Suzuki Startet 13.April.2005 Del på Facebook Startet 13.April.2005 har montert en TESCUP MICRO 10A lader ombord ( fikk den billig, takk til Joelle som er en venn i nøden ..) , men er nå i tvil om den er kraftig nok, ettersom det elektriske anlegget vokser, og strømbrukerne øker i antall.. Spørsmålet er derfor enkelt og greit; kan landstrømsladere paralellkobles ? Spesielt når man ligger på gjestebrygge, og vil ha strøm FORT, ville det være kjekt å sette på ytterligere 10-15A, sånn at total ladestrøm kunne komme opp i 20-25A ved "flat out" batterier... Kan jeg lade med to ladere sånn uten videre, eller vil jeg ende opp med to istykkerbrente ladere ? Må man sette på dioder på ledningene for at hver enkelt skal virke "for seg" ?Tanken var da at jeg etter sesongen kunne bruke den ene til å vedlikeholdslade MC batteriet, bilen osv, istedetfor en diger, som da må stå fast i båten hele tiden.. Synspunkter ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
fredivar Svart 13.April.2005 Del på Facebook Svart 13.April.2005 Det ville jeg ikke forsøkt uten dioder i serie med hver lader. Men det er heller ikke sikkert at det vil fungere, fordi det er spenningen og strømtrekk som bestemmer om laderen skal gå over til vedlikeholdslading. Så hvis du kopler to i parallell med dioder, vil jeg tro at begge vil avslutte ladning før spenningen er kommet opp til riktig nivå. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 13.April.2005 Del på Facebook Svart 13.April.2005 Hei, Her skal man trå varsomt for det finnes sikkert unntak. Jeg tror du kan paralellkoble så mange ladere du vil forutsatt at de lader med omtrent samme toppspenning. Det er fordi at stort sett alle ladere pøser på med strøm intill batteriet når en gitt spenning normalt 13,5 til 14,5 volt. Alle ladere lader altså for fullt når batteriet er tomt. etterhvert som toppspenningen nåes på de forskjellige laderene fases de ut. Det som kan skje er at ladere begynner og mate hverandre eller at 3 stegsladere kan gi en feilstatus. Dette kan løses med skilledioder på alle ladere. Dette vil ikke gi noe særlig redusert ladekapistet tidlig i ladeforløpet, men du får ikke toppet batteriet. Da bør du legge inn en bryter som kortslutter skilledioden på den beste laderen. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 13.April.2005 Del på Facebook Svart 13.April.2005 Når man har vindgenerator, solcellepanel, generator osv vil de forskjellige regulatorene være koblet parallelt. Jeg har ingen dioder i mitt system, men hva som befinner seg inni regulatorene har jeg ikke ofret så mye tankevirksomhet på. Jeg stilte forøvrig et tilsvarende spørsmål tidligere i vinter. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Suzuki Svart 13.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2005 Når man har vindgenerator, solcellepanel, generator osv vil de forskjellige regulatorene være koblet parallelt. Jeg har ingen dioder i mitt system, men hva som befinner seg inni regulatorene har jeg ikke ofret så mye tankevirksomhet på. Som regel er det dioder i vanlige regulatorer, tror jeg. Spesielt solceller kan lade ut batteriene dine littebitt om natten, om man ikke har sådant.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Seastar Svart 13.April.2005 Del på Facebook Svart 13.April.2005 (redigert) Ja, dette lurer jeg også på........., bruker en 9A lader til vanlig på en forbruksbatteribank (for tiden 3 stk a 115Ah.) Har kjøpt et likedan batteri i tillegg nå, og har foreløpig (for meg selv) tenkt å koble opp slik: Siden batteriene har skruterminaler i tillegg til vanlige poler, er de koblet sammen med egnede grove kabler på en enkel måte. Tenkte da å skille to og to batteri, bare ved å ta av den rette + kabelen eller ved en egen bryter/ vender - og så sette på en slik ekstra 9 A lader jeg har på den frakoblede delen av den totale bank. For meg og mitt behov, vil dette bli nødvendig meget sjelden tror jeg, men med event.nedtappede batteri, (Oppdager jo lett det nå etter at jeg har ordnet meg med gode målere/"batteritankmålere"!) vil jeg få raskere opplading over natten på denne måten. TROR jeg! Skulle selvsagt hatt en kjempekraftig dedikert lader til formålet jeg også, men du vet disse pengene...., og så kan jeg, som du er inne på Suzuki, benytte meg av den ekstraladeren til lading overalt ellers! Men det kan jo være at jeg tar direkte feil eller at jeg er litt