Knutzen1 Startet 17.Juni.2014 Del på Facebook Startet 17.Juni.2014 Min Arimar 280 rib med styrekonsoll og fastmontert 9,9 hk er kanskje ikke fullt så egnet til seilbåt bruk... Tenkte på noe lett med en 5-6hk. Legger dere den på dekk eller drar dere den bak? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Walker Bay? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
tobixen Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Legger dere den på dekk eller drar dere den bak? Jolla er i veien uansett om man sleper den eller har den på dekk eller prøver å feste den på hekken på noe vis. Det hevdes at for havkryssing er gummibåt det eneste som gjelder, for den kan pakkes sammen og stues vekk. På en seilbåt har man i allefall mange valgmuligheter, ettersom det er lett å heise både båt og motor. Min første båt ... var vel egentlig min andre båt, for jeg kjøpte jolla et år eller to før jeg kjøpte meg seilbåt, Pioner 10, altså hard jolle. Det var jo aldri snakk om noe annet enn å slepe den. Slikt gjør man ikke dersom man skal krysse hav (blir det dårlig vær kan man få et problem), men for mitt vedkomne fungerte det helt fint (måtte dog bruke gummidemper på slepetauet, samt langt tau dersom jeg hadde store dønninger i ryggen). Jolla kom faktisk med påhengsmotor, men den ble aldri brukt - og ligger dessverre igjen i et naust i Tromsø. Mitt andre "sett" med båter - Naver 29 + billig Biltemagummijolle u/ motor - det ble litt på dekk (veldig i veien), mest sleping og forsøkte også til tider å ha den på hekken (fungerte aldri tilfredstillende, alltid en åre som falt ned i vannet, litt av jolla som stakk nedi ved krenging, samt at den dekket akterlanterna). Siste nytt - daviter, og båt som er såpass stor at jeg får jolla opp på betryggende avstand fra sjøen - men jolla som fulgte med båten er alt for liten. Hva som er den beste jolla vet jeg enda ikke, men jeg hører Zodiac er anbefalt. Det kan være aktuelt å ha med andre anbefalinger på Båtwiki-artikkelen om jolle eller gummibåt, men skulle gjerne vite hvorfor f.eks. walker bay eller zodiac er best. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Enzo Svart 19.Juni.2014 Del på Facebook Svart 19.Juni.2014 (redigert) Vi har en RIB med alubunn på under 30 kilo. 240 lang og den passer perfekt til oss som er to til fire og 37 fot. Vekt er viktig og at jolla er høy i baugen Redigert 19.Juni.2014 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.