Jump to content

Båt no 2 -askeladden 16 eller Rana fisk/530

is_620

Recommended Posts

Jeg trenger en båt til.

har bestemt meg for Askeladden 16 eller Rana 17 (ev lignende båter fra 16- 18 fot med vindskjerm og kalesje) )

Vil se etter gammel båt fra 1980 -1990 som er noenlunde hel og der kalesjen er Ok.

Motoren kan være gammel eller defekt, da jeg satser på å kjøpe helt ny motor.

Båten skal brukes til transport fra fastlandet ut på en øy og til fiske. ( på havet når det er vær til det )

har 2 spørsmål .

hvilken av de 2 alternativene anbefales og vil den nye 4-takt Suzuki DF30A ( 30hester ) være nok på en slik båt.

Den veier bare 62kg og er derfor fristende å velge da jeg kan løfte den av og på alene.

Hei, har en Askeladden 16 og synes denne fungerer bra. Det er lett å finne fine eksemplarer av denne og mange selges uten motor eller originalmotor du får på kjøpet, så hvis du putter på en 30hk 4-takt vil det være et godt motorvalg med mindre du ofte skal på tur med mange voksne ombord. Min båt har original Johnson 25 hk (50kg) som snart blir erstattet med en 4-takt. Kan anbefale å bytte ut den originale styrefunksjonen fra askeladden med en rimelig hydraulisk styring. Båten tåler også tyngre motorer da denne båten har god bæring i hekken og kraftig akterspeil. Skulle du finne et eksemplar med dårlig kalesje ligger prisen på ny rundt 5500,- sist jeg sjekket.

Denne kan du fint fiske fra selv om det skulle bli rotete sjø, men den vil naturligvis begynne å slå dersom du får bølgene i mot og farten blir høy. Fordelen med denne båten er at den har minimalt med planingsterskel så du kan dorgefiske noe jeg glemme å gjøre med min 2-takter. Som båt nr. 2 kan denne absolutt fungere bra.

bilde

De tre båtene du nevner bør alle være supre til ditt bruk. En 30 hk vil nok holde greit til Askeladden og Rana 17 Fisk, men blir nok for spedt på Rana 530 (som bør ha min. 40 hk).

Rana 530 er nok den beste sjøbåten i planingsfart pga v-bunnen, mens Rana 17 nok er den beste fiskebåten pga god kjøl (minst avdrift). Vil tro Askeladden 16 ligger som et kompromiss mellom disse, og har greiere innredning enn Rana 17. Et annet rimelig alternativ er Hansvik 16,5 Familie. 30 hk greit her også.

takker for gode svar - må vente på junilønninga, feriepengene og skatte oppgjøret, før jeg går til aksjon.

har vært mye rart hittil i år med store utgifter, ny bil - nytt gammelt feriehus hus , osv.

klarer nok båten - men den nye motoren må bli neste år.

vedr styring er jeg helt hekta på hydraulisk + autopilot , men skal jo ha skikkelig ekkolod og kartplotter også

så får ta det litt etter litt.

Høres fornuftig ut. Går jo an å lete etter en grei båt utover sommer / høst, og bruke vinteren til å rigge denne slik du vil ha den. :thumbsup:

Tenker i samme bane sjøl, med en lignende båt. "Planen" er med tid og stunder å finne et greit prosjekt som jeg kan kutte, slipe og støpe i, og forme etter eget hode med praktiske løsninger mtp teine- og stangfiske og småturer.

Men har visst jobbliste privat som er lang nok som den er, og tenker å bruke båtprosjekt som motivasjon til å kutte røyken etter hvert :saint: Hvis slutter, skal sparte penger gå til båt. Så får vi håpe det går, og at jeg ikke ender opp med en 8 fots Hansvik jolle :sailing::lol:

må bare innpå og si noe

slutte å røyke er verdens enkleste ting.,

gjør det om i penger brukt alternativt til noe du ønsker deg, men synes at du ikke

kan kjøpe pga fornuft, familiens behov eller hva som helst.

mitt eget tidligere stor-røyke forbruk hadde med dagens priser utgjort ca 40.000

beskattede kroner i året.

sluttet for 4-5 år siden og har blandt mye annet brukt pengene på komplett

Simrad Autopilot og flott dyrt fotoutstyr, hvis vi sier 30.000 pr år og 5 år har jeg spart 150 lapper.

Dette bør være motivasjon god nok for å stå han av når røykesugen er som verst

Ja, nettopp. Gikk på en sprekk etter 11 år som ikke-røyker (røykte bare fast i 2 år før dette) for 4-5 år siden pga helse (stress og ryggvondt) og sykemelding. Sier at valget stod mellom alkohol, piller og røyk, og så ble det røyk :cryin:

I full jobb igjen nå så på tide og finne motivasjon til å trappe ned. Har jo slutta en gang før, gikk rimelig greit. Er jo masse moro en kan bruke pengene på i stedet, og samtidig ta vare på helsa :saint:

• 1 måned senere...

avlegger rapport på hvordan det gikk med båtkjøpet mitt , - jeg startet tråden 16. juni.

endte opp med en gammel Øien 17 HT fra 1980 med lite kjørt Suzuki DF50 fra 2010/2011 .

Har foreløpig kun erfaringer fra en 1/2 times prøvetur i krapp vind sjø.

Ble skuffet over at 50 hester ikke virket sterkere og at den hadde en tendens til å skjære ut til sidene.

Samtidig likte jeg at båten virket å ta sjøen bra. Båten ligger mellomlagret på vestlandet , kjøpte meg ny Tredal henger idag og reiser og henter den over Haukeli til østlandet i morgen . Har også kjøpt ny kalesje fra Øien.

Foreløpig status blir slik : Båten kommer til å bli bra, men hvis jeg summerer kjøpesum for båt + henger + ny kalesje + utgifter til reiser og frakt, så hadde det vært mye lurere å funnet en strøken båt til samme sum lokalt i trøndelag hvor båten skal brukes.

Men når prosessen startet så var jeg ikke beredt på å bruke så mye penger som det nå har blitt. ( ca 85' tusen )

Videre har jeg ikke bestemt meg for om å beholde hengeren , eller selge den etter 2 gangers bruk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...