Jump to content

Erfaringer med gode diesel innenbords


alfanatiker

Recommended Posts

På jobb har vi de siste årene stort sett brukt Penta D6 370, men ser nå at med mer og mer utstyr så begynner disse motorene å bli i svakeste laget.

 

Er det noen her som har tips om hvem som leverer kraftigere motorer som helst ikke er lengre, ikke FOR mye tyngre og heller ikke betydelig hyppigere serviceintervaller.

Jeg vil anta at V8 er veien å gå, men de bør da ikke ha så høye innsug at de blir betraktelig høyere enn en D6.

Link to post

Vi har noen større båter med Iveco. Og disse er da mye større enn D6 både i høyde og lengde? Samt fryktelig tunge i forhold vel? Tror våre D6 ligger på ca 700 kg.

Høydemessig har vi litt å gå på, men ikke mye. I lengde har vi tilnærmet ingenting. Det er derfor vi har lurt litt på evt V8 alternativer, for å spare på lengden.

 

Forøvrig er dette planene båter på ca 5-5,5 tonn som marsjer ca 30-32 knop.

Link to post

Som alltid finnes det gjerne flere modeller av Iveco motorene.
Litt avhengig av hva de skal brukes til.
Denne for eksempel er ikke veldig ulik D6,

http://www.ivecomotors.com/en-uk/Product/Marine/Pleasure/Pages/N60400.aspx

 

Ca 5cm lengre enn D6

2 cm smalere enn D6 (fordel)

ca 100 kg lettere enn D6 (fordel)

 

Er ratet til 370 HK i A2.Fritidsbåt

 

Definisjon:

 

A2

 

= Pleasure/commercial vessels:Full throttle operation restricted within 10% of the total use period. Cruising speed at engine rpm< 90% of the rated speed - Maximum useage:

Link to post

Er det for yrkesbruk du er ute etter eller er det lettvektsdieseler beregnet for hekkagregat?

Det finnes jo motorer som har rating for yrkesbruk, men da må du jo som regel betale lit mer enn for lystbåtmotorer.

Det finnes mange gode motorer du kan ha i båt, men som da må ha marinegear og fast aksling ev. V-gear modeller fra:

MAN, Cat, MTU, Cummins

 

For å nevne det så har enkelte MTU modeller service intervaller som er lengre enn en enkelte Volvo Pentas totale levetid! for å sette det på spissen. Det er en grunn til at dem har 60% av markedet på verdensbasis. Selv har jeg erfaring med MTU ombord på MTB.

Har også vært med på å bygge en alu katamaran med mindre MTU 8V (800HK). Scania V8 var også et alternativ men de hadde ikke like bra effekt. MTU ene var en god del dyrere. ca en mill stykket i 2004.

 

Vil tro at over tid vil det lønne seg å kjøpe en sikkelig marinemotor som er beregnet for yrkesbruk, selv om den er dyr i innkjøp vil det utgjevne seg over tid.

 

Selv drømmer jeg om å ha en så stor båt at jkeg kan sette inne en MTU, som er kvalitet på høyt plan og lyder som musikk i mine ører!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...