Jump to content

Gul/brun stipe i vannlinjen.Hvordan få den bort.

Vaskemannen

Recommended Posts

Jeg synes det er lettete å jobbe med hempel gelcoat cleener en biltema felgrens, grunnen til det er at hempel blir mer en grøt som ligger på skroget, og ikke renner så fort bort. Alikevell benytter jeg nå kun biltema, da den koster 1/3. Hugos o.l gidder jeg ikle bruke lenger, må gnikke og gni til man får betendelse.

Trodde nesten at all form for syre gjorde jobben. Selv bruker jeg saltsyre som er billig og effektivt, og like effektivt som produkt fra Hempel hvor det aktive stoffet er oxalsyre, men til en "noe" annen pris..

Er også godt fornøyd med saltsyre.

Bare huske å bruke verneutstyr.

larss

Saltsyre gjør jobben med den gula stripa i vannlinja. Antagelig er den brune stripa jernforbindelser. Saltsyre bryter ned (nesten) alle metaller.

Husk at saltsyre gasser, gassen er kvelende. Tenk på vindrettning og andre som evt. måtte være i nærheten.Bruk gummihansker/latex

og øyevern, siden saltyre er etsende. Får du saltsyre på huden eller i øynene, skyll lenge med vann. Det løser seg lett i vann. Ha

en vannslange lett tilgjengelig.

Redigert av Tropic1 (see edit history)
  • 1 måned senere...

... En hver form for syre, enten en kjøper den som ren saltsyre oxalsyre eller det inneholder fosforsyre eller hva, fjerner stripen. I denne kategorien har oxsalsyre en egen effekt. Den bleker faktisk det mørke. Så ikke bruk den på annet enn hvite skrog.

Skroget på Malin er off white. Æ

Vil saltsyre bleke i den grad at gelcoaten får fargeskjolder?

Jeg har aldri fått bort det gule i vannlilja , men i år brukte jeg noe som heter GRUNT som jeg kjøpte på en nettside som heter boatbuddy.no og da ble vannlilja helt hvit så jeg kommer til å fortsette å bruke dette. Dette kan du bruke på hele båten og jeg har aldri hatt så blank båt.

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

GRUNT var da forskrekkelig dyr? 300 kroner pluss 150 kroner i frakt! Hos Coop Obs, Løren selges 30% 1 liters saltsyren fra Kemetyl (smme som hos Maxbo) for kr.125,-

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Skroget på Malin er off white. Æ

Vil saltsyre bleke i den grad at gelcoaten får fargeskjolder?

Aldri opplevd det på noen av de båtene jeg regelmessig har brukt saltsyre over flere år.

Jeg har aldri fått bort det gule i vannlilja , men i år brukte jeg noe som heter GRUNT som jeg kjøpte på en nettside som heter boatbuddy.no og da ble vannlilja helt hvit så jeg kommer til å fortsette å bruke dette. Dette kan du bruke på hele båten og jeg har aldri hatt så blank båt.

Tipper en krone, kanskje to, på at det aktive virkemiddelet i dette vidunderproduktet er en eller annen syre, kanskje sågar saltsyre.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jadda, saltsyre funker.

Se før og etter noe tidkrevende bearbeiding av gjenstridig misfarging og ditto rester av groer + årets guffe i vannlinjen:

bilde

bilde

bilde

Det gikk smått i starten, men langt bedre da jeg våget meg på sterkere blanding. 50-50 vann og saltsyre sånn cirkus.

Testet også på aksling og propell - med hell.

[emoji95]

Nabobåten fikk også en omgang.

En 75-modell Hallberg-Rassy hadde en 30 cm bred brun rand på akterspeilet.

Skipperen slet med å få den vekk. Senest i går kom en kompis av ham med proff vidundermiddel for biler - uten at det ville bite.

Min blanding basert på kompetansen her på forumet gjorde derimot susen!

[emoji12]

Erfaring:

Ikke slurv med verneutstyret.

Litt motvind ga noen mikrodråper i ansiktet, og det sved skikkelig. Hadde vannslange i nærheten og fikk skyllet rent umiddelbart.

Nå er hele skroget vasket med sunlight + gelcoatrens på fenderavtrykkene.

Neste skritt er vaselinolje før vinteren. Fikk tips om at det tilfører gelcoaten fett. Vask og polering til våren skal gi Malin ny glans.

[emoji2]

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...