Jump to content

Hvor lenge kan jeg lade batteriet?

Frissy

Recommended Posts

• 1 år senere...

Lading i uthavn, solcelle, aggregat eller kjøre motor.

Kan noen fortelle hvordan man lader batteriene best, raskest i uthavn.

Jeg er klar over at sparing av strømforbruk er første jobb.

Men kjøleboksen burde kunne stå på hele tiden.

Itillegg er det fotball VM på tv isommer.

Jeg har seilbåt med følgene inst:

2 stk batteri med 75 amp pr. stk. med hovedstrøm bryter på hver.

generator 60 A

Landstrømlader 16 A

Spørsmålet blir

1). Hvor lenge må motor kjøres for å lade batteriene.

2). Hvor lenge må aggregat kjøres for å lade batteriene.

Solcelle står det endel om på forumet fra før, men tar gjerne imot flere tips.

mvh

Kaba

Er begge disse 75Ah batteriene forbruksbatterier? Eller er det et forbruk og et start?

Solcellepanel er fint, det gir deg ihvertfall litt ekstra strøm, så du øker kapasiteten på batterier en god del..

Jeg vil vel uansett foreslå større forbruksbank, selv har jeg en forbruksbank på 285Ah (et enkelt batteri på 78kg...), og et startbatteri på 90Ah (mye større enn jeg trenger, men det passet så fint i batterikassa..)

Fotball VM... hva er det for noe??? :wink:

Håper inderlig ikke jeg blir liggende ved siden en slik krabat som drar på sjøen for å se på fotball... eller hva det nå heter.... :nonod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jepp! Sport, religion og politikk...

Men som det spørres om her: Raskeste lading under gitte forhold... Kjører du motoren OG regulatoren gir max spenning, er kanskje DET det enkleste; Ellers går agregat+lader også rimelig fort...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

hvis batteriene er "normalt" utladet og laderen har en kapasitet på c/5 (ladestrøm tilsvarende 1/5 del av batteriters Ah kapasitet) er dette tommelfingerreglen:

90% oppladet i løpet av 1 time

100% oppladet i løpet av 6 timer.

å toppe batteriet med en ekte elektronisk styrt lader er helt uproblematisk.

dms, som faxen sier trengs det flere opplysninger for å gi et detaljert svar på dette, men et hofteskudd er at dersom batteriet ikke er dødt, og laderen er større enn et kaffekrus (fysiskt), så holder det å toppe batteriet over natta, men etpar døgn vil normalt ikke skade.

Kaba, dersom kjøleren til kjøleboxen bruker ca 4 ampere når den går, og går ca 50% av tiden (erfaringer fra min gamle isotherm kjøler), så kommer den til å bruke ca 50AmpereTimer (Ah) per døgn.

Som en tommelfingerregel sier man at man at batterier ikke har godt av å bli tømt mere en 50%, dvs at bare kjøleren kommer til å "bruke opp" ett 75 Ah batteri på under et døgn (uten ladning)....

Med TV i tillegg høres det ut som om du bør investere i mere batterikapasitet...

Redigert av hymer (see edit history)

Nja. Det står vel ingenting om religion i BP`s regler (?), men det å skille mellom religion og politikk har vel aldri hvert like enkelt.....

Båt er min religion, cockpiten mitt alter.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Takker for svar.

Ett batteri er til forbruk og ett til start, men jeg kan kjøre begge sammen.

Skjønner at jeg trenger større batteribank.

Det jeg lurte på var hvor lenge motoren måtte gå for å lade batteriet.

Jeg har idag kjøpt en "Powerstart 900" (kr.399,-) hos Torshov bilrekvisita som foreløpig nødløsning.

