Jump to content

Fører dere reparasjons og vedlikeholdslogg?


pero

I hvor stor grad logger dere arbeider som utføres på båten?  

170 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Har etter flere båtkjøp savnet dokumentasjon på hva som er gjort med båtene, når og ikke minst hvordan. Kjøpte ny båt i vinter, og fant knapt en fillete instruksjonsbok for motoren. Det har vært et detektivarbeid å finne ut hva som er gjort, eller ikke gjort. Når ble det byttet impeller? Når er batteriene innkjøpt? Hva er serienummeret på kileremmer? Type toalett? Dieselfilter? Anoder?

 

Har nå kjøpt egen bok hvor alle opplysninger samles fortløpende. Alt fra serienummer på impeller (med alternative delenummer for Maritim/SeaSea/Biltema osv) til type grunning og kvadrat på ledninger, skal føres. Hvordan gjør dere dette?

 

Pero.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har egne sider i loggboken for alle reparasjoner, forbedringer osv. som gjøres med båt og motor. All dieselfylling noteres også slik at jeg kan følge med på eventuellt økt forbruk som kan indikere motorproblemer. Har også komplett servicemanual (ringperm på mange hundre sider) for motoren. Denne holder jeg nå på å skanne til pdf slik at andre også kan få tilgang til den. Det gjelder Yanmar 4JHE, 4JHTE, 4JHHTE og 4JHDTE

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Joda, alt som blir gjort ombord blir ført inn i loggboka. Ting som oljeskift, belgbytte, forandringer på rigg, sjøsetting, nytt utstyr o.s.v.

Kvitteringer på service, reparasjoner og nyanskaffelser blir satt inn i permene med dokumentasjon på båtens utstyr.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post