Jump to content

Daycruiser; Hva slags utgifter får man generelt?


Båtkjøper

Recommended Posts

Vi vurderer å kjøpe en Daycruiser el.l.

Dette er vår første båt, og det er med andre ord et veldig ukjent tema for oss.

Vi har vært mye på sjøen, men da ikke med egen båt..

 

Jeg har prøvd å tenke gjennom utgifter utover selve båtkjøpet, og lurer på om noen ser noe jeg har glemt, eller kan spesifisere utgiftene.

 

Det er snakk om rundt 21 fot, og det kan godt være så gammel som årsmodell 2000 sålenge den er "pent brukt" (eller er dette en for gammel modell mtp typiske feil som dukker opp med en viss alder?). Mest sannsynlig rundt 100 000,-

 

- Båtplass er umulig å kjøpe her, men det koster rundt 8000,- å leie pr sesong

- Båtforsikring . Jeg var raskt innom kalkulator, og det kom på rundt 3000,- i året

- Vinterlagring. Ikke sjekket - noen som har en ca kostnad for dette både ute og inne (helst inne)

- Service? Årlig? Hva anbefales? At man tar det når det skjer noe galt? Bør vi forvente en viss sum iløpet av en sesong, eller kan man stort kjøre uten trøbbel om man kjøper en ok båt? Skjønner at dette varierer, men for å ha en viss peiling.

- Drivstoff. Dette kommer jo an på bruk, men hva koster det for en tank/en tur med kosekjøring på fjorden?

 

Er jeg helt på bærtur?

 

Noe jeg har glemt?

 

Mulig det er noen dumme spørsmål her, men bær over med meg ;)

Link to post

Det kommer an på hvor mye du vil gjøre. Jeg har selv en 2002 mod daycruiser med utenbords 4takter som jeg har eid i 10år. Mine utgifter er som følger:

Forsikring: Kr.2500,-

Oljeskift kr.500,- (gjør jobben selv)

Vask og polering kr.300,- (gjør jobben selv)

Vinterlagring i kaldtlager kr.2000,-

Jeg kjører mye kosekjøring på en dag for kr.200,- i bensin, den bruker f.eks 1,5ltr pr.time i sakte fart ca4knop.

Bruker ca 200ltr bensin på en sesong.

Når det gjelder trøbbel må du på en båt fra disse årgangene regne med minst en reparasjon pr.år. Jeg har til nå fikset disse reparasjone selv.

2015 Mazda

2016 US Ford

 

Link to post

Service kommer an på om det er 2 eller 4 takt. 2 takt er enkelt, bytte girolje, plugger og litt smøring her og der så er du i boks.

4 takt har i tilleg oljeskift/filter.

Ellers er det som regel noe som går sund i en eldre båt. Det meste kan fikses selv om du er litt handy( jeg er ikke det men klarer det meste)

Opplag fra 1000 til så mye du vil..

Bensin kommer an på bruken.. 3-5 knop er snakk om 1-2 liter i timen.. Kjører du lenger tur går det fort mye mere. Jeg kjørte for eksempel i fjor en tur på 70-80 nautiske mil( ca 3,5-4 timer kjøring i 25 knop) brukte da 70-80 liter eller 11-1200 kr..

De resterende 3 ukene brukte jeg de siste 50 liter på div småturer..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Alder på båt spiller mindre rolle, så lenge du finner en som har vært passet på. Men ville satset på nyest mulig motor pga teknologiutvikling (støy, forbruk, pålitelighet) og mindre sjanse for store reparasjoner. Båtmagasinet hadde en artikkel for en stund siden om bytte av påhengsmotor, der montør hadde som tommelfinger-regel at levetid var ca 15 år. Dette vil jeg si var pessimistisk, men det viser jo at fare for graverende feil øker med levealder.

 

Vil anbefale båt med utenbordsmotor.

Link to post

Takk for tilbakemeldinger!

 

Vi har sett på en båt fra 2000, og den har 4takts innenbordsmotor (bensin). Er dette noe man generelt bør styre unna? Det er gjennom forhandler, og vi er i kontakt med de for å få avklart info om servicer osv.

De har historikk fra forrige eier, men ikke før han igjen (forrige eier hadde båten i flere år). De skulle sende mer detaljer om båten, men alt tilbake i tid har de nok ikke.

 

Innspill?

