quantumduck Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Mulligan skrev On 17.6.2014 at 6.07: På kryss? Eller at himmelen faller i hodet på ham. Om himmelen faller ned, går nok det andre fartøyet under også ... Hvis vi ikke tar noen sjanser får vi Jarle Andøy på nakken, men det bør være et visst forhold mellom risiko og potensiell gevinst. Hvis det eneste man vinner er at man kan utsette å gå over stag så vil jeg si det kanskje ikke var verdt det Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Gikk inn til Fawley UK og havnet midt i en A-jolle regatta med en 130000 tonner. Ikke bra. Var glad jeg var maskinist da. Er det mye båter i skipsleia er de fleste raske til og blåse i luren. Gutta på broa vet veldig godt om risikoen mer kryssende trafikk og sitt eget skips begrensede muligheter for og vike /stoppe. Kryss bak. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 superman skrev On 16.6.2014 at 19.39: Til vårt forsvar vil jeg si at vi tok dette med i beregningen når vi tok valget å krysse over - det var god sikt fra broen og det burde være uproblematisk å se at vi passerte med grei klaring. Hva slags båt var det. Coaster, supply? hanto1 skrev On 17.6.2014 at 7.19: Gikk inn til Fawley UK og havnet midt i en A-jolle regatta Finnes ikke ei eneste A-jolle i UK. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Krysser du foran et større skip med 60 sekunders klaring, er du muligens i blindsonen fra brua. Selv om du kan se baugen til skipet, kan ikke nødvendigvis skipet se deg. Jeg ville gått bak. VHF kan bare brukes i ettertid for å si unnskyld, og love at du ikke skal gjøre det igjen. I mine øyne. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
superman Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Takk for alle svar - dette er veldig nyttig for meg, iallefall. Båten var lastebåt med styrehuset bak. Ikke av de største typene. Skrogfargen var grønn. Har hørt med de andre ombord og signalet som ble gitt var et kort 1-sekunders horn. Noe som normalt betyr 'Jeg går styrbord'? Det kunne vel tyde på at det ikke var oss? Uansett var denne debatten ganske oppklarende for min del. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Jeg husker første gangen jeg skulle passere Bastøyferga, og selvtilliten var ikke all verdens med mye vind og jeg eneste voksne ombord. Prøvde alt jeg kunne å holde god avstand til ferga, men den skiftet kurs underveis slik at jeg følte meg litt i veien der jeg lå. Da ferga i tillegg ga et støt i hornet var både jeg og barna sikre på at her var skipperen sint på dusten som lå i veien (jeg kunne ikke lydsignalene da). I ettertid har jeg skjønt at de karene ombord der har det litt som bussjåfører i Oslo, de lever med at verden ikke er ideell, og jeg tror det er best for magesåret og ikke overdramatisere slike hendelser. Når det er sagt, så bør man så klart ikke gå så nær foran at man blir rent i senk om noe uforutsett skulle skje. Sånn sett er det vel enda mer kritisk å passere foran med motorbåt tenker jeg. Nyttig med slike tråder, de lærer vi alle av. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Gunga Din Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 (redigert) Poseidon skrev On 16.6.2014 at 22.39: Det er forøvrig et godt tips Arkmarin kommer med - det er viktig å klargjøre ens intensjoner og eventuelt få en tilbakemelding. Arkmarin har forøvrig gått både D5L og D5LA hos Baatskolen POSEIDON ikke enig ....... att bruke VHF'n til o si att man kommer att passere fremfor baugen med 60 sek marginale... og att man gir blaffen i sjøveisreglene. Seilbåten bryter 8 a, 9 a,b og d i tillegg særnorske regeln 44 + sikkert en del till de fleste av 'sjøveisreglerne' kom faktiskt til innen man hadde radio ombord, og tillemper man regel 8 b så klarer man seg fint uten radio! (+ givetsvis de andre reglene oxo ) Redigert 17.Juni.2014 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
superman Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Men Gunga Din - når er det greit å passere foran, da? Det kan vel ikke være slik at når det er en grønn dott på horisonten så må en dra ned klutene og vente - det går jo en grense et sted. 60 sekunder er jo bare mitt anslag. Skipet hadde vi observert i lang tid, og de var et godt stykke fra oss når vi gikk over. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 (redigert) Det "riktige" svaret er vel at man må passere så langt foran at skipet vil rekke å gjøre nødvendig tiltak om du får stopp på desidert verste sted og tidspunkt. For et stort skip snakker man da kanskje om kilometer, mens for en taxibåt i Kragerø så er det meter... Redigert 17.Juni.2014 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Poseidon Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Gunga Din skrev On 17.6.2014 at 11.27: ikke enig ....... att bruke VHF'n til o si att man kommer att passere fremfor baugen med 60 sek marginale... og att man gir blaffen i sjøveisreglene. Tja, jeg tror ikke at vi er så veldig uenige Min tanke var ikke å benytte VHF for å fortelle at man gir blaffen i sjøveisreglene. Men i mange tilfeller kan det være praktisk å benytte VHF'en for å klargjøre en situasjon, informere om hva man har til hensikt, og eventuelt få et OK - eller et NEI; NEI; NEI tilbake .... Men da hadde denne tråden blitt veldig kort Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Gunga Din Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 tror ikke jeg heller........ men som min Navlærer på sjøbefalskolen sa.....følg sjøveisreglene så trenger dere ikke o snakke i VHFn derfor det dere gjør, er å prøve å avtale bort reglene........eks; kan vi møtes SB/SB ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
