Teresa Startet 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 15.Juni.2014 Spørsmålet mitt er egentlig knyttet til følgende oppussingstråd: https://baatplassen.no/i/topic/107338-prosjekt-silver-viking-14-fot/ Men jeg valgte å lage en ny tråd i håp om kjappere svar. Lengden mellom åregaffelfestene er 155 cm om jeg ikke husker feil. I følge Maritim.no og Biltema.no, skal lengden på årene være omtrent 270 cm. Så jeg kjøpte dette... Etter å ha sett litt, syntes jeg årene ser veldig lange ut. Selvfølgelig er sikkert dette mer effektivt, enklere osv, men årene skal kun brukes til nødsituasjon om motoren streiker. Lange årer tar jo mye plass, så spørsmålet mitt er da: Skal jeg beholde årene, eller er det greit å bytte de til 210 eller 240 cm siden det er enklere å oppbevare..? Sitér dette innlegget Link to post
Lars Moe Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Høyden på fribordet er jo med å bestemme lengden på årene. Jeg har en tommelfingerregel om minimum to tredjedeler av lengden fra midtskibs til åregaffler må være på utsiden av båten. Det ble krøkkete skrevet dette. Målene dine må bli 77 cm. på innsiden og 155 på utsiden. Så en årelengde på ca. 232 cm. vil nok duge til nødsfall. Du bør nok prøve deg frem for å se om det duger. Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 19.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Takk for svar Lars! Vil du anbefale årer på 240 cm istedenfor 270, eller tenker du ift plass? Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 --- Lengden mellom åregaffelfestene er 155 cm om jeg ikke husker feil. I følge Maritim.no og Biltema.no, skal lengden på årene være omtrent 270 cm. Så jeg kjøpte dette... Etter å ha sett litt, syntes jeg årene ser veldig lange ut. Selvfølgelig er sikkert dette mer effektivt, enklere osv, men årene skal kun brukes til nødsituasjon om motoren streiker. Lange årer tar jo mye plass, så spørsmålet mitt er da: Skal jeg beholde årene, eller er det greit å bytte de til 210 eller 240 cm siden det er enklere å oppbevare..? Høyden på fribordet er jo med å bestemme lengden på årene. Jeg har en tommelfingerregel om minimum to tredjedeler av lengden fra midtskibs til åregaffler må være på utsiden av båten. Det ble krøkkete skrevet dette. Målene dine må bli 77 cm. på innsiden og 155 på utsiden. Så en årelengde på ca. 232 cm. vil nok duge til nødsfall. Du bør nok prøve deg frem for å se om det duger. Ja, her har vi den klassiske problemstillingen: Årer å ro med, eller årer å stue vekk? Visst er lange årer upraktiske når de ikke er i bruk og båten ikke så veldig lang. Den gamle regelen for årer er at de skal være det dobbelte av bredden over årefestene + årelommene (-håndtakene). Og dette var på båter med lavt fribord! Og: "I nødsfall" er ofte under vanskelige forhold, med sjøgang og motvind. Da er gode årer gull verdt! (Minst like viktig som flytevester i alle sammenhenger.) Årefestene må også være solide; metallgafler er det minste, helst med lange stammer og lange holdere, for å minimalisere dødgang. Men dette er nok mer enn man kan forvente i en moderne plastbåt. Vi har en Yamarin 14 fot, og har 2,70 årer i denne. Det er alt for kort etter den gamle regelen, men kan fungere, siden åregaflene står langt fremme, og båten er ganske smal her. For å få plassert årene, har vi lagt dem langs siden under metallrekkene, litt som rundholtgafler på vanlige robåter. "Noen" burde lage noen sammenleggbare årer! Når jeg får bedre tid (??) skal jeg legge ut noen bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 19.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Takk Roeren! Etter å ha lest svaret ditt blir det nok årene på 2,7. Skal vel egentlig ha nærmere 3 som du nevner, men dette må både bestilles, og koster mer. Morsomt at du tar opp det med sammenleggbare årer, fordi jeg har tenkt tanken selv! Har solide åregafler og fester, og i tilegg åremansjetter som skal festes. Så satser på at det fungerer Ok + La også merke til at du kaller deg "roeren"! Som jeg trodde, så er du vel en ekspert ang temaet?;) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Moe Svart 20.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 Takk for svar Lars! Vil du anbefale årer på 240 cm istedenfor 270, eller tenker du ift plass? Jeg tenker på at det muligens kunne vært de korteste årene du kunne bruke i nødsfall. Jeg har ikke lyst til å anbefale årelengde for deg, da jeg ikke har sett, og prøvd å ro båten din. Hadde jeg vært i din situasjon ville jeg satt båten på vannet og prøvd hvordan det fungerer. Om du trenger årer på 270 og ikke har plass må du nesten vurdere behovet ditt. Det blir et kompromiss. Årer eller plass. Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 20.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 Jeg forstår. Skal forsøke å lage noen fester til årene på 2,7. Takk for hjelpen Lars og roeren;) Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 21.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2014 Takk Roeren! Etter å ha lest svaret ditt blir det nok årene på 2,7. Skal vel egentlig ha nærmere 3 som du nevner, men dette må både bestilles, og koster mer. Morsomt at du tar opp det med sammenleggbare årer, fordi jeg har tenkt tanken selv! Har solide åregafler og fester, og i tilegg åremansjetter som skal festes. Så satser på at det fungerer Ok + La også merke til at du kaller deg "roeren"! Som jeg trodde, så er du vel en ekspert ang temaet?;) He-he! Ekspert og ekspert; men jeg har drevet med robåter i over seksti år, ganske intenst de siste femti, og prøvd mange robåt typer og mange innretninger. Så jeg har nok mye erfaring, ja! Fint at du velger de lange årene (har ikke fått laget de bildene ennå, men de kommer!) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.