Jori Startet 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 17.Juni.2014 Hei igjen, jeg har i dag en Jabsco par max pumpe, 2,9 bar. Pumpen fungerer greit men bråker noe innmari. Sitter også montert ved vasken i cabin, så ikke noe hjelp slik sett for å få lyden bort. Lydnivået er mye høyere enn toalettpumpen f. eks. Siden jeg ikke har akkumulatortank, går pumpen mye i forbindelse med tapping av vann, dusj etc. Noen spørsmål: 1. Har jeg bare uflaks med min pumpe, de som har tilsvarende opplever ikke samme bråk? 2. En god stillegående pumpe med bra trykk, hva anbefales? 3. Gjerne en pumpe som klarer seg bra uten akkumulatortank Glad for innspill og erfaringer Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Jeg har en Marco trykkregulert og turtallsstyrt pumpe. Den løste mine problemer med spytting i kranene uten at jeg trenger akkumulatortank i tillegg. Men stillegående? Tja, vet ikke helt. Har ikke så mange erfaringer å trekke på. Kunne sikkert være mer stillegående. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Monter pumpen hengende i strips i 4 øyebolter så unngår du mye av støyen. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Ja ser poenget mix. Unngå vibrasjoner som forplanter seg i skroget. Absolutt verdt å prøve Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Jeg synes det er greit å høre at den går. Kjøpte Jabsco 27-liter og satte den på gummipakninger. Ingen unger som våkner, men jeg kjenner igjen og hører lyden om noe hopper av eller ikke er tett om våren etter vinterdvalen. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Hos meg er det mye mer enn å høre den går, den bråker noe jæ.... Jeg har en whale gulper dusj/wastepumpe, den er lydløs i forhold. De sitter begge i cabinen. Men kan jo hende at min pumpe begynner å synge på siste verset, siden den bråker slik? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Min pumpe bråka mye mer når den var ny for 2 mnd siden, enn hva den gjør nå. Kanskje den "gikk seg til", på en måte..? Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 (redigert) Kan anbefale Whale-modellen med 11l/min, utrolig stillegående og gir jevnt og fint trykk selv med flere tappesteder i drift. Priset rundt ,9 båtpenge hos nærmeste Watski-pusher el.a. Hadde tidligere en 7l/min ShurFlo som dunket værre selv på tykke gummifester, og pulset ut vannet. Redigert 17.Juni.2014 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Takker Kaffelars. Tar tipset med meg, er godt fornøyd med støynivået på Whale Gulper pumpen min Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Har også samme pumpen,har gjort tiltak som her foreslått....bråker noe inn i hampen fortsatt. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Hei Ein trykktank gjer som kjent at pumpa ikkje startar så ofta. Dersom du moterar ein trykktank kvekk du i alle høve ikkje så ofte:-) Trykktankar kjøper du betre og rimelegare i ein røyrleggarbutikk, enn i ein båtbutikk. Ask Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 18.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 Hadde samme utfordring i vår båt. Pumpa var rett under hodeputa i junior-avdelingen, så tiltak måtte gjøres! Byttet til en slik Jabsco variabel speed pumpe. Jeg festet pumpa til en 3cm skifer plate som passer perfekt inni en Biltema verktøykasse, hvor vegger gulv og tak er islolert med motorromsisolasjon (slik skumgummi med folie på yttersiden). Hang så opp denne i lokket. Koblet til mer fleksible slanger som skal være støydempende (tror de er fra SureFlo). Ble VELDIG stille. Faktisk så stille at jeg sliter med å oppdage små vannlekasjer som jo opppstår nå og da.. Men totalt sett en meget vellykket oppgradering. Her er noen bilder fra operasjonen; Utstyr benyttet: Verktøykassen før pumpemontering: Montert i båten: Konstruksjonen var basert på bl.a denne artikkelen: http://www.soundproofing.org/infopages/generator.htm Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 18.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 Isolering er en løsning jeg ikke har sett på ennå. Smart innspill Sitér dette innlegget Link to post
tor_ef Svart 18.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 @VirtualMe: Heldig du som har så god plass i båten din! Ser veldig bra ut! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.