Det blir vel solcelle etterhvert.

mvh

Kaba

Det er ikke helt lett å gi detaljerte og tydlige svar uten å kjenne til flere detaljer, men i din situasjon (’stor generator’, ’stor lader’, ’ny båt’ (bra kabler), ’lite batteri’) er det nok batteriets evne til å ta til seg ladningen som begrenser mest. Da kan du regne med 1 til 6 timer som The Scrutinizer nevner. (Motor/dynamo går kanskje noe fortere en laderen, men det er avhengig av hvor bra regulatoren på dynamoen er)

hvis batteriene er "normalt" utladet og laderen har en kapasitet på c/5 (ladestrøm tilsvarende 1/5 del av batteriters Ah kapasitet) er dette tommelfingerreglen:

90% oppladet i løpet av 1 time

100% oppladet i løpet av 6 timer.

Tull og tøys. Her bomma du stygt. Rart ingen reagerte.

Har du en lader med C/5 kapasitet, tar det nok fort minst 15 timer å lade batteriet 100% opp. Hvis batteriet er på f.eks 100Ah og laderen lader med 20A dvs C/5 skulle man i aller heldigste fall ha et 20% oppladet batteri etter en time. 20A i en time blir som kjent 20Ah og 20% oppladet i dette tilfelle. Dessverre er ikke batteriverdenen slik. Selv nye friske batterier har bare en virkningsgrad på 90%. Fra derav og videre, blir det bare dårligere og dårligere etter som tiden går.

å toppe batteriet med en ekte elektronisk styrt lader er helt uproblematisk.

Å toppe batteriet med en hvilken som helst smart eller teit lader er faktisk helt uproblematisk. Det problematiske er at det tar lang tid uansett hva slags lader man bruker. Batteriets fastlåste kjemiske betingelser er slik at dette kan man ikke gjøre noe særlig med uansett hvor flott og dyr og elektronisk laderen er.

Lotus

Strøm ombord er alltid et fasinerende diskusjonstema hvor det er åpninger for eksakt kunnskap, erfringer og tro.

Jeg er blant dem som har blitt troende på at man vanligvis ikke bør belaste batteriene mer enn 50 % for at batteriene skal ha relativt lang levetid.

Jeg har i mange år benyttet gel-fylte batterier og har derfor ikke hatt mulighet for å måle syrevekt. Jeg har derfor de 10 siste årene stolt mye på bruk av amperetimeteller med kalibrert shunt koblet dirkete på batteriene.

Min erfaring har opp gjennom årene blitt at jeg kan stole på amperetimetelleren. Denne viser ofte et større strømforbruk ombord enn hva som opplyses fra de forskjellige leverandørene av utstyr. Dette gjelder særlig kjøleskap og kjøle/fryse boks.

Amperetimetelleren har ført til at jeg under gange senker kjøletemperaturen betydelig, for senere å heve kjøletempetaturen til omlag 8 grader ved landligge.

Min ampetimeteller viser tilsvarende uttalelsen fra Lotus: Det tar minst 15 timer, gjerne mer før batteribanken er fullt oppladet forutsatt at landstrømladeren/laderegulatoren ombord fungerer bra.

Nevner dette fordi kjøleskap/fryseboks/kjøleboks utvilsomt er den største kraftslukeren ombord. Med 75Ah forbruksbatteri har du desverre ikke kapasitet til mer en maks 1 døgn landligge for å holde kjøletemperaturen på tilfredsstillende nivå (avhenger av utetemperatur og hvor hyppig barna/voksne besøker kjøleskapet, og innhold).

Jeg har forsøkt solcellepanel, men dette har for meg gitt for liten effekt i forhold til forbruket, og har derfor satset på større batteribank og påpasselighet med lange oppladningstider fra landstrøm.

Vi har drøftet betydningen av god laderegulering her på BP - dette er en nødvendighet.

For de som ikke er fortrolige med å beregne strømforbruk om bord vil jeg absolutt anbefale anskaffelse av batterimåler med shunt, disse gir en svært god status over batterispenning, forbruk av strøm samt forbrukt strøm.

Jeg er også nesten helt enig med Lotus.

