alfanatiker Startet 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 16.Juni.2014 På jobb har vi de siste årene stort sett brukt Penta D6 370, men ser nå at med mer og mer utstyr så begynner disse motorene å bli i svakeste laget. Er det noen her som har tips om hvem som leverer kraftigere motorer som helst ikke er lengre, ikke FOR mye tyngre og heller ikke betydelig hyppigere serviceintervaller. Jeg vil anta at V8 er veien å gå, men de bør da ikke ha så høye innsug at de blir betraktelig høyere enn en D6. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 du får ta en titt her om noe kan passe http://www.frydenbosabb.no/index.php?mapping=24 Sitér dette innlegget Link to post
alfanatiker Svart 16.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Vi har noen større båter med Iveco. Og disse er da mye større enn D6 både i høyde og lengde? Samt fryktelig tunge i forhold vel? Tror våre D6 ligger på ca 700 kg. Høydemessig har vi litt å gå på, men ikke mye. I lengde har vi tilnærmet ingenting. Det er derfor vi har lurt litt på evt V8 alternativer, for å spare på lengden. Forøvrig er dette planene båter på ca 5-5,5 tonn som marsjer ca 30-32 knop. Sitér dette innlegget Link to post
alfanatiker Svart 16.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Slik ser de ut https://baatplassen.no/bildearkiv/55/55439/ 1402916247.jpg Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Cummins QSB 5,9 og 6,7. Mål og vekt omtrent som D6. Finnes i mange forskjellige ratinger opp til hhv 480 og 550 hk og lite negativt og spore. Selv har jeg en 5,9 230 @2600 rpm med HD rating på 5000 timer i året. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Janoho Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Som alltid finnes det gjerne flere modeller av Iveco motorene.Litt avhengig av hva de skal brukes til.Denne for eksempel er ikke veldig ulik D6, http://www.ivecomotors.com/en-uk/Product/Marine/Pleasure/Pages/N60400.aspx Ca 5cm lengre enn D6 2 cm smalere enn D6 (fordel) ca 100 kg lettere enn D6 (fordel) Er ratet til 370 HK i A2.Fritidsbåt Definisjon: A2 = Pleasure/commercial vessels:Full throttle operation restricted within 10% of the total use period. Cruising speed at engine rpm< 90% of the rated speed - Maximum useage: Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 (redigert) D6 finnes også i 435 HK utgave. Den har betydelig høyere dreiemoment enn 370, mrn er 25 cm lengre. Se informasjon på VP's nettsider. Redigert 16.Juni.2014 av Kaskazi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfanatiker Svart 16.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Vi har D6 435 og i en annen båttype med vanjet (og som er mye større). Disse motorene blir ørlitt lenger enn 370 pga annet hus ut til hekkaggregatet eller noe slikt. Jeg kjenner ikke personlig til akkurat de detaljene, men det er noe der som skaper litt konflikt. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 I drevversjon er det for øvrig snakk om 400 hk. Sitér dette innlegget Link to post
alfanatiker Svart 16.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Skal prøve å sjekke ut QSB 5,9 480 og se hva som går ann der. Cummins har vi generelt gode erfaringer med fra annet bruk. D6ene går forøvrig som regel 3000-3300 timer innen vi kasserer/selger dem. Bruker de ca 2 år. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 D6ene går forøvrig som regel 3000-3300 timer innen vi kasserer/selger dem. Bruker de ca 2 år. Det var snaut. Scaniaene hadde gått 8000 til 12000 timer sist jeg så etter. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 18.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 Er det for yrkesbruk du er ute etter eller er det lettvektsdieseler beregnet for hekkagregat? Det finnes jo motorer som har rating for yrkesbruk, men da må du jo som regel betale lit mer enn for lystbåtmotorer. Det finnes mange gode motorer du kan ha i båt, men som da må ha marinegear og fast aksling ev. V-gear modeller fra: MAN, Cat, MTU, Cummins For å nevne det så har enkelte MTU modeller service intervaller som er lengre enn en enkelte Volvo Pentas totale levetid! for å sette det på spissen. Det er en grunn til at dem har 60% av markedet på verdensbasis. Selv har jeg erfaring med MTU ombord på MTB. Har også vært med på å bygge en alu katamaran med mindre MTU 8V (800HK). Scania V8 var også et alternativ men de hadde ikke like bra effekt. MTU ene var en god del dyrere. ca en mill stykket i 2004. Vil tro at over tid vil det lønne seg å kjøpe en sikkelig marinemotor som er beregnet for yrkesbruk, selv om den er dyr i innkjøp vil det utgjevne seg over tid. Selv drømmer jeg om å ha en så stor båt at jkeg kan sette inne en MTU, som er kvalitet på høyt plan og lyder som musikk i mine ører! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Sigurd Svart 18.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 Cummins QSB 5,9................ Mener jeg hørte de stoppa å produsere den i fjor?? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 18.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 Yanmar LY serie? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 18.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 Mener jeg hørte de stoppa å produsere den i fjor?? Den produseres visstnok fortsatt, men QSB 6,7 vil ta over der det er krav om Tier3. QSB 5,9 er Tier2. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.