Jump to content

Vann-eksos versus tørr eksos


jensemann2

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg vurderer å skifte ut vann-eksosen på seilbåten min med rustfrie stålrør med lydpotte uten vannkjøling.Isolerer så stålrørene med glassfiberduk el.l(slik sølvfarget fiberduk) Dette på grunn av at jeg ikke liker tanken på at motoren skal fylles med vann igjen, slik som skjedde forrige eier.

Dermed vil jeg kun ha saltvann igjennom varmeveksleren og la det gå overbord gjennom skutesiden.

Noen som har synspunkter på dette? Det må da være sikrere og bedre?

Redigert av jensjohnson (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Scannet faktisk igår inn et notat jeg fikk fra Yanmar Norge for 10 år siden i forbindelse med vann i motoren, og la det ut på på Sagaforumet. Det kostet meg 50k i reparasjon den gang! Synes selv det er interessant lesing. I tillegg til løsninger for å unngå vann i motoren, er det også en god del om tørre/våte avgassystemer generelt. Notatet finnes ved å gå til http://sagaforum.norge.cc og klikke på "Teknisk stoff" nede til venstre på forsiden. Notatet er i PDF-format.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke slike drastiske tiltak ville være nødvendig.

Har det slik;

Slange fra bend og rett bort til lyddemper. Fra lyddemper går slangen helt ned i kjølsvinet helt fram til speilen, deretter helt opp under dekk, og så til skroggjennomføring rett over snobberanda. Små sjanser for at vann slår inn. I tillegg har jeg denne vakumventilen.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...