Jump to content

Daycruiser; Hva slags utgifter får man generelt?

Båtkjøper

Recommended Posts

Prisene varierer veldig fra sted til sted. 7-8000;- ligger noe over det jeg betaler og da tar de båten opp, vinterkonservering, service og setter ut igjen. Bånnstoff, polering og slikt tar jeg selv.

Er båten vinterkonservert så (både motor og selve båten) kan fint stå ute. Men den må være selvsagt tildekket, krympeplast eller telt er vanlige metoder. Tror telt er anbefalt pga av luft gjennomstrømming.

Personlig vurdering: Hvis ikke du har en del erfaring med å skru motor så tenk deg om 2 ganger før du kjøper innenbordsmotor med drev i den prisklassen du nå ser på. Og unngå i alle fall saltvannskjøling som det var på den båten du linket til på Finn. At du nå konsentrerer deg om utenbordsmotor mener jeg er en god løsning for deg som førstegangskjøper.

Du kan ha flaks og få en båt billig til høsten, men vær klar over at selgerne vet nøyatig det samme om båtmarkedet som deg - at antall omsetninger vil øke til våren igjen. Jeg synes ikke du skal utsette kjøp hvis du finner en båt du liker.

Og når det gjelder skambud: De finnes ikke. By høflig det du mener båten er verdt, noen selgere vet/tror de vet at de får solgt båten til en høyere pris og vil ikke gå med på noen prisreduksjon. Det jeg synes ville være uhøflig ville være å gi et bud som du i neste omgang trekker tilbake.

I tidligere tråder har man som en tommelfingerregel antydet 10% av prisen i årlige vedlikeholdsutgifter (drivstoff ikke inkludert). Det er vanskelig å bli eksakt. Skal du gjøre service selv eller hos forhandlert (4-8000 /år)? Skal du ha full kaskoforsikring eller bare brann/tyveri? Har du båtplass selv eller må du leie? Hvor glad er du i gadgets - hvis du liker det så vil du finne masse å bruke penger på (VHF, kartplotter, Ekkolodd+++ - her setter bare fantasien grenser). Når kalesjen blir falmet nok så vil du helt sikkert bytte den. Og plutselig kan du bli påkjørt av et undervannsskjær så den dyre stålpropellen må byttes...

Jeg tror 10% regelen er et OK utgangspunkt.

Vi har bestemt oss for at det evt blir daycruiser på ca 20 fot, og utenbordsmotor.

Det finnes jo også flere muligheter for lagring.

Er det feks ok med utendørs under tak, eller bør den stå inne med varme?

Jeg har heldigvis alltid hatt båter som tåler å være ute så de har i alle år klart seg greit utendørs med en presenning over. Tilsyn i løpet av vinteren er dog en selvfølge.

Så lenge du holder deg til 20 fot så er vel også det å ha båten på henger et alternativ hvilket vi gjør og det sparer oss for en god del penger. Med en utenbordsmotor på 100/150 hk så koster det rundt 5000 for en enkel årlig service/vinterkonservering. Denne kan man også gjøre selv.

Men rent generelt så koster disse tingene mer enn man tror, og liker, og uforutsette utgifter vil dukke opp!

Ad prutning; ingen kan bli fornærmet om du eksempelvis til en selger av en båt til 170' sier at du har et maks budsjett på 150' og overlater til selger hva han vil gjøre. Alltid fornuftig å uansett sette seg klare rammer mht hvor langt/høyt man vil gå og holde seg til det for i et opphisset øyeblikk kan det være lett å la seg rive med!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Tusen takk for gode svar! Vi lærer mer og mer :)

Utenbordsmotor er bestemt, så det blir det uansett.

I første omgang tenker vi å sette bort oppgaven med service osv, så får man heller se når man blir kjent med båten osv.

Jeg tror også vi kommer til å gå for innendørs lagring, hvertfall under tak el.l.

