Baard Startet 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 16.Juni.2014 Hei, Jeg har en lekkasje i eller ved eksosstøvelen på båten som medfører et lite ønsket opphold på land for reparasjoner. Jeg har i dag en eksosstøvel bak som sender eksosen ned i vannet omtrent kant i kant med skrogets underside. Det er ikke helt lett å få tak i, og heller ikke ønskelig å bytte til en ny støvel(står i veien for trimflaps som planlegges montert), så jeg planlegger å sette inn en rett flens som bare sender eksosen ut i hekken under badeplattformen. Dermed kommer spørsmålene: Vil dette medføre høy grad av uønsket ny støy i fra eksosen? Det er ingen annen demping på utløpet fra før. Det er slange rett fra eksosbendet på motor. Vil jeg få enda større problemer med røyk opp bak og noen ganger inn i båten enn tidligere når ikke eksosen blir presset ned i vannet? Takker for svar og erfaringer her. Ser ut til at båen skal opp til helgen for å gjøre reparasjonene.....Deler må bestilles allerede i morgen for å komme i mål til helgen.... /Baard Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Baracuda Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Hadde eksosen på min forrige båt, uten potte og med utløpet ca 30 vm under vann. Ingen og liten støy utenom når båten gikk opp i plan. Ingen soting av akterenden heller. Motor Cummins 370 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Det kan se ut som om mitt utløp vil komme ut i vannskorpen.... Det er derfor jeg lurer på om det vil bli et problem....Alternativt lage et bend, 90 eller 45 grader som går ned i vannet på skrå bak båten. Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Janoho Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Det kommer nok til å bråke bra hvis du ikke kombinerer dette med en lydpotte på eksos slangen, helst DPC (gummitbit med 2 rustfrie ender) så ja, jeg tror det kommer til å bli et problem har utløpet under badeplattformen selv, lydpotte og ingen sjenerende støy eller ekos, men min motor ryker heller ingenting da. hverken på tomgang eller marsjfart. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Jeg tror du får mer lyd, og mer eksos ikk bak. Det siste løser du med å forlenge med en slange som leder eksosen helt ut under plattformen, kanskje litt skrått til siden også. Hadde slik forlenger på forrige båt. Har i dag eksosstøvler, samt lydpotter. Når båten går fort nok har jeg ikke lengre inntrykk av at lyden dempes fra støvlene, men i lav fart virker de støydempende. Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Har i dag eksosstøvler, samt lydpotter. Når båten går fort nok har jeg ikke lengre inntrykk av at lyden dempes fra støvlene, men i lav fart virker de støydempende. Hvor fikk du tak i støvlene? Sitér dette innlegget /Baard Link to post
DieselDahl Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Eksospotter og sideeksos burde gi best effekt på lyd og sot. Bak båten er det turbulens så utløpet må gå langt bakover for å virke like bra som sideutblås i laminær luftstrøm. Jeg antar at du har turbodiesel og da vil nok ikke eksosstøyen bli sjenerende med potter, antennelsestrykket og dieselpumpen støyer ofte mye mer. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Mine eksosstøvler er originale Salisbury. De lages ikke lengre, men det gikk en tråd for ikke så lenge siden om alternativer, hvis du finner den tilbake. Når det gjelder støy: jeg oppfatter at det er mye eksosstøy fra mine motorer når jeg sitte på fly. Det påstås vel at disse runde eksosplttene som løfter vannet opp er veldig effektive på støy, jeg har runde in-flow og er ikke imponert. Men jeg har ikke hørt støyen uten, da.... Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Vel, hadde det vært plass til en eksospotte så hadde jeg montert en, men det er akterkabin på båten, og all plass er borte på den siden til en vanntank som ligger under benken.... Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Baard Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Det jeg er engstelig for er at jeg skal få en uholdbar støy ved å ta vekk støvelen. Det kan virke som om utløpet vil komme til å ligge i vannskorpen. Om jeg støper igjen hele det gamle hullet kan jeg kanskje få hele utløpet under vann, men det vil vel resultere i masse sprut og promping nedi der. Jeg har forsøkt å få tak i 5" rustfritt rør for å lage noe selv, men det eneste jeg kan få tak i et 6 meters lengde, og det blir i overkant mye og dyrt Jeg har også tenkt på å sette en slange på den utvendige stussen og legge den under vann, men er usikker på om jeg får festet noe på stussen som er av denne typen: http://Eksosgjennomføring--316-syrefast-Rett---76mm-101527-p0000019737 Den er noe "trompet formet" utvendig, og dermed vil det kanskje bli vrient å få festet noe på den.... Sitér dette innlegget /Baard Link to post
nordan family 27 Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 jeg hadde en bilde her en gang av en princess som laget eksosutløpet under skroget akter. Men nå finner jeg ikke de bildene jeg tidligere har lastet opp. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Har en 5 eller 6 toms svart eksosstøvel som jeg ikke bruker lenger, jeg monterte potte/demper. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
egilwh Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 https://baatplassen.no/bildearkiv/21/21377/2013-09-16_18.53.33.jpg Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
nordan family 27 Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 ligner veldig på de jeg har. Mine er dog kappet så de passer med lengden ned til bunnen av båtenn, dvs går litt nedenfor. Vedrørende plass så finnes det noen veldig slanke in-flow potter som nesten bare utgjør en bit av slangen hva gjelder tykkelse (selvsagt en underdrivelse, men relativt greie). Se i katalogen til Progress ingeniørfirma f.eks. Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 18.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 Hei igjen. Jeg har sett på de pottene som Progress har, men jeg tror jeg sliter med å få plass selv til de, men jeg må ned i båten å måle det eneste hulrommet jeg har. Litt av problemet blir at avstanden fra motor til potte blir kort, og slangene er så stive at det blir vrient å få alt til å passe. Men jeg skal forsøke å ikke gi opp tanken. Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Baard Svart 18.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 Har en 5 eller 6 toms svart eksosstøvel som jeg ikke bruker lenger, jeg monterte potte/demper. Så på bildet. Står denne bare montert på utsiden av det vanlige utløpet? Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.