Link to post

Alder på båt spiller mindre rolle, så lenge du finner en som har vært passet på. Men ville satset på nyest mulig motor pga teknologiutvikling (støy, forbruk, pålitelighet) og mindre sjanse for store reparasjoner. Båtmagasinet hadde en artikkel for en stund siden om bytte av påhengsmotor, der montør hadde som tommelfinger-regel at levetid var ca 15 år. Dette vil jeg si var pessimistisk, men det viser jo at fare for graverende feil øker med levealder.

 

Vil anbefale båt med utenbordsmotor.

Alder på båt spiller stor rolle om båten ikke er oppgradert eller passet på!

Kjøper du gammel båt får du et falmet skrog. gummilister slanger pakninger og ledningsnett kan være morkne og sprukkne. Det er mye større sjangs for skjuldte feil som dukker opp etter en stund. Som søringen sier om du skal kjøpe gammel båt så kjøp en med nyere motor.

 

Min filosofi er at når jeg har et budget, går jeg heller ned et par fot i størrrelse og kjøper en båt som er noen år nyere

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Takk for tilbakemeldinger!

 

Vi har sett på en båt fra 2000, og den har 4takts innenbordsmotor (bensin). Er dette noe man generelt bør styre unna? Det er gjennom forhandler, og vi er i kontakt med de for å få avklart info om servicer osv.

De har historikk fra forrige eier, men ikke før han igjen (forrige eier hadde båten i flere år). De skulle sende mer detaljer om båten, men alt tilbake i tid har de nok ikke.

 

Innspill?

Be om dokumentasjon på service.. Selv kjøpte jeg en 10år gammel båt, men den hadde kun 100 motortimer altså et snitt på 10 timer per år.. moderne motorer har utstyr så en autorisert merkeforhandler kan lese av motorhistorikk.

vi fikk utskrift over på hvilke turtall motoren hadde gått på de 100 timene også, var med en stor perm med dokumentasjon på service og vedlikehold. selgeren var økonomiansvarlig på en stor bedrift på Møre og hadde satt bort alt arbeid, fordi han ikke skrudde eller gjorde noe selv. alt var meget ryddig og i orden. Så vi tok sjangsen selv om vi hadde kikket på en del nyere båter.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Hei

 

Jeg var selv i din situasjon fjor sommer, tittet da rundt på daycruisere i 100k klassen.

 

Du skriver ikke så mye om viktige elementer som ønske båten din skal dekke. For vår del så var muligheter for vannsport og enkel overnatting viktig. Vi innså at vi måtte opp 40-60k til for å møte disse ønskene og samtidig ikke få en altfor gammel motor. Og vi var heldige med å finne bra båt til bra pris, men den er 16 år.

 

Men tilbake til spørsmålet ditt :-)

Som sagt så kjøpte vi en eldre båt og da kommer det naturligvis/ofte en del kostnader forhold reparasjoner/vedlikehold i den første tiden etter du har kjøpt den. Vi har vel brukt ca 20k i år på utbedre/modifisere/oppgraderinger på båten vi kjøpte fjor. Og dette i tillegg til de faste kostnadene som opplag, service osv...

 

Disse ekstra kostnadene var ting som jeg "glemte" å ta med i budsjettet når vi kjøpte båten. Nå budsjetterer jeg med en vedlikeholds/modifiserings post på 5k per år i tillegg til de vanlige utgiftene.

 

Og får du båtdilla, så kan du glemme alt som heter budsjetter :-)

 

Lykke til og fortell oss hva du ender opp med!

Link to post

Det er den type utgifter vi helst vil unngå i første omgang.. Jeg forstår at det kan dukke opp ting underveis, men å måtte punge ut 20 000,- første året/sesongen, er ikke noe vi ønsker (men hvem vil vel det ;-) )

Visste dere at dette kom til å dukke opp?

 

Vi har fått bekreftet at det ikke er noen problemer med motoren, og at det ble utført service/gjennomgang når forhandleren tok over båten fra eieren, og at mekaniker evt kan ta service på båten/motor før levering.

Det er gjennom forhandler. Da bør man vel være dekket opp for en delm via forbrukerkjøpsloven?

Link to post

Vi har ikke hatt noen andre uforutsette utgifter annet enn en tiltmotor som verkstedet vi bruker fikk tak i en brukt motor, til en billig penge. Kalesjer har vanligvis levetid på 7-10 år alt etter som.. Det koster å ha båt, det er masse utstyr som får hard behandling .. risting vibrasjoner og fuktig marint miljø. I forhold til mye annet har kvaliteten på utstyr i båt mye mer å si enn utstyr som står på land eller i f.eks i en campingvogn.

