Jump to content

Hva er forskjellen på svingerne på et ekkolodd..

fenwick

Recommended Posts

Eg har nå tenkt å kjøpe meg et Simrad NSS7 ekkolodd som jeg skal ha til en 16 fot fritidsbåt. Men så er det veldig mye svingere å velge mellom.

Hva er forskjellen på disse i en variasjon på pris fra noen hundrelapper til rundt 10 000.- Alle viser jo dybden og bunn/bakker osv og regner med alle viser fisk også.

Så er forskjellen at en dyr svinger viser fisk bedre eller i hele tatt hva får eg konkret igjen for å kjøpe en dyr kontra en billig svinger?

Ser også et det bare er 2 stykk hekksvingere men de 10-12 andre svingerne til dette loddet er svinger for å montere under båt(igjennom skrog), så hvordan løser man det problemet om man vil ha en slik bronse giver på en fritidsbåt. Går det ann å lage en vinkel på speilet og montere den der eller vil det gå for mye forstyrrelse fra propell?

Håper noen kan hjelpe.

Redigert av fenwick (see edit history)

En dyrere svinger har større følsomhet slik at den rekker dypere, de har også bedre målseperasjon. Ønsker du å se fisk på 200m i sjøen så trenger du en 10 tusen kroners svinger, til generell fisking er P66 et svært bra valg. Jeg har brukt B60 som er en gjennomgående svinger med samme element som P66 i 7 år. Jeg har også 1 kW svingere og flere CHIRP svingere av forskjellige modeller, men for å se fisk på bunnen på noe over 100m og grunnere trengs ikke noe bedre enn P66.

Har du kjøpt den "vanlige" NSS7 eller den nye Evo2 modellen? Hvis du har NSS7 Evo2 så har du et utmerket CHIRP ekkolodd som fortjener en CHIRP svinger for å kunne utnytte ekkoloddet fullt ut.

abbor..takk for tilbakemelding. Satt å leste meg litt opp på svingere fra google i går kveld. Fikk nesten inntykk av at en vanlig hekksvinger ikke var veldig gode til sikker leting av fisk, Da måtte mann over på de gjennomgående i høyere prissjikt. Men det er gode nyheter hvis du mener at jeg også kan se fisk med P66 opp til 100 meter. Jeg var nå innstilt på å nøye meg med å måle dybden og se skrenter osv. Problemet er at det ikke er lett å finne en god løsning for montering av en gjennomgående i en slik åpen fritidsbåt. Hadde jeg kunne gjort det hadde jeg investert i en bedre. Men hvor god er P66 til å skille mellom steinbunn, sand og søyle. Har du erfaring med det?

Det er den vanlige NSS7 jeg har bestilt. Forstod det stort sett var tuch på skjermen som var største forskjellen. Hva er CHIRP?

Er ikke noe problem med å montere en høykvalitetes tilted element svinger i en båt på den størrelsen du har. SS264 Split pair er et bra valg, men det vil kreve to hull på 95mm i bunnen.

Et bedre og rimeligere valg er å gå for et CHIRP ekkolodd og eksemplevis en B75M svinger. Det finnes en modul som heter SonarHub som gir CHIRP og StructureScan for din NSS. SonarHub er integrert i nye NSS Evo2.

Jeg driver stort sett og dorger, ser at det er fisk nede ved bunnen, men bryr meg ikke noe særlig om den fisken og ikke om bunnforhold så spørsmålet om det kan gjenkjenne forskjellige bunnforhold kan jeg ikke besvare, men jeg har en mistanke om at en 1kW svinger med trang vinkel trengs for det.

Forskjellene mellom NSS Evo2 og "vanlig" NSS er følgende:

• Widecreen vs 4.3 skjermformat
  • Innebygd SonarHub (CHIRP + StructureScan) vs BSM-1 (vanlig digitalt ekkolodd)
  • Multitouch (zoom med 2 fingre)
  • 2 vs 1 micro-SD kortplass
  • Raskere prosessor
  • Støtter dual range radar med 4G radar
  • Raskere prosessorsystem
  • Forbedret brukerinterface

En kort forklaring på CHIRP ekkolodd finnes her:

http://www.batmagasinet.no/artikkel/chirp-fremtidens-ekkolodd

Her er en mer omfattende forklaring:

http://www.pronav.no/nyhetdocs/Navico_chirp_technology.pdf

Redigert av abbor (see edit history)

Takker for mye god infor her abbor. De var også veldig informative linkene du la ved her. Problemet nå er at jeg har begynt å verke etter Evo2 :-) Den koster jo noen tusen mer men er det en såpass stor investering for fremtiden med de nye funksjonene at det er verd det? Så gjør jo sikkert den vanlige NSS7 også jobben. Må litt i tenkeboksen nå :-)

Jeg mener Evo2 er mer enn verd prisforskjellen når det gjelder NSS7. Koster vel ca 7 tusen for SonarHub ekkoloddet som er integrert i Evo2. Med Evo2 eller SonarHub er det mulig å operere rimelige Lowrance/Simrad hekksvingere i CHIRP modus med forbløffende resultater.

Men den "vanlige" NSS7 er svært bra den også, jeg kommer til å bruke begge modeller de kommende par årene. Jeg har oppgradert NSS7 i trollingbåten til NSS9 Evo2 hovedsakelig for å få dual range rada, beholder første generasjons NSS12 i denne båten. Har også SonarHub i trollingbåten. I båten i Oslofjorden kommer jeg til å beholde første generasjons NSS7 med B60 som ekkolodd.I tillegg har jeg en NSS7 Evo2 som jeg flytter mellom en mindre båt og kanoen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...