for "redd" her? Vi får høre hva ekspertene kommer med.....? OBS! Mine ladere er helt like automatiske vedlikeholdsladere, som senser på spenning og reduserer event. kutter ut ladingen ved 14,4 volt. (Har andre merker/type aut. vedlikeh.ladere som jeg ser har andre ladeforløp og virkemåte på forskjellige spenningsnivå!) Derfor er jeg litt skeptisk til bare ukritisk å koble sammen parallelt! Hjalmar Redigert 13.April.2005 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 13.April.2005 Del på Facebook Svart 13.April.2005 Jeg ville ikke hatt betenkeligheter, men jeg kan ikke garantere noe. Tenk om en lader røk mens de var paralellkoblet. Det kunne ha skjedd om den sto alene i kretsen også. Jeg vil derfor ikke ha skyld i det. Jeg vil anta det er en fordel om laderene regulerer likt, for her kan noe oppstå, avhengig av konstruksjonen av kretsene inn i bildet. Er det to helt like ladere, ja, da mener jeg det går bra. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
GeirKS Svart 13.April.2005 Del på Facebook Svart 13.April.2005 Jeg er heller ikke 100% sikker, men hvis laderen ikke skal gå i stykker hvis du starter motoren samtidig med at landstrømsladeren er på, så vil den også tåle nærvær av en annen lader. Geir Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 22.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2005 Hei Er det mulig å kjøre motorene og samtidig bruke 220 volt lader uten og skade noe? Hvorfor jeg spør er det er fristende å ha på vifteovnen som går på 220 v. underveis nå når det begynner og bli litt kjølig. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 22.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2005 Er det mulig å kjøre motorene og samtidig bruke 220 volt lader uten og skade noe? Hvorfor jeg spør er det er fristende å ha på vifteovnen som går på 220 v. underveis nå når det begynner og bli litt kjølig. Du kan sikkert bruke 220V lader og 220V vifteovn så mye du vil når du er underveis. Det jeg lurer på er hvor du får 220V spenning til disse to. Og de bruker jo litt strøm også.... En dieselvarmer eller en varmevifte på kjølevannet gir jo masse varme uten særlig strømforbruk. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 22.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2005 Du kan sikkert bruke 220V lader og 220V vifteovn så mye du vil når du er underveis. Det jeg lurer på er hvor du får 220V spenning til disse to. Og de bruker jo litt strøm også.... En dieselvarmer eller en varmevifte på kjølevannet gir jo masse varme uten særlig strømforbruk. Lotus HeiJeg har aggregat ombord som gir 4 kw. Det er igrunnen bare å dra ut kontaktene til laderne, så er jo problemet løst. I tillegg har jeg en 4 kw Ebersprëcher, men ingen defroster på kjølevannet. Tanken på å lage til en defroster på kjølevannet ligger der. Det kommer, det kommer; etterhvert. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 22.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2005 Har spurt Mascot om dette, og de lager mange ladere, også for Sleipner. 3 steps ladere. Fikk til svar, at en bare kunne paralellkoble flere ladere, men en kunne risikere at de koblet seg ned, fordi de såg at batterispenningen var høg. En ødeleger ikke noe, men det er ikke sikekrt de virker som de skal. Sitér dette innlegget Link to post
jkirkebo Svart 30.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2005 Det er normalt ikke noe problem å paralellkoble ladere. Ang. størrelse på lader bør denne for dyputladingsbatterier/fritidsbatterier ligge på mellom 5% og 13% av batteribankens størrelse. Ideelt er 10%. Dvs. at en 3x115Ah bank bør ha en lader på mellom 17A og 45A, ideelt 35A. Blir laderen mindre vil den slite med å fullade batteriene. Blir den større vil den overbelaste dem. Begge deler forkorter batterienes levetid. Unntak er om laderen står på i svært lange tidsrom uten at det tappes strøm, da kan man gå ned til 3% av batteribankens kapasitet. F.eks på en hytte som blir brukt en gang i måneden der man lader fra solcellepanel. Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 5.April.2008 Del på Facebook Svart 5.April.2008 Var nær ved å klikke "bestill" på en Sterling ProCharge 20A, men vil først bli helt overbevist om at det er vel anvendte penger: Så ser jeg her på forumet at noen har kjøpt to biltema 44-715 (9A) og koblet de på en og samme forbruksbank, og dermed 18A til både lading og strømtrekk i havn. For min egen del er dette forutsetningene: Forbruksbank 225Ah (3x75). Forbruk: Kabinlys, trykkvann, et lite Danfoss kjøleagregat og wallas 2400 i havn. Under seil i tillegg en liten autopilot samt evt led-tricolor. At jeg har seilbåt med minst mulig motorgange (9hk, Hitachi 35A, ekstern regulator på ønskelista) taler kanskje for en lader som er god på hurtig oppladning av banken. Går det på annet en antallet Amper? Har lest side opp og ned her på forumet, men likevel står det ikke i krystall: Hva den faktiske praktiske gevinsten i å bruke kr 2500 på en intelligent sterlinglader fremfor to, eller hvorfor ikke tre, 44-715? Kyrre Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 5.April.2008 Del på Facebook Svart 5.April.2008 F.eks. at CE og CED er switch mode ladere? At den tilbyr multispenning- og multifrekvensinntak? Støyfiltre, forsyningsmodus med stabilt uttak? Galvanisk skille? At laderne kan tilpasses direkte på batteritype du har? Temperaturområdet av opp til 40°C uten at viften går, mens laderen leverer 100% effekt isteden for bare få %? m.m. Det finnes mye som skiller ladere fra Biltema og andre. Ellers bør du -beregne- laderens kapasitet, slik at ikke du er nødt å kjøpe enda en lader til senere. Dette pga. at jeg synes at 20A er for lite for ditt behov, utgående i fra at laderen skal lade batteriene dine med 100% i løpet av en natt og forsyne alt utstyr du bruker samtidig. Regner du realistisk da havner du antakeligvis minst på behov av 25 til 30A. Skal du da benytte 3 til 4 ladere som duger så mye de koster, eller er det kanskje enklere med en lader som klarer å holde styre på alt dette samtidig? Dette forresten mener jeg allminnelig men ha ikke noe å gjøre med Sterling spesiellt, selv om Sterling er europeisk markedsfører ang. ladesystemer på maritimt område. Som kanskje også ha en grunn. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
klugg Svart 5.April.2008 Del på Facebook Svart 5.April.2008 F.eks. at CE og CED er switch mode ladere?At den tilbyr multispenning- og multifrekvensinntak? Støyfiltre, forsyningsmodus med stabilt uttak? Galvanisk skille? At laderne kan tilpasses direkte på batteritype du har? Temperaturområdet av opp til 40°C uten at viften går, mens laderen leverer 100% effekt isteden for bare få %? m.m. Ja, men det jeg lurte på var den praktiske gevinsten. Som f.eks: "Med Sterlingladeren vil du kanskje ha strøm i to dager mer i uthavn etter bare en natts lading i gjestehavn." Av det lille jeg forstår i lista over, er vel galvanisk isolasjon ikke en gevinst ift biltema-løsningen (dobbeltisolert)? Kyrre Sitér dette innlegget Link to post
Dust Svart 5.April.2008 Del på Facebook Svart 5.April.2008 Jeg har forstått det sånn at hvis du kobler sammen 2 ladere, vil den laderen som gir mest bli brukt, og den som gir minst vil reduseres til null. Tror det beste her må være å skille batteribankene og ha en lader på hver bank, den beste laderen på forbruksbatteriene Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 5.April.2008 Del på Facebook Svart 5.April.2008 Jeg har forstått det sånn at hvis du kobler sammen 2 ladere, vil den laderen som gir mest bli brukt, og den som gir minst vil reduseres til null. Tror det beste her må være å skille batteribankene og ha en lader på hver bank, den beste laderen på forbruksbatteriene Vi snakker om to identiske ladere av typen biltema 44-715. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 5.April.2008 Del på Facebook Svart 5.April.2008 Nei, noe kan Biltemaladere og. Jeg bare gatt ikke å gå så langt i dybden siden det finnes muligheter for å sammenlikne dette allerede. Men galvanisk skille (dobbelt isolering) er viktig uansett. Snakker vi om å lade batterier da dreier det seg om lading. Betydning av "lading" bør splites igjen, f.eks. mht. mulighet for å tilpasse ladekarakteristikken på type batteriet og mulig ladehastighet med det. Hvis vi da snakker om tid gjelder det å få best/dypest mulig lading av batteriet ved kortest mulig tid. Kommer vi til det, da snakker vi også om strømforsyning av laderen og ladeeffekten igjen. Ellers er en diskusjonen om rask og dybt lading ikke relevant. Men da er switch mode ladere helt overlegen allerede, fordi analogladere klarer ikke det. Da har du første to fordelene. Tenker man også på strømforsyning da havner man på igjen på strømforsyningen. Er den verken