Jump to content

Minste toalettet man kan få til båt

Andboats

Recommended Posts

... fordi, med porta-potti slipper man å bekymre seg over skroggjennomføringer og fremtidige lovkrav om septik og dekksgjennomføring, det er lett å vaske både selve toalettet og området rundt toaletten, man slipper unna en god del problemer (tett avløp, gåen pumpe, lukt, sprut, lekkasjer ... bare for å nevne noen) man har fleksibilitet til å vurdere hvor det er best å ha toalettet, man kan om så flytte med seg toalettet dit hvor det akkurat for øyeblikket er mest fredelig å gjøre sitt fornødne, og tømming er forholdsvis enkelt (om enn litt ekkelt).

Jeg snakker ikke med førstehånds erfaring - jeg har litt bruker- og eiererfaring med porta-potti-varianter, men ikke i båt. Jeg har en del føëstehånds erfaringer med problemer med både manuelle og elektriske båtdoer. Det har vært pratet varmt om porta-potti i andre tråder her.

http://www.baatwiki.no/wiki/B%C3%B8ttedo

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jeg har oppdatert båtwiki-siden om "bøttedo" med alle mulige varianter jeg har hørt om.

Idéen om bruk av posedo i en relativt liten båt er kanskje ikke så dum, dersom man har en relativt liten dagsturbåt så ønsker man vel primært at mannskap og gjester går i land for å gjøre sitt fornødne - men dersom det skulle være helt krise er det greit å ha noe slags form for løsning, og en sammenleggbar greie hvor man gjør sitt i en pose vil vel være mer praktisk å stue unna enn et port-a-potti. Dessuten slipper man en "fullskala" tømming og skylling når toalettet blir brukt én gang pr sesong. Her er også en variant fra KomplettFritid: http://komplettfritid.no/product/biotoalett-sammenleggb

Maispose ... dersom man legger en sten i og punkterer posen kan man kanskje bare slenge overbord etter bruk, såfremt man er over 150 meter fra land? Innholdet vil vel havne på bunnen og gradvis "forsvinne".

(Forøvrig er det i nødsfall også mulig å gjøre sitt fornødne mens man sitter på huk og holder seg fast i en badestige)

Redigert av tobixen (see edit history)

Disse porta-potti greiene, hvordan fungerer de egentlig? Driter en ned i en sekk som når den er full knyttes sammen, taes over skulderen og kastes i en søppelcontainer? Eller hvordan foregår det? Det må vel skvulpe godt nedi posen etter en helg med mye øl?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Med en gang det er snakk om do og bæsj, dukker du opp Lars :-) Det er ikke noe pose i bæsj&carry. Det haver i nederste del, som er delbar. Men.. jeg foretrekker tank og god tankhygiene selv, helt klart !

Bilder av hvordan få dritten ut av båten og et eller annet sted?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg lurer bare på hvordan systemet er. Er det en beholder en tar med i land og tømmer bak en busk eller hva?

Her er forresten et bildet fra innsiden av septiktanken min før jeg "håndskrubbet" tanken innvendig.

bilde

Disse porta-potti greiene, hvordan fungerer de egentlig? Driter en ned i en sekk som når den er full knyttes sammen, taes over skulderen og kastes i en søppelcontainer? Eller hvordan foregår det? Det må vel skvulpe godt nedi posen etter en helg med mye øl?

Med port-a-potti ser jeg for meg en bøttedoløsning slik som denne: http://biltema.no/no/Bat/VVS/Toalett/Portabelt-kjemisk-toalett-259946/

Nederste tank er en septiktank, øverste tank (rundt doskåla) er en vanntank for spyling, og doskåla ender opp ved ei åpneluke som man åpner med en hendel _før_ man gjør sitt fornødne (i allefall dersom man har stort ærend). Jeg har noen barndomsminner om en slik, hvor jeg av en eller annen grunn ikke forstod at luka kunne åpnes _før_ man gjorde sitt ... menja, nok om dét. Den andre hendelen er for å separere septiktanken fra doskåla - etter at man har gjort det kan man ta septiktanken og tømme den på egnet sted, f.eks. i et landdo, i skogen, eller rett over rekka (helst ikke i motvind - uten at jeg har noen maritime erfaringer med port-a-potti). Dersom man har brukt tilstrekkelige mengder med kjemikalier (sanitærvæske, evt klor - men jeg undrer meg over hvor miljøvennlig disse kjemikaliene er) er avfallet omtrent luktfritt. Jeg minnes selv fra min barndom at toalettet var relativt lavt, så det er ikke særlig velegnet for menn å pisse på det - og det gjorde vi da heller ikke. Min morfar bar septiken ned i fjæra og tømte til sjø, han ønsket heller ikke at vi skulle bruke toalettet annet enn til høyst tiltrengte "store" besøk.

Disse poseløsningene ser jeg for meg som en nødløsning, jeg antar at posene er solide, slik at man etter å ha knytet dem godt sammen kan kaste dem i vanlig husholdningssøppel uten å tenke mer på det - og maisposene kan vel kastes i matsøpla, evt bare kastes over bord dersom man armerer den med en sten e.l. slik at den ikke flyter.

Nå har jeg lest bruksanvisningen for BT sit toalett, og det var mye styr med tømming synes jeg. Jeg la merke til at når en skulle tømme beholderen, måtte en være forsiktig slik at det ikke plasket ned i doskålen. Men nå skal jeg gi meg, avslutter med et bilde av flottøren på tankmåleren i båten. Der har det gjæret godt! Nei, nå tror jeg at jeg må finne meg litt kveldsmat.

bilde

Nå har jeg lest bruksanvisningen for BT sit toalett, og det var mye styr med tømming synes jeg. Jeg la merke til at når en skulle tømme beholderen, måtte en være forsiktig slik at det ikke plasket ned i doskålen. Men nå skal jeg gi meg, avslutter med et bilde av flottøren på tankmåleren i båten. Der har det gjæret godt! Nei, nå tror jeg at jeg må finne meg litt kveldsmat.

flottor.jpg

Ser ut som en sikkelig "dritt'" jobb. :diving: Var du inni tanken ?

Jeg har mannhull på toppen av tanken, men ikke stort nok for en mann, kun for armen med skrubben. Kameraet er også holdt nede i tanken da jeg tok bildene.

Skal bytte ut det gamle toalettet...........

Men hvorfor vil du ha ett som er minst mulig? Vet ikke om jeg har det minste toalettet som finnes, men jeg skulle gjerne hatt ett med større skål. Når en har gjort "større ting" og skal tørke seg, så må en jo helst reise seg opp for å ikke kline hånda nedi det som allerede er i skåla ............så igjen, hvorfor minst mulig?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...