 

Jeg tror generelt nyest mulig båt er det beste, smat at man kjøper av et annerkjendt merke som står for kvalitet! men bruktprisene gjenspeiler jo etterspørselen! Da jeg kikka etter båt var jeg nesten bestemt på å kjøpe en Uttern..har vel ikke hørt bare positive ting om de.. merka med en gang da jeg var å kikka på Askeladden at opplevd kvalitet og soliditet var helt annerledes.. samt at jeg likte layouten bedre også.. den var dyrere og eldre enn Uttern jeg kikka på, men i ettertid verd det!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Innebords og 21 fot, da antar jeg at du har drev.

 

Gummi-belger må byttes på dette med gitte intervaller.

Mercruiser anbefaler hvert 5. år. Volvo oftere (Sistnebnte har jeg ikke erfaring med.)

Bytte av belger er noe som gjøres før de ryker. Hvis ikke kan aksling med kryss ryke, og dette er forholdsvis dyrt. :smiley:

Vet ikke pris på dette. Jeg gjør det selv på mitt Mercruiser drev. Mer jobb og plunder enn på Volvo-drev.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Det er den type utgifter vi helst vil unngå i første omgang.. Jeg forstår at det kan dukke opp ting underveis, men å måtte punge ut 20 000,- første året/sesongen, er ikke noe vi ønsker (men hvem vil vel det ;-) )

Visste dere at dette kom til å dukke opp?

 

Vi har fått bekreftet at det ikke er noen problemer med motoren, og at det ble utført service/gjennomgang når forhandleren tok over båten fra eieren, og at mekaniker evt kan ta service på båten/motor før levering.

Det er gjennom forhandler. Da bør man vel være dekket opp for en delm via forbrukerkjøpsloven?

 

Innenbordsmotor fra 2000, DVs 14 år gammel. Fare for problemer i kommende år? Ja det vil jeg anta. Vil du skru noe sjøl i tilfelle behov, eller overlater du dette til verksted? Tror mange har fått bakoversveis når de får overslag / regning. Hva slags motor er det snakk om / type båt?? Hva gjorde at du "bestemte" deg for nettopp denne båten?

 

Hvor lang garanti er forhandleren villig til å gi på en 14 år gammel båt? Be om å få skriftlig hva garanti dekker.

 

Mener en fortsatt at en båt med forholdsvis ny utenbordsmotor vil være det beste alternativet for dere. Er plenty av båter i størrelsen rundt 21 fot som har dette.

Link to post

Det er denne båten vi tenker litt på:

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=49300247&ov=m

 

Vi får bilder av båten imorgen, så mye kommer også an på de naturligvis.

Har mailet med forhandleren og fått litt info, og de opplyser om at båten er i generell god stand.

 

Vi er ute etter denne type design el.l. Rundt 20 fot +/-.

Ønsker et lite rom som på denne, for å kunne ha et lite toalett, mulighet for overnatting/hvileplass osv.

Mange båter er veldig kjipe i designet syns jeg..

 

Kom gjerne med feedback på type båt, motor osv.

Vi vet som sagt ingenting, så blir takknemlig for all hjelp og tips.

 

Kanskje det evt er bedre å gå noe opp i pris, feks 150'?

Skal ta en titt på hva som ligger der. Hadde håpet å komme unna med rundt 100'..

Redigert av Båtkjøper (see edit history)
Link to post

Om du kan å skru og er komfortabel med det så er den sikkert ikke dum. Jeg for min del får litt skrekken når jeg ser en innenbordsmotor. Jeg vet ikke hva noe er på motoren. Synes utenbords er enklere sånn sett, men det er vel litt begge veier.

 

Jeg var i samme situasjon, bare med litt høyere budsjett( det blir som regel høyere enn planlagt;)) og valgte utenbords 4takt. Følte det var tryggest. Men ting går sund. Nå er det doen det lekker fra;) kallesje må syes/byttes.. Osv..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Det er den type utgifter vi helst vil unngå i første omgang.. Jeg forstår at det kan dukke opp ting underveis, men å måtte punge ut 20 000,- første året/sesongen, er ikke noe vi ønsker (men hvem vil vel det ;-) )

Visste dere at dette kom til å dukke opp?

 

Ja dessverre så viste jeg det, men ikke at det skulle bli bli så mye. Men når jeg først satte igang, så ballet det på seg. Men det som kostet var at jeg fikk skroget sandblåst,sjekket for skader, lagt ny på primer og motor gjennomgang. Satte dette vekk til proffer.

