Trikkarn Startet 18.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 18.Juni.2014 Har bekjent som har hatt havari på Mercruiser/cummins 150hk. usikker på korrekt betegnelse. 5 år gammel motor. tatt veiv, stempler topp +++ ifølge båtleverandør skyldes det på påhengt hydraulikk pumpe med reimdrift!!! hydraulikk pumpa blei montert av annen leverandør etter ca.1år, lita pumpe for 200kg kraftblokk. Turbo skiftet for ca 1 år siden. har meir tru på blokkerte kjølekanaler eller evt spon/rester i olje etter fjorårets turbo havari. Ideer? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Hørtes lit spessielt ut. Om hydraulikken var montert av fagfolk. Men vanskelig å si eller trekke konklusjon om et motorhavari på nett ueten å en gang sett bilder eller vite hvordan motorbetegnelse Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Sydvesten Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Denne forklaringen til båt leverandøren er nok syltynn, så her vil det nok være duket for en god sak for kjøper.. Det som imidlertid kan være greit er at å få denne forklaringen skriftlig, før han tar saken videre.. videre kan det være greit at montasjen av hydraulikkpumpen er godt dokumentert med bilder.. Om det er en dynamo, eller en pumpe, kompressor eller noe annet som driftes av en reim spiller ingen rolle, motoren vet fint lite om hva den driver .. og motoren er ikke nevneverdig opptatt av det heller.. Forsøk å få forhandleren til å skrive dette, om forhandler ikke vil, så kan det gjøres ved å sende en mail til forhandleres der man selv skriver at forhandleren har oppgitt drift av hydraulikkpumpe som årsak til havari formulert slik at forhandleren må avkrefte dette om han ikke er enig, og indirekte oppgi annen årsak. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
hifo Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Hva \hvordan har denne motoren havarert da? Stempler og topp blir ofte ikke skadet med mindre rådelager er totalt utslitt. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Joerg Becker Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Selv om jeg enig med deg i kjernesetningen er det likevel spørsmålet av hifo som er nok mest interessant her, Sydvesten.For noen motorer må det nemlig ikke mye til for å skade dem ved å montere tilleggsutstyr.Det er alltid dette hva og hvordan det dreier seg om, ikke minst siden så enkle ting som remstramming kan være nok selv om dette som blir drevet bare trekker "50" Watt.Så burde man altså først høre, eller (som du riktig sier) helst lese hvordan leverandøren forklarer hendelsenes forløp. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Sydvesten Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 (redigert) Selv om jeg enig med deg i kjernesetningen er det likevel spørsmålet av hifo som er nok mest interessant her, Sydvesten. For noen motorer må det nemlig ikke mye til for å skade dem ved å montere tilleggsutstyr. Hvilke motorer er snakk om her som ikke tåler at en monterer en reimdrevet hydraulikkpumpe på? Redigert 19.Juni.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
hifo Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Hvis noe reimdrevet blir montert feil kan det medvirke til slitasje på aksiallagrene på veivaksel bla.. Selv om det er lite sannsynlig er det uansett et absolutt must å vite hva som er havarert for å kunne vite noe om årsaken.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Det skal litt av ei reim og god strammer til for å ta veivlager. Hydraulikkpumpa hadde antagelig røket lenge før. Men surt er det uansett. Eg ville sjølvsagt vist mest mulig for å unngå at det samme kan skje igjen. Blir dyrt båtliv med motorkjøp kvart femte år. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sydvesten Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 (redigert) Det skal litt av ei reim og god strammer til for å ta veivlager. Hydraulikkpumpa hadde antagelig røket lenge før. Nettopp, selv tviler jeg der finnes noen motorer som er så dårlig laget at den kilereimdrevet liten hydraulikkpumpe vil kunne skade veiv eller rammelagrene .. Den vil uansett ikke kunne påvirke veivlagrene eller rådelagre(kryss) Motoren vet ikke om den driver en hydraulisk servopumpe, en dynamo, en vannpumpe eller noe annet.. Redigert 19.Juni.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Joerg Becker Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Vet du ikke, Sydvesten?Selv om det finnes mye forskjell gjelder det i grunn for alle og t.o.m. din egen motor, Sydvesten, dette underskriver jeg her. Og hvis du ikke kan stole på det da ringer du til et fagverksted til motoren din for å høre hva begrensningene skal være. Dessuten er det ikke bare veivlager som kan tar skade, men også selve veivakslingen, andre komponenter pga. vibrasjoner, remhjul med torsjonsdempere, og t.o.m. pakninger.Alt bare et spørsmål om dreie- og bøyemoment. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Motoren vet ikke om den driver en hydraulisk servopumpe, en dynamo, en vannpumpe eller noe annet.. Den så jeg først når jeg hadde skrevet ferdig. Nei, det vet den ikke. Men tekniske data forteller montøren om det som skal dreves tilkobles i linie, med gir, eller med reim. Det er ikke valgfritt bare fordi noen synes at et stor stykke metall er stabil. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 cummins har antagelig har egen serie motor til båt. De cummins som leveres feks i JCB traktorer har meir hengt på seg en båtmotorer har. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Joerg Becker Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Trolig alt riktig.Poenget er bare at det finnes flere begrensniger, som man skulle undesøke nøye før man monterer i det blinde. Så tilbake til trådens opprinnelig problem.Men da må vi vel vente litt for flere detalj og kanskje bilde slik at trådstarteren kan få noe vurdering.Bortsett av det blir det jo også spørs hvem av begge leverandørene svarer for denne saken,han båteieren har vel dokumentasjon for både båt og pumpemontering. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
