Jump to content

Hvilken trykkvannspumpe anbefaler dere?

Jori

Recommended Posts

Hei igjen,

jeg har i dag en Jabsco par max pumpe, 2,9 bar. Pumpen fungerer greit men bråker noe innmari. Sitter også montert ved vasken i cabin, så ikke noe hjelp slik sett for å få lyden bort. Lydnivået er mye høyere enn toalettpumpen f. eks. Siden jeg ikke har akkumulatortank, går pumpen mye i forbindelse med tapping av vann, dusj etc. Noen spørsmål:

1. Har jeg bare uflaks med min pumpe, de som har tilsvarende opplever ikke samme bråk?

2. En god stillegående pumpe med bra trykk, hva anbefales?

3. Gjerne en pumpe som klarer seg bra uten akkumulatortank

Glad for innspill og erfaringer

Jeg har en Marco trykkregulert og turtallsstyrt pumpe. Den løste mine problemer med spytting i kranene uten at jeg trenger akkumulatortank i tillegg.

Men stillegående? Tja, vet ikke helt. Har ikke så mange erfaringer å trekke på. Kunne sikkert være mer stillegående.

Hos meg er det mye mer enn å høre den går, den bråker noe jæ.... Jeg har en whale gulper dusj/wastepumpe, den er lydløs i forhold. De sitter begge i cabinen. Men kan jo hende at min pumpe begynner å synge på siste verset, siden den bråker slik?

Hadde samme utfordring i vår båt. Pumpa var rett under hodeputa i junior-avdelingen, så tiltak måtte gjøres! Byttet til en slik Jabsco variabel speed pumpe. Jeg festet pumpa til en 3cm skifer plate som passer perfekt inni en Biltema verktøykasse, hvor vegger gulv og tak er islolert med motorromsisolasjon (slik skumgummi med folie på yttersiden). Hang så opp denne i lokket. Koblet til mer fleksible slanger som skal være støydempende (tror de er fra SureFlo). Ble VELDIG stille. Faktisk så stille at jeg sliter med å oppdage små vannlekasjer som jo opppstår nå og da.. Men totalt sett en meget vellykket oppgradering.

Her er noen bilder fra operasjonen;

Utstyr benyttet:

bilde

Verktøykassen før pumpemontering:

bilde

Montert i båten:

bilde

Konstruksjonen var basert på bl.a denne artikkelen: http://www.soundproofing.org/infopages/generator.htm

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...