Har sjekket generelle priser og da ser det ikke ut som vi er helt på villspor når vi sier ca 20-25 000,- i året i utgifter, utenom drivstoff.

Da er det snakk om båtplass (leie), vinterlagring, forsikring, service.

Det er flere båtplasser til leie her. Prisen for en sesong ligger på ca 8000,-. Er det frekt å be om reduksjon første året, siden vi uansett ikke kommer til å bruke den/leie dem før uti juli? Føler feks 6000,- er helt fair da..

Tenker vi kommer til å foreslå det.

Tror du er ganske nærme på ditt prisoverslag på årlige kostnader. Forsikring kan lønne seg å ringe litt rundt også. På min varierte det fra 4000 og helt opp i 10000 for omtrent samme vilkår.

Båtplass burde gå an å forhandle på. Sesongen er jo godt i gang. I Trondheim leier man for den tiden man bruker. Ca 6-700 pr mnd..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Jeg har en 20 fots daycruiser med 150hk. Her er mitt regne stykke på den:

Båtplass (Oslo) 8000,-

Opplag inne 5000,-

Service med vinterkonservering 5000,- (Kommer til og gjøre dette selv etter hvert, men ikke så lenge motoren er i garantiperioden)

Bunstoff/polering gjør jeg selv. 500-1000,-

Forsikring 4900,-

Dette blir da ca 24000,- i året. Så kommer drivstoff i tillegg. Kjørte mye ifjor brukte 14900,- samt ny kartplotter til 10000,- :)

Det er jo store forskjeller rundt om i landet. Vår 24 f draco koster oss 25000 kr i året med rubbel å bit. Halvparten av dette er drivstoff. Og resten er båtplass hjemmtransport og vedlikehold. Men det kan jo selvfølgelig komme overaskelser som drar opp. Nå gjør jeg alt selv. Og det kunne ikke falle meg inn å kjøpe tjenester som service og innendørs lagring. Båter er laget for å være ute

Norske båter er best!

Jeg har en 20 fots daycruiser med 150hk. Her er mitt regne stykke på den:

Båtplass (Oslo) 8000,-

Opplag inne 5000,-

Service med vinterkonservering 5000,- (Kommer til og gjøre dette selv etter hvert, men ikke så lenge motoren er i garantiperioden)

Bunstoff/polering gjør jeg selv. 500-1000,-

Forsikring 4900,-

Dette blir da ca 24000,- i året. Så kommer drivstoff i tillegg. Kjørte mye ifjor brukte 14900,- samt ny kartplotter til 10000,- :)

Vi bor også i oslo-området. Kan jeg spørre hvor du lagrer båten til den prisen?

De stedene jeg har sjekket, er betraktelig dyrere enn det..

Jeg synes innendørs lagring avsmå båter er ganske så greit. Koster fort 2-3000 og stå ute. Da legger jeg heller på ett par tusen for og stå inne. Trygt for vær og vind, samtidig mindre sjanse for tyveri/hærverk.

Jeg finner stort sett priser til nærmere 10 000,- og oppover for å stå inne, og noe rimeligere ute. Tar gjerne mot tips til rimeligere steder!

Det er jo store forskjeller rundt om i landet. Vår 24 f draco koster oss 25000 kr i året med rubbel å bit. Halvparten av dette er drivstoff. Og resten er båtplass hjemmtransport og vedlikehold. Men det kan jo selvfølgelig komme overaskelser som drar opp. Nå gjør jeg alt selv. Og det kunne ikke falle meg inn å kjøpe tjenester som service og innendørs lagring. Båter er laget for å være ute

Ser dere begge skriver rundt 10-15 000,- i drivstoff. Må innrømme at det var overraskende høyt.

Hadde heller sett for meg 5000,- +/+.

For oss er det snakk om kosekjøring i Oslo-fjorden, etter jobb og i helger. Men skjønner at det kan bli dyrere enn jeg trodde da..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...