Jump to content

Marina innfører forhåndsbetaling av drivstoff

Key Freak

Recommended Posts

Marinaene rundt omkring opplever at mange stikker fra drivstoffregningen. Vallø Marina innfører derfor forhåndsbetaling for å unngå å tape mange penger.

http://radio.nrk.no/direkte/p2#start=07:03:00 (innslaget starter kl. 07:25)

Jeg forstår at de må gjøre noe, men dette er en dårlig løsning. Da må det være bedre å legge opp til at drivstoff skal betales med kort på automat, så får man heller betale for is, aviser og totaktsolje inne i butikken.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Hos oss oppe i Trøndelag har det vært relativt beskjedent med bensinfyllyng, stort sett har det bare vært dieselfyllynger på kaiene.. De nye fyllestedene er stort sett kortpumper på kaia. Da er det jo såre enkelt både med fyllyng og betaling!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Full forståelse for at de vil ha forhåndsbetalt. Det er vel fåtallet som fyller og stikker av, men det går jo ut over alle oss ærlige. Hørte i innslaget på P2 at i Vrengensundet har de ca. 30 stk. som stikker av i løpet av en sesong og det er ikke noe som begunstiger hverken stasjonseier eller ærlige kunder. Med kortautomater løses vel dette på en enkel måte som ikke fører til irritasjon for noen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det tenkes på som en dårlig løsning fordi de færreste på forhånd vet hvor mye de skal fylle. Jeg skulle fylle en leiebil på Gran Canaria(skal returneres med full tank) og endte opp med å betale mer enn hva jeg fylte for. Det som så er veldig enkelt og vanlig er at du går inn igjen og får tilbake det du har betalt for mye. Bør ikke by på store problemer med båt heller dette. Betal litt mer enn hva man tror man skal fylle for og deretter inn å få igjen overskytende(om ikke stasjonseieren "stikker av med pengene" da :giggle: ).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Må man alltid kjøre tanken tom da ?

de fleste har vel ca peil hvor mye som går på utifra hva tankmåleren viser, dermed vet de ca. hvor mye som går på tanken.
Dessuten er det jo som du sier bare å gå inn igjen og få tilbake noe penger hvis det skulle vise seg at du ikke får fylt på nok.

Bruker man kort er det jo ikke noe issue, bare å stappe inn kortet på pumpen.

Hvis marinaeier ikke vil tilby kort bør de jo forklare hvorfor (store utgifter med etablering og drift ??)

Kortpumper er nok ikke helt gratis, så det vil nok ta litt tid før man ser det over alt. Som du sier så har nok de fleste ganske god oversikt over hvor mye de skal fylle så det er bare å "ta i litt" og få tilbake overskytende. Utfordringen kan da bli om man forhåndsbetaler med kort og ikke ønsker "cash" tilbake eller at stasjonen har begrenset med kontantbeholdning.

Med kortautomater løses vel dette på en enkel måte som ikke fører til irritasjon for noen.

Kjekt med kort. Men ikke som ved Kultangbrua i Porsgrunn. Automaten står litt oppe på land, og en får kun fylle for 1000kr av gangen fra kort. Så blir en del ganger frem og tilbake før tankene er toppet opp. Selv om det alle gangene blir brukt samme kortet :nonod:

Jara Wynja

På vallø var det en i fjor som fylte for 13000.-

Ikke dekning på kortet så da ble det faktura og tap siden han aldri betalte den

Tipper det er en inkassosak. 13000,- er såpass mye penger at det går selskapene til inkasso for. Så tapet vil ikke være der før inkassokravet er avvist eller at vedkommende ikke kan gjøre opp for seg selv med dom. Men må jo være litt av en båt som har så store tanker, så tenker de pengene kommer, dog ett år senere enn hva det skulle vært.

En annen ting er jo hvorfor de ikke kjører automater som sjekker kortet på forhånd, gjør jo alle bensinstasjoner nå så.

Litt synsing her:

Er grunnen til at det ikke er bygd ut med kort på pumpene i marinaer kort sesong og dyr investering for oljeselskapene? (eller selvstendig driver hvis stasjonen er privat). Selv betalingsterminaler må vel driverne betale leie for å bruke?

Optimale er jo både kontant og kort betjent. Kort kan sjekkes i automat på forhånd, kontant kan forhåndsbetales. Terminal er vel det verste da betalingen gjerne skjer etter at påfylling er gjort, og således kan konflikten med ikke dekning på kortet komme.

Som en helt ærlig båtbruker, ville ikke jeg hatt noe imot å forhåndsbetale ved fylling når det gjelder kontanter. Ofte jeg sier jeg skal ha diesel opptil så mange 1000,-om det går på. Noe annet jeg oppdaget i fjor er at flere marinaer tar ikke kredittkort, som Visa Gold. Jeg har rabatter ved fylling og betaling med det og vil gjerne bruke det, men overraskende mange steder gikk ikke det og de tok kun minibankkort. Skjer heller aldri langs landeveien.

Det er ikke altid så lett å se om man trenger f.eks. 450 eller 530 liter på et analogt drivstoff instrument så resultatet kan være at de taper omsetning ovenfor de som har kortbetaling.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Har alltid meg meg x antall tusen med på ferie, mye enklere og ha en del kontanter ombord av praktiske årsaker. Det har hent at jeg har kommet over gode kjøp fordi jeg har med kontanter der og da. mange kan ikke si nei når tusenlappene ligger der på bordet :yesnod:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Tipper det er en inkassosak. 13000,- er såpass mye penger at det går selskapene til inkasso for. Så tapet vil ikke være der før inkassokravet er avvist eller at vedkommende ikke kan gjøre opp for seg selv med dom.

Somregel så er det der en tapssak uansett, de som lar en ting gå til inkasso er det somregel ikke noe å hente hos uansett og de har gjerne flere inakssosaker. Skal du slå de konkurs så koster det mer enn kravet uansett.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...