker mye høyere for en med motorbåt!)

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Malöströmmar ligger lite söderom Nordströmmarna, der finns Malön o Flatön, Handelsman Flink, det er der Evert Taube bodde under några somrar!

Hei.

 

Har gått Strömmarne maaange ganger, men aldri vært inne ved bryggen til Handelsman Flink. Regner med at det er inn til babord etter Malö Strömmar før Björnsund på vei nordvestover. Men eksakt hvor? Hvordan ser huset ut sett fra sjøen, er det lett å finne?

 

Bilde

 

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Handelsmann Flink er ved Statten på kartet. Som bildene viser ett stort gult hus. Restaurang med uteservering og butikk med suvernirer. Har feriert på Skaftø i snart 15 år. Har gått strømmene med både skjærgårdsjeepen på hytta og min egen båt. Veldig fint. Taube festival i slutten på juli. Den svenske serien Saltø som startet på NRK på mandag er ifra Skaftø.

 

Håvar :smiley:

Link to post
Share on other sites

Handelsmann Flink er ved Statten på kartet. . . . Den svenske serien Saltø som startet på NRK på mandag er ifra Skaftø.

Takk for lokaliseringen av Handelsmann Flink, Håvar. Serien på TV er også tatt opp i Fiskebäckskil og Grunnsund. Så på rulletekstene at befolkningen der ble takket, og syntes også at jeg kjente meg igjen på bildene.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk for lokaliseringen av Handelsmann Flink, Håvar. Serien på TV er også tatt opp i Fiskebäckskil og Grunnsund. Så på rulletekstene at befolkningen der ble takket, og syntes også at jeg kjente meg igjen på bildene.

 

Lars H.

Sitter å grovplanlegger sommerens utflukt. Dette er et område jeg stort sett har seilt rett forbi, men etter å ha sett det TV programmet frister det sterkt med nærmere utforskning. :smiley:

 

Fiskebäckskil eller Grunnsund ?

Link to post
Share on other sites

etter å ha sett det TV programmet frister det sterkt med nærmere utforskning. :smiley: Fiskebäckskil eller Grunnsund ?

Begge, pluss Ellös!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

nej  :nonod:

  ikke ens med HR  :wink:     (Henån är bedre !! :yesnod: )

min ranking;

 

1 Fiskebäckskil

2 Grundsund

3 Rågårdsvik

4 Ellös

 

 

(litt subjektivt!)

<{POST_SNAPBACK}>

Det var det jeg mente også. Elløs er på en måte "ingenting å se" som turist - utover HR da.

( Men faktisk er jeg mer imponert over de nye Najad båtene enn HR for tiden. Jeg synes HR kvalitet er lavere nå enn den var tidligere - og båtene har litt for mye racingpreg for meg.)

 

En "sommerperle" for meg er Gullholmen rett på utsiden av Ellös. De andre stedene du nevner har jeg ikke vært i - men kanskje til sommeren..

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En "sommerperle" for meg er Gullholmen rett på utsiden av Ellös. De andre stedene du nevner har jeg ikke vært i - men kanskje til sommeren..

<{POST_SNAPBACK}>

håller med dig, Gullholmen er finare, om man får plass................ :smiley:

 

men som god tvåa Fiskebäckskil o sen Grundsund, Rågårdsvik ligger lite vid sidan av, har aldrig varit der med båt!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

håller med dig, Gullholmen er finare,  om man får plass................ :smiley:

 

men som god tvåa Fiskebäckskil o sen Grundsund,  Rågårdsvik ligger lite vid sidan av, har aldrig varit der med båt!

<{POST_SNAPBACK}>

Rågårdsvik - er det den lille havna på nordsiden av Grundsund? Aldri vært inne der.

 

Hvis jeg skulle velge mellom F-kil og Grundsund, ville jeg nok foretrukket F-kil. Godt organisert gjestehavn, og så får du også nærheten til Lysekil på kjøpet. Du kan ta passasjerferja over for å handle m.m.

Link to post
Share on other sites

Rågårdsvik - er det den lille havna på nordsiden av Grundsund? Aldri vært inne der.

 

Hvis jeg skulle velge mellom F-kil og Grundsund, ville jeg nok foretrukket F-kil. Godt organisert gjestehavn, og så får du også nærheten til Lysekil på kjøpet. Du kan ta passasjerferja over for å handle m.m.

<{POST_SNAPBACK}>

 

nej, på sydsidan av skaftölandet, mitt emot Ellös, förr gick det ferja mellan Ellös o Rågårdsvik

hur det er nu vet jag ikke!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...