Til The Scrutinizer:

om informasjonene kommer fra national panasonic/matsushita eller noen annen,

det finnes ikke noe mulighet til å toppe en bly/syre batteri (men heller ikke Gel/AGM) om en så kort tid,

men heller ikke uten at batteriet blir skadet.

Disse informasjonene som gis ut er hovedsakelig ønsketenking, men har ikke noe å gjøre

med realiteten av i dag.

Fordi du har antakeligvis god tid til å lese mye over dagen:

sjekk litt hva Charles fra Sterling kan fortelle deg om mulighet til å lade batterier.

Man behøver nerver som er bra, men deretter vet man hva som er mulig i vår verden.

Men når Sterling ikke klarer til å topplade batterier om en så kort tid som du skriver om,

så kan du være forsikret som jeg at det ikke er mulig på den måte.

Eller en annen mulighet, fordi du tror jo skjelden på det man forteller deg her:

kjøp deg en CED-lader av i dag og en som du synes er best for din skyld.

Så sammenligner du disse begge to ved en riktig test og så forteller du etterpå, helt uavhengig,

hva resultatet er.

Tilbud:

hvis du finner en lader i samme klasses som lader raskere og mer effektivt ved samme forhold enn CED,

så får du CED-laderen gratis fra meg.

Bare at ingen lurer hvorfor at jeg er så sikkert.

Akkurat den testen ble gjort i Tyskland med 16 forskjellige ladere av 16 forskjellige produsenter.

Herunder ha vært faktisk alle ladere som er på toppen av listene, men CED har vært best med lang avstand.

Prøv gjerne hvis du har lyst.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

...... troende på at man vanligvis ikke bør belaste batteriene mer enn 50 % for at batteriene skal ha relativt lang levetid.

Jeg har i mange år benyttet gel-fylte batterier og har derfor ikke hatt mulighet for å måle syrevekt. Jeg har derfor de 10 siste årene stolt mye på bruk av amperetimeteller med kalibrert shunt koblet dirkete på batteriene.

........ betydningen av god laderegulering her på BP - dette er en nødvendighet.

For de som ikke er fortrolige med å beregne strømforbruk om bord vil jeg absolutt anbefale anskaffelse av batterimåler med shunt, disse gir en svært god status over batterispenning, forbruk av strøm samt forbrukt strøm.

Helt riktig.

Spesiellt det du sier om kontrolle av batteriens kappasitet.

Det er det eneste som viser virkelig hva som skjer inni av batteriene.

For det behøves det en (bra) amperetimetelleren som best også samtidlig inkluderer beregning av tid/spennig.

Så får man en kompensasjonsberegning som viser nesten nøyaktig resterende kappasitet etter både ut- og etterladning.

Beregner telleren også forskjellen av ladningseffekten ved hvert ladning så kan telleren vise realistisk når 50% er nært.

Unngår man det, og etterlader man tidelig og bra, så holder batteriene mye lengre.

...og man sovner bedre fordi man vet når ølen blir varmt :yesnod:

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Beklager avsporingen her:

Har lest mange av disse trådene nå..og det samme skjer hver gang.. :crazy: :crazy:

Her er det en fyr som vil ha kjøleboks og tv: Han har 2 x 75 Ah batterier og lurer på hvor lenge han kan /må lade for å få 100% ladet.

Svarene er elektroniske duppeditter, c/5, amperetimetellere, kalibrete shunter, og sikkert mye annet rart.

Jeg lurer også på dette, men ikke f&%¤ om jeg skal proppe Noralotte full av disse elektroniske duppedittene. Jeg har en 55 ampere dynamo på motor som jeg vil bruke på en bank bestående av 1 x 75 start + 2 x 75 forbruk (blir stort sett forbruk i år da start er sveiv :wink:) - har 1 meter tykke kabler, og håper da at jeg kan holde kjøleskap og tv igang noen timer i døgnet ved å kjøre motor et par timer i døgnet - ref. spørsmål fra trådstarter.