Ellers så har jeg handlet mye smått som tau, lensepumpe, plastikk dingser, vaskemidler og mye nytt av generelle ting til båt livet som vi ikke hadde. (Har en prosjekttråd her på forumet om båten )

Så jeg ser på disse utgiftene som oppstart kostnader, men kontrollerbare kostnader :-)

Så ikke la deg skremme av dette!

 

Som skrevet før så opplevde vi ifjor at det er skillelinje på standen/alder på båtene et sted imellom 100k og 150k klassen daycruisere rundt 20fot. Men dette kan sikkert mer erfarne forum medlemmer si noe om.

 

Vi tittet på mange båter merker. Personlig så har jeg sansen for Yamarin og Ibiza, men dette noe dyrere båter. Vi endte opp med Ibiza 20 touring til en meget hyggelig pris (men vi var nok heldige med selger og kjøpte på riktig side av sesongen).

 

Ble også anbefalt å gå for så ny utenbordsmotor som mulig fra flere hold, med tanke på service og reparasjoner. Men dette kan jeg for lite om til å anbefale i den ene eller andre retningen.

Redigert av fxslin (see edit history)
Link to post

Ja dessverre så viste jeg det, men ikke at det skulle bli bli så mye. Men når jeg først satte igang, så ballet det på seg. Men det som kostet var at jeg fikk skroget sandblåst,sjekket for skader, lagt ny på primer og motor gjennomgang. Satte dette vekk til proffer.

Ellers så har jeg handlet mye smått som tau, lensepumpe, plastikk dingser, vaskemidler og mye nytt av generelle ting til båt livet som vi ikke hadde. (Har en prosjekttråd her på forumet om båten )

Så jeg ser på disse utgiftene som oppstart kostnader, men kontrollerbare kostnader :-)

Så ikke la deg skremme av dette!

 

Som skrevet før så opplevde vi ifjor at det er skillelinje på standen/alder på båtene et sted imellom 100k og 150k klassen daycruisere rundt 20fot. Men dette kan sikkert mer erfarne forum medlemmer si noe om.

 

Vi tittet på mange båter merker. Personlig så har jeg sansen for Yamarin og Ibiza, men dette noe dyrere båter. Vi endte opp med Ibiza 20 touring til en meget hyggelig pris (men vi var nok heldige med selger og kjøpte på riktig side av sesongen).

 

Ble også anbefalt å gå for så ny utenbordsmotor som mulig fra flere hold, med tanke på service og reparasjoner. Men dette kan jeg for lite om til å anbefale i den ene eller andre retningen.

Takk for innspill.

 

Er det mye å spare på å kjøpe på høst/vinter?

Vi "må" jo ikke ha båten nå, men vil jo helst bruke den i sommer..

Link to post

Tja, igjen dette er hva jeg har blitt fortalt. Men jeg innbiller meg at selgere er villig til gå ned i pris, når de kan slippe opplag, vinter konserveringen, forsikringsutgifter og andre utgifter relatert til offseason delen av båtlivet.

Men om besparelsen er nok til å gå glipp av noen fine uker på vannet, vet jeg ikke.

 

Men utvalget av brukt båter er helt klart bedre imot slutten av sesongen og dermed kjøpersmarked.

Link to post

Jeg skulle handle for maks 150k.. Fikk tak i litt ekstra penger så jeg økte til 250k.. Kjøpte for 260k pluss 30k på henger;) så det baller på seg;) men har man en absolutt maks så har man det og da må man la enkelte båter passere..

 

Tror ikke det spiller så stor rolle når du kjøper. Mange selger for å kjøpe ny båt og de vil bli kvitt den for å kjøpe ny..

Et tips er å se etter forhandlere med innbyttebåt av annet merke enn deres eget. De vil de ofte bli kvitt så fort som mulig..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Hvor mye er det forresten ok å prute?

Er feks 150' for båten som ligger til 170' ok, uten å fornærme noen?

 

Føler det er "lov" å prute mer når det er via forhandlere enn via privat?

 

Både bensin og diesel er ok?

Dette har jeg fått svar på, men:

 

Jeg prøver å finne ut priser på vinterlagring, samt service.

Blir ikke helt klok..

 

Noen steder skriver de pris for vinterkonservering. Feks 3500,-. Er dette i tillegg til at man må ha en service/klargjøring om våren, i samme prisklasse?

Vips så er man oppe i 7-8000,- uten at det engang er noe galt?

 

Vi har bestemt oss for at det evt blir daycruiser på ca 20 fot, og utenbordsmotor.

 

Det finnes jo også flere muligheter for lagring.

Er det feks ok med utendørs under tak, eller bør den stå inne med varme?

Redigert av Båtkjøper (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...