Jump to content

Utenbordsmotor, tau og propell

Tommy66

Recommended Posts

Oppdaga i dag at blåsa var under vann. Kjettingen satt fast i ankeret. Ut i jolla, og surra den bak. Sønnen min tok ratt og hendler men jeg skulle løfte opp hele fortøyninga. Mye vind og strøm gjorde at tauet på jolla kom i propellen. Motoren gikk på tomgang med fremdrift. Plutselig var det stopp. Ikke noe rykk eller noe, men jeg forsto hva det var. Tauet hadde surra seg rund navet inne ved stammen. Hang ikke på vingene. Jeg tok av tauet og vi fotsatte. Etter ca halvtimen satte vi båten på vogna og dro den i naustet. Når jeg tilter ned motoren kommer det noe grå væske sigende ut av propellnavet. Det lukta bensin og så ut som olje, men kjentes ut som den var dårlig smøreeffekt i dette. Ganske sikker på at det ikke er girhusolje. Den tar jeg på lukta. Er det den halvtimen på tomgang som kan være synderen? Kan det ha skjedd noe når tauet stoppa motoren? Det er en 2004 mod. Mercury 25.

Redigert av Tommy66 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...