Jump to content

Hvor lenge kan jeg lade batteriet?

Frissy

Recommended Posts

Om du utlader nå f.eks. 10A per time først fra 2 stykke batterier, eller fra fire stykke samtidlig spiller ingen rolle.

Man får jo ikke noe i reserve som mange antar, fordi summen blir det samme.

Men fordelen for batteriene er at disse ikke blir utladet så dypt.

50% utladning av to stykke batterier tilsvarer bare 25% utladning av fire stykke batterier.

Så er det bedre for batteriene hvis man utlader mindre dypt.

Summen av etterladnigen blir det samme.

Så blir det mht. tiden ikke raskere med oppladning hvis man først lader to og to, eller om man lader alle fire sammentidlig.

Hvis jeg har skjønnt andre spørsmålen riktig.

Ja, siste 20% av ladningen går mye saktere.

Men det går enda saktere hvis man ikke har riktig ladestyringen.

Hvis en dynamo til slutten av ladningsprosessen bare leverer "strøm og spenning" så blir mye energi absorbert til bl.a. bare varme og spaltprodukter.

Men man kan ikke beregne presis om det nå blir f.eks. 16 eller bare 10 timer med kompensasjonsladning

fordi det er avhengig av flere detaljer (bl.a. batteriens tilstand, temperatur, hvordan batterien ble ladet eller også utladet fra før, m.m.)

Det eneste som kan vises det realistisk er en riktig bra batterimåler som tar hensyn til flere parametere.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Den enkleste løsningen på viker's problem er vel rett og slett en vedlikeholdslader, som kan toppe opp batteriene etter endt tur? Det var i alle fall den løsningen jeg endte opp med for å kompensere for et manglende stort opplegg med ladestyring og overvåking av ladeprosessen. Dynamoen bidrar med det den kan underveis, og når jeg kommer hjem eller til et sted med landstrøm så koples vedlikeholdsladeren til (30A i mitt tilfelle) og topper opp batteriene igjen. Enkelt, rimelig og funksjonelt etter mitt syn.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Er ikke det fint ?

Spørsmål ha vært:

Noen som veit hvor lenge jeg kan ha batteriet stående til lading. Nivået var bra, og det var strøm til start på batteriet. Tenkte jeg skulle "toppe" det litt før sesongen er i gang.

Så, ""toppe" det litt før sesongen"

Og både beste og rimeligste svare ha vært:

Lade til syrevekta viser 1,28

TMe: jeg forklarer deg som "VINNERE" :flag:

:lol:

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

prøv å fortell national panasonic/matsushita det!

det er deres spec.

forutsettter at utladingen ikke går under referanseverdi.

Dette er sprøyt av klasse.

Kjære Scrutinizer.

Hvor mange Ah får jeg maksimalt inn i et 100 Ah batteri hvis jeg lader det i 1 time med en 20A lader og det ikke er tap i det hele tatt? Tenk gjennom spørsmålet før du svarer og deretter forteller du meg hvordan det er mulig å lade et batteri 80% fullt på en time med en lader som gir C/5 ladestrøm.

unnskyld at jeg nevnte det da.

driver med dette til daglig.

Da vet du i så fall at ditt forrige svar umulig kan stemme.

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)

Spørsmålet til Kaba er imidlertid helt umulig å svare noe særlig konkret på når det gjelder tiden det tar. Det er alt for mange faktorer som påvirker resultatet.

Det beste svarer er som nevnt tidligere: Til syrevekta blir 1,28.

Lotus

Jeg er vel noe forsiktig med å bruke formuleringen knyttet til sprøy av 1. klasse.

Imidlertid er min oppfatning den at dersom batteriene mine hadde vært ladet like effektivt som Scrutinizer hevder, ville mitt båtliv hva gjelder strøm ombord vært atskillig mindre komplisert.

Jeg er nok noe bekymret dersom lesere av tråden får den oppfatning at synspunktene til Scrutinizer er korrekte.

Hver eneste sommer de siste 15 år har jeg møtt på båtentusiaster som har benyttet båten i ferien, men som har fått problem med strømmen ombord, sannsynligvis fordi de ikke har vært kjent med hvor utfordrende dette temaet er.

Uavhengig av batteritype, dynamo, spenningsregulator, landstrømsystem, så tar det MYE tid å fullade batteribanken ombord.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...