selulven Startet 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 16.Juni.2014 Hei. Nå har jeg kikket etter båt en stund, og med bortfallet av HK-avgiften ble plutselig import fra utlandet en mye gunstigere affære. De båtene jeg ser etter i utlandet ligger hovedsakelig i England eller Middelhavet, men hvis vi tar hensyn til at jeg har funnet noen oppover langs kysten fra Frankrike til Danmark også, så kan vi si at det står mellom Nordsjøen og Middelhavet som handleområde. Har dere noen formening om fordeler/ulemper med å importere båt fra de respektive stedene? Her er det jeg har tenker på så langt: Nordsjøen: * kan kjøre båten hjem hvis ønskelig * snakker språket * mindre sjanse for svindel? Middelhavet: * solfalming av gelcoat * båten må fraktes * lavere priser * snakker ikke språket * har ligget mer i havn? Finnes det noen andre betraktninger? Juridisk, teknisk, regelverk? Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Jeg kikker rundt på samme måte som deg, og har sett mest på engelske, danske, tyske og nederlandske sider. En avgjørende faktor er vel klimaet du skal bruke båten i. Jeg tenker at det er lurt å se på båter som er tilrettelagt for det, med tanke på sjødyktighet og utrustning i forhold til temperatur/klima. Så kommer vel transporten som en fordyrende faktor jo lenger vekk amn handler. Hva slags båttype ser du etter? Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
selulven Svart 16.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Siden jeg bor på Vestlandet er det selvsagt lukket båt (flybridge) jeg ser etter. Jeg ser hovedsakelig på Fairline Phantom 38 og Sealine F42/5. Andre båter i samme klasse er også aktuelle, men jeg liker de to best. Ph38 fordi den er relativt kompakt, F42/5 pga. SECS og fleksibel gjestelugar (til ungene). Jeg har også kikket på Phantom 40/42/43, Princess 40 og Sealine F37 som seriøse utfordrere. Angående transport, så har jeg sett flere her på Båtplassen si rundt 50 000 for bilfrakt fra Middelhavsområdet. Seiling for egen maskin fra UK vil vel komme på ca. samme størrelsesorden i drivstoff + tidsforbruk. Det er overraskende nok noen engelske båter som mangler f. eks. varmeapparat. Jeg skjønner ikke hvordan det går an å ha båt i England uten varmeapparat, men det finnes altså. Det må vel være det eneste man kan velge å utruste båten med for klimaet? Skroget er vel så isolert som det kommer fra produsenten og det får man ikke gjort noe med. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 OK. Jeg er mer på utkikk etter seilbåt/motorseiler. Så da er det mest tiden som avgjør hjemtransport, ikke så mye diseselforbruk... - Og jeg har også helt andre økonomiske rammer. ;-) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.