Jump to content

Fører dere reparasjons og vedlikeholdslogg?


pero

I hvor stor grad logger dere arbeider som utføres på båten?  

170 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Har etter flere båtkjøp savnet dokumentasjon på hva som er gjort med båtene, når og ikke minst hvordan. Kjøpte ny båt i vinter, og fant knapt en fillete instruksjonsbok for motoren. Det har vært et detektivarbeid å finne ut hva som er gjort, eller ikke gjort. Når ble det byttet impeller? Når er batteriene innkjøpt? Hva er serienummeret på kileremmer? Type toalett? Dieselfilter? Anoder?

 

Har nå kjøpt egen bok hvor alle opplysninger samles fortløpende. Alt fra serienummer på impeller (med alternative delenummer for Maritim/SeaSea/Biltema osv) til type grunning og kvadrat på ledninger, skal føres. Hvordan gjør dere dette?

 

Pero.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har egne sider i loggboken for alle reparasjoner, forbedringer osv. som gjøres med båt og motor. All dieselfylling noteres også slik at jeg kan følge med på eventuellt økt forbruk som kan indikere motorproblemer. Har også komplett servicemanual (ringperm på mange hundre sider) for motoren. Denne holder jeg nå på å skanne til pdf slik at andre også kan få tilgang til den. Det gjelder Yanmar 4JHE, 4JHTE, 4JHHTE og 4JHDTE

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Joda, alt som blir gjort ombord blir ført inn i loggboka. Ting som oljeskift, belgbytte, forandringer på rigg, sjøsetting, nytt utstyr o.s.v.

Kvitteringer på service, reparasjoner og nyanskaffelser blir satt inn i permene med dokumentasjon på båtens utstyr.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg var så heldig at tidligere eier av Nidelven ( :seeya: Hei HaraldL ) hadde 100% kontroll og dokumentasjon på båten. Logg på allt han hadde gjort med båten, samt manualer etc. på allt utstyr....det var bare moro å handle da :yesnod:

 

Jeg fortsetter selvsagt der han slapp, og fører logg videre, jeg skal jo også selge en gang...... :wink:

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Valgte alternativ 1 - har nemlig hatt god nytte av at tidl. eier hadde samlet/fin orden på båtens dokumenter.

 

Manualer, kvitteringer, oversikt over leverandører og hva som er gjort og når.

 

Jeg kjøpte meg loggbok, og viderefører også arbeidet der på egne sider for slikt - i tillegg er det jo en inspirasjon og glede å finne bilder, opplysninger og glade minner fra tidligere turer! :smiley::yesnod:

 

Det kan jo være lett å glemme i de periodene "problemene" tårner seg opp, eller hva?

 

Selvfølgelig egen mappe/perm til alle kvitteringer og all relevant dokumentasjon på båt og utstyr.

 

Ha en fin sesong alle sammen! :flag::sailing::seeya:

Link to post
Share on other sites

Har laget meg en mappe med delelister, bruksanvisninger m.m. på alt utstyr, men kvitteringer har jeg ikke pleid å ta vare på. Det blir ofte skremmende store summer ut av det når man begynner å summere båtutgifter, så jeg har så langt betalt, ristet på hodet og forsøkt å glemme hvor dyrt det ble. :sad: Men nå skal jeg snart til å selge båt, og da hadde det jo sikkert vært greit å ha oversikten over hva som er skiftet/ lagt ut. Ser helt klart nytteverdien av en slik loggføring.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg fører komplett logg nå, men er litt i tvil mht. å ta vare på kvitteringer, nettopp av samme grunn som Index viser til ... :cryin:

 

Men etter å ha måttet vri hjernen ettertrykkelig da jeg laget opplysningsskjema i anledning salget av min trofaste gamle Viksund, har jeg kommet på litt bedre tanker. Til nyebåten har jeg kjøpt inn ny loggbok, og fører møysommelig inn absolutt alt som gjøres om bord (ja, av vedlikehold etc., altså!)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ingen av alternativene passer helt. Loggbok føres,men den inneholder stort sett generelle opplysninger og noen ganger skisser samt vind,vær,temperatur og generellt litt om feil som måtte oppstå. Alle manualer og bruksanvisninger arkiveres i 2 ringpermer. Vedlikehold føres på lap topen for hver sesong og inneholder dato sjø- og landsatt,timeteller og logget distanse pluss at hver måned så føres alt opp angående reparasjoner,vedlikehold og utbytting av utstyr. Nøyaktig oversikt over diesel forbruket føres ikke.

Om ikke alt som er gjort ikke identifiseres gjort på en bestemt dato så kan ihvertfall måneden det ble gjort identifiseres. Kvitteringer oppbevares ikke utover garantid perioden.

Link to post
Share on other sites

Fører skjemaer over service og vedlikehold på båt, motor og utstyr.