stabilisert eller filtrert da får man ujevnt forsyning. Folk som har ustabilt lading/forsyning og f.eks. luftvarmere (Webasto, Eberspächer, m.m.) kjenner til dette problemet, men de fleste vet ikke at turtallsvinginger av varmeren skjer pga. ustabilt ladestrøm og spenning. Da har du nr. tre, hvis du kan tenke deg at mange annet som finnes på båter også er avhengig av stabilt spenning. Tja, og så kommer vi til batterier og livstiden av selve. Regelmessig og konstant -dypt- lading forlengrer batteriets liv, da er vi vel enig om. Men har man en lader som ikke kan det, og helst i løpet av kortest mulg tid, da sliter dette også på batteriene. Vi kan trekke dette endløst. Kjøp deg en fornuftig lader som klarer tilpasset lading av batteriene dine. Om det er Sterling, eller en annen fabrikat, er det samme for meg Jeg selger mange nok i hele Nordeuropa at det ikke kommer an på en til eller en mindre. Men det det kommer an på er at ikke -du- kjøper deg "en haug av ladere" som ikke kan det som du trenger. Det du trenger bestemmer du selv, men la ikke veilede deg av en pris. Hvorfor ikke? Man få det man betaler for, enten med det samme eller på slutten av "hele regningen". Og nå må jeg kjapt til Drammen, ...bl.a. for å levere noen CED. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Seastar Svart 5.April.2008 Del på Facebook Svart 5.April.2008 Så ser jeg her på forumet at noen har kjøpt to biltema 44-715 (9A) og koblet de på en og samme forbruksbank, og dermed 18A til både lading og strømtrekk i havn. Kyrre Hei klugg! Siden jeg har slike biltema-ladere som du viser til, så har jeg av ren nyskjerrighet og interesse testet ut dette i praksis, både i båten og campingvogna. Det fungerer utmerket bare du innretter deg slik at laderen (-e) leverer mer strøm inn (med størst mulig margin)på den samlede banken enn du totalt tar ut i løpet av kvelden og natta. Dette bør du vel måle (beregne noenlunde nøyaktig)ombord i din egen båt og dermed få oversikt og et bevisst forhold til ditt bruksmønster / strømforbruk. På denne måten finner du fort ut hva som blir ditt behov for effektiv lading i forhold til antall timer du har tilgjengelig for lading......! Tror nok Jørg har sine ord i behold når han uttaler seg om dette temaet på et generelt grunnlag, men det er jo heller sjelden at alle ting her i livet enten bare er kun sort eller hvitt......, det kan mellom ytterpunktene også være andre løsninger som kan være fullgode under gitte forutsetninger! Ellers kan det nevnes at jeg er en fornøyd bruker av PDAR-høyeffektsregulator, Jørg! Ship o' hoi! Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 5.April.2008 Del på Facebook Svart 5.April.2008 Hei Seastar. Takk for tilbakemeldingen, gleder meg. Og ja, jeg ønsker ikke å bli missforstått. Man kan klart gjøre og kombinere alt mulige, bare at man først skulle ha hentet seg alt informasjon om det. Det jeg bare forsvarer er å gjøre sakene ikke mer komplisert enn nødvendig. Og da kommer modernt teknik på spill som enkelt og greit ikke krever slik mange spørsmålstegn. Men som du sa: Ikke alt er bare svart eller bare hvit. Hvis en har glede med å hantere alt mulige, da er det jo også fint. Ønsker en fin helg. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
JRK Svart 5.April.2008 Del på Facebook Svart 5.April.2008 Hei, Forutsatt at vi snakker om moderne, vanlige ladere kan du helt sikkert paralellkople 2 eller flere ladere. Poenget med å bruke flere ladere er jo å få mest mulig lading inn på batteriet på kortest mulig tid. Om man ser på ladeforløpet til alle batteriladere så fungerer de slik at de pøser på med maksimal strøm inntil spenningen når en viss verdi, gjerne 14,4 volt eller deromkring. Et utladet batteri holder kanskje 11,5 til 12 volt. I startøyeblikket vil alle ladere pøse på med strøm og etterhvert vil spenningen på batteriet stige. Når spenningen når den den forhåndsdefinerte vedlikeholdsverdien på laderen med lavest verdi, vil denne koples ut, eller gå over i vedlikeholdsmodus. Så vil det samme skje med neste lader. Til slutt vil den laderen med høyest vedlikeholspenning lade helt alene. Og dette er helt greit. Når spenningen er under 12,8 volt på et batteri vil det suge masse strøm. når spenningen begynner å nærme seg 13-14 volt går det lite strøm, gjerne noen få ampere og da holder det med bare en lader. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.