Noen som kan svare på en enkel måte her? Og hva annet er....hvor mye betyr disse siste 10%...er det så enkelt at jeg da med en forbruksbank på (nå) 225 Ah mister 22,5 Ah ved 90%, eller er det andre utregninger...hvor mange Ah har jeg evt. ved 90% - har skjønt at de siste 10 er trege å få inn.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Riktig det du sier, Vikers.

Går ut fra at en vanlig dynamo med vanlig standartregulator kan lade med noe mellom 10 og 25A.

25A kan antas som maksimalt i noen få minutter.

Så tar vi noe med realistisk 12A.

75 delt med 12 er 6,2 timer for ca. 80% ladning av batteriene.

Utjevningsladningen tar enda mer tid.

Men det er bare en verdi som kan antas som grøvt gjetting.

Det kan går lit raskere, men også mer langsomt mht. situasjon av batteriene og regulator,

men også pga. samtidig bruk av utstyr.

Jørg

Takk skal du ha, Jørg! :cheers:

Så om min 55 ampere dynamo legges til grunn, så kan jeg vente at den lader med ca. 12 A?

2 timers gange da er 4 timer med kjøleboks og flere timer med tv. :)

Har det forresten noe for seg å ha et sett med batteri til forbruk ekstra i båten....slik at ett alltid blir ladet, mens et annet blir bruk....og så byttes det ved full-ladet?

For 1000,- så får man jo 150 Ah på Biltema...og da vil man jo ha en større frihet ...i og med at man ikke (vil) ha de elektroniske avlesningsinstrumentene.

Redigert av vikers (see edit history)

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Takk skal du ha, Jørg! :cheers:

Så om min 55 ampere dynamo legges til grunn, så kan jeg vente at den lader med ca. 12 A?

2 timers gange da er 4 timer med kjøleboks og flere timer med tv. :)

Har det forresten noe for seg å ha et sett med batteri til forbruk ekstra i båten....slik at ett alltid blir ladet, mens et annet blir bruk....og så byttes det ved full-ladet?

Eller lades det like bra ved at det brukes samtidig?

Sån ca. ja.

Men husk at etterladning av forbrukt strøm ikke holder for vedlikehold av batterier.

Utladet blir utladet og sulfateringen går fram.

Ekstrasett batterier.

Ja, det lønner seg med ekstrabatterier, men jeg ville alltids skille mellom start og service.

Hvis du kan så kjøp deg fritidsbatterier (for servicebenken) som er beregnet for lys og elektrodrev.

Disse holder lengre og sliter ikke så mye mens batteriene blir utladet.

Det ha å gjøre med platetykkelsen og oppbyggning.

Likevel skal heller ikke disse batterier utlades til mer enn 50%.

En fordel er i tilleg at startbatteriet er alltids klar for start.

Så må man ikke lure om man kommer hjem, selv hvis man f.eks. har litt overdrevet med strømforbruket i utavn

på en eller en annen grunn :drink:

Men ellers er det egentlig egal om man utlader først en og deretter andre batterien.

Kappasiteten som man forbruker blir det samme.

Jørg

Ja...slik jeg ser det; en gammel ærverdig dame som jeg innehar...så har jeg et startbatteri adskilt til enhver tid. Men jeg har nå 4 såkalte fritidsbatteri fra biltema (75Ah til 498,-+ et startbatteri) som jeg kan bruke...og det er da jeg nå tenkte at jeg kunne alltid lade 2, mens jeg brukte 2 andre...?

Men tilbake til spørsmålet så kan da min dynamo sørge for at jeg ved å kjøre denbne 2-3 timer hver dag...så får jeg 24-36 Ah til forbruk... Skal jeg lade opp min bank på 225 Ah fra 50%, så må motoren mer eller mindre gå døgnet rundt....de første 80% går innen 8 timer eller så...men de siste tar de resterende 16? .....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...