Har samlet dette i permer sammen med bruksanvisninger og manualer.

Har også notert ned delenummer/typebetegnelser på en del vanlige ting som man bytter

i forbindelse med høst og vårsjekken.

Tidligere eier av båten hadde også et bra system på slike ting, så jeg har stort sett oversikt over hva som ble utført også før båten kom i vårt eie.

Når det gjelder kvitteringer har jeg ikke tatt vare på alle "småfakturaer" men dyrere

ting har jeg tatt vare på kvitteringene. :smiley:

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Jeg er ett rote hue.

 

Intensjonene om å ta vare på slikt og notere tidspunkter er tilstede, men å etterleve det er en annen sak. Husken er sånn nogelunde enda (men ikke hva den engang var), men det hender jeg blir i stuss ja.

 

Men en ting er til intern bruk. Ved salg blir det jo litt dumt for neste eier. Men ett fremtidig salg er sjelden med i tankevirksomheten ved investeringer, kun egen gleden.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg fører nøye logg på ALT.

 

Jeg har begynt å bruke logg på PC i stedet for bok.

 

Har da er XL-ark som er delt inn i flere arkfaner:

1. Ark1 er daglig drift som f.eks timer, nm, liter osv

2. Ark2 er vedlikeholdsinstruks iht håndbok. Her er den lagt opp som en sjekkliste. Et ark for hvert ettersyn

3. Ark3 er materiell logg, her fører jeg opp alle kostnader og innvesteringer på komponenter.

 

Ja ja, nøye skal man være. :headbang:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Tidligere hadde båten loggbok ombord, men den ble ikke ført regelmessig.

De siste par årene har jeg ført logg på pc'en hjemme, etter hver tur og etter hver dag med vedlikehold eller kanskje bare tilsyn.

Det er blitt en hyggelig kveldsbeskjeftigelse hvor jeg kan "re-oppleve" aktivitetene med båten. Legger til bilder og kommentarer, slik at det blir en slags sesong-rapport for hvert år.

Fører også nøye opp alt som er brukt av malingstyper/farger mv.

Meget nyttig, - og hyggelig lesning når man innimellom går gjennom loggen.

Alt av kvitteringer og verkstedsrapporter oppbevares i egen perm.

Loggboka burde selvfølgelig finnes ombord, men det er så mye mer praktisk på hjemme-pc'en med god tid over en "aften-bajer"!

Anbefales! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Fører jevnlig logg over hva som gjøres i båten. Det legges også stort sett ut på hjemmesiden her!

 

Kvitteringer blir lagt i en egen båtperm og regnskap blir ført.Vi vet nå akkurat hvor mye som er brukt (og det ække lite! :eek: ) på båten pluss at det er veldig kjekt å vite den gang vi skal selge båten (hvis vi skal det da...).

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Av pollen å dømme virker det som om 6 av 10 tar vare på alt og at 2 av de 6 i tillegg dokumenterer alt som gjøres. I så fall er det bare en ting å si: Dere er rasende flinke mange av dere. OK. Det er ikke så mye jobb å dokumentere, men det er lettere å utsette og til slutt la være. Det tror jeg den jevne båteier gjør. Lar være altså. Lite kvitteringer på deler og utstyr og lite logging av hva som gjøres når. Dessverre. Vi som ferdes på denne plassen er vel kanskje litt mer interessert i båt enn gjennomsnittet. Selv sparer jeg på de større kvitteringene, og loggen over hva som gjøres, ja den finnes bare i mitt eget hode. Med dette tror jeg at jeg er flinkere enn gjennomsnittet. Men det blir som med bilkjøring. De fleste synes de er bedre sjåfører enn gjennomsnittet. De aller fleste faktisk. :smiley:

 

Lotus

 

PS: Og hvis denne pollen viser seg å medføre riktighet, er jeg faktisk sløvere enn gjennomsnittet. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hulda har nå startet på brevordner nr. 5. I tillegg kommer til nå 130 sider på PC'en. Dessuten, etter at jeg har kjøpt elektronisk kamera, blir det jeg gjør dokumentert med bilder. Det kan kanskje virke noe sinnsykt. På den andre siden. Hvis noen leverer et eller annet som ikke hoder mål, så sitter dem stort sett i klisteret. Seatronic kom blant annet og krevde tilbake et eller annet som jeg angivelig skulle ha lånt av dem. Sannheten, som kunne dokumenteres, var at de hadde levert ut en dings i f.b. med reklamasjon. Foretaket som overhalte motoren måtte punge ut. Sleipner hadde en sak, men de var så imøtekommende at "bevisføring" var ikke nødvendig. Stort sett vil jeg hevde at bevaring av båtens historikk så langt har betalt seg. Både i form av artigheter som jeg kan gå tilbake å titte på, og i rene kroner.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...