superman Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Altså - dersom, som Poseidon sier, de hadde gitt klarsignal - hvor de hadde opplevd det som trygt nok, de hadde oss på 'radaren' og var oppmerksomme på oss, og vi ber om å få gå foran med grei klaring, så er jo ikke det å avtale bort sjøveisreglene? Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Gunga Din skrev On 17.6.2014 at 11.27: ikke enig ....... att bruke VHF'n til o si att man kommer att passere fremfor baugen med 60 sek marginale... og att man gir blaffen i sjøveisreglene. Om de hadde pratet sammen på VHF, ville de kanskje bli bedt om å krysse bak lastebåten. Kommunikasjon er med på å løse og unngå problem. Større båter avtaler ofte å møtes styrbord-styrbord, etter sjøveisreglene skal de møtes babord-babord. Du kan fravike reglene om du avtaler det på forhånd. Har du ikke kommunisert, så må en følge reglene. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
haugi Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Jobber selv på skip, og syns ikke det er særlig god margin med 1 minutt, skjer noe med den som krysser da så har vikke sjanse til å stoppe. Har slv stått oppe på brua og sett båter forsvinne ut av sikt under baugen, og da har fløyta gått hos oss også. En skal alltid ha respekt og vike for større fartøyer. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Det må være en diger doning hvis dere ikke kan se ei 20 m. høy mast. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Hva har skjedd med deg Mulligan? du som hadde så mye å komme med! Nå er du bare blitt en kverulant som hater alt som enten kan ha en ørliten kritikk til seilbåter, eller inneholde yrkesfartøy. Du som har vært ombord i så mange store fartøyer vet utmerket godt at blindsona gjerne er fra 300 meter på en liten containerbåt. Hold deg for god til dette tullet ditt Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Mulligan Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Jeg er sur og gretten og utilsnakkandes fordi DHL har somlet bort motorfestene til den nye motoren min. Båten står på land, og blir stående der i 14 dager til. Jeg setter inn en stor motor i Arvikaraceren. Nå vil også jeg lage hekksjø. Jeg blir litt oppgitt av sånne tråder. En skulle tro at både "Andrea Doria" og "Stockholm" hadde vendt tilbake fra de døde til en reunion. Stakkars trådstarter blir slått over nakkestykkene med lover og paragrafer og oppmudra renner i the Solent. For ikke å snakke om at man ikke ser ei 20 m. høy mast fra en liten fraktebåt. Det skjedde jo ikke noe. Kanskje det er sånn at han på brua leste vind og seilbåten slik at han viste når han skulle slå, og deretter timet passeringen slik at han passerte mellom to slag. Kanske fløytinga var et hei på deg? Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Mulligan skrev On 17.6.2014 at 15.16: Jeg er sur og gretten og utilsnakkandes fordi DHL har somlet bort motorfestene til den nye motoren min. Båten står på land, og blir stående der i 14 dager til. Jeg setter inn en stor motor i Arvikaraceren. Nå vil også jeg lage hekksjø. He he, da er det lov å være gretten! Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Fru Jacobsen Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Da får vi satse på bra vær de første ukene i Juli :-) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Gunga Din Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 superman skrev On 17.6.2014 at 11.51: Men Gunga Din - når er det greit å passere foran, da? regel 8c sier © Hvis det er tilstrekkelig fritt farvann kan en forandring av kurs alene være den mest effektive manøver for å unngå en nærsituasjon forutsatt den utføres i god tid, er vesentlig og ikke resulterer i at man kommer for nær andre fartøy. det må alltså ikke foreligge en nærsituasjon,da er det greit ordet 'nærsituasjon' er ikke definert i sjøveisreglene...da det varierer fra skip til skip og området de seiler i.......... men i Southampton, der Hanne Knutsen gikk, som er referert til her tidl i tråden, kan ju kanskje gi en liten 'hint' om sikkerhetssone der har man innført en MPZ (Moving Prohibited Zone)....det vill si, en forbudt sone fremfor ett fartøy(gjeller fartøy større enn 180m) den er 1000 m forran baugen og 100m ut fra hver side av skipet ....... så vi snakker ganske store områden Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 arkmarin skrev On 17.6.2014 at 13.24: Større båter avtaler ofte å møtes styrbord-styrbord, etter sjøveisreglene skal de møtes babord-babord. Du kan fravike reglene om du avtaler det på forhånd. Har du ikke kommunisert, så må en følge reglene. "Du kan fravike reglene om du avtaler det på forhånd" hvor i Colreg står dette ? så lenge det går bra.........så går det bra .........men smeller det så tar man frem regelboka det finnes en sjøveisregel som taler om direkte kommunikasjon mellom båter, der den ene gir den andre tillatelse att passere og det er 9e innhenting i trange farvann Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mizar Svart 18.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 Mulligan skrev On 17.6.2014 at 14.18: Det må være en diger doning hvis dere ikke kan se ei 20 m. høy mast. Vel. Hvis man krysser så nærme foran baugen at kapteinen på det store skipet må se etter mastetoppen, da er man uansett for nærme, skulle jeg mene. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Bay_liner Svart 18.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 Temaet er vel stort sett utdebattert med konklusjon men denne skjønner jeg lite av: Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.