hifo Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Ja Sæbø og det er så vidt jeg kan se ingen her som tror pumpa må være årsaken , men at det kan føre til slitasje i gitte sammenkoblinger.. Ang det bildet der så er jeg uenig i at rådelagra heter veivlager. Jeg mener veivlager ( folkemunne) er det samme som rammelager og at rådelagrene er de som fester råden til veiva.. Og du nevner kilereimdrevet hyd pumpe. Er du sikker på at det er det trådstarters pumpe er drevet av? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
-morten- Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Trodde rådelagret var det samme som krysslager på tegninga jeg! kalte det ihvertfal det da vi mekka på mopeder.. men der var jo alt selvlært så vi lærte med prøve og feile metoden! ellers er veivlagre skållagrene som er festa på skinkene til veiva. og rammelagrene de lagrene som er på selve veivakslingen og står fast i motorgodset. Men alt dette kan jo en motormekaniker bekrefte vel Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Det er vel båteier som må svare for dette sjølv ? Motor 5 år og pumpe montert ca 4 år siden. Kan han klare å få leverandør til å innrømme produksjonsfeil på feks veiv, så er saken antagelig for gammel uansett. Lager har forskjellige navn etter leverandør. Pentamotorer har ikkje rådelager i råden, de bruker veivlager der...og rammelager på veiven :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
lnjk Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Kjenner ikke motoren spesifikt, men da jeg skiftet motor var det stor forskjell på hvor mye sidetrekk en Cummins 5,9 kunne klare. Ulike utgaver har ulike spesifikasjoner, samt at det ikke er vilkårlig hvor trekket kommer. Husker ikke tallene men kanskje var det slik at klokka 12 klarte bare halve lasten kontra klokka 9. Uttaket forandrer seg rundt hele motoren noe jeg tror er normalt for alle motorer. Og det er ikke sikkert at leverandør av motor har så mye greie på dette. Opplysningene jeg måtte ha var likevel tilgjengelig på nettet så jeg fant ut av dette selv. Men Cummins ble det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 (redigert) Inkj .. Se det ja. Da er ikke motoren bare en massiv metallisk klump som er upåvirket av slike belastniger alikevel som noen antyder.. Trodde rådelagret var det samme som krysslager på tegninga jeg! kalte det ihvertfal det da vi mekka på mopeder.. men der var jo alt selvlært så vi lærte med prøve og feile metoden! ellers er veivlagre skållagrene som er festa på skinkene til veiva. og rammelagrene de lagrene som er på selve veivakslingen og står fast i motorgodset. Ot men dette sier wici om rådelager. Rådelager er et skålformet lager som plasseres parvis under stemplene på en stempelveiv i en bensinmotor for å unngå slitasje på veiva når denne går rundt og bærer vekten av stemplene. Det er to rådelagre per sylinder. Når motoren startes og oljetrykket stabiliserer seg, sprøytes det olje under trykk inn i rådelagerene, og veiva hviler direkte på en film av olje og er ikke i kontakt med rådelageret i det hele tatt. Rådelagrene slites mer når motoren går på høyt turtall. Er rådelagrene utslitt, holdes ikke oljefilmen som sprøytes inn der permanent, da veivas slående bevegelser banker oljefilmen vekk, og rådelagerene slites, siden veivas ender banker direkte mot lagrene, uten filmens beskyttelse, samtidig som at stempelveiva også slites litt etter litt for hver omdreining, og det kan slites spor i veiva. Når veiva slites og slår mot rådelagerene høres en jevn bankende lyd i motoren. Dette kalles rådebank. Redigert 19.Juni.2014 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Baracuda Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Hvis det er olje igjen på motoren, så ta en oljeprøve og send den til analyse. Da vil du få en meget god indikasjon på hva som er årsaken til havariet. Ellers blir det bare gjetning og synsing. Trasig er det uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Vet at det har vært noen motormodeller som har vært svær sårbare mtp ekstrautyr. På Mercruiser sin 4,2-litere, gamle VM-motorene ble vi advart om å være forsiktige med å installere ekstra dynamoere, laderegulatorer og andre ting som skapte ekstra belastning på reimhjulet. På disse modellene var det et problem med mange veivakslinger som knakk ytterst, rundt reimhjulet. Synes forøvrig forhandleren sin forklaring i dette tilfellet virker svært tynn... Mest sannsynlig leter de bare etter et påskudd for å vri kostnadene over på kunden. Selv om det evt. er en garantisak sitter forhandleren uansett igjen med en ganske stor del av regningen. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Om utstyret er installert iht. motorfabrikantens anbefalinger er vesentlig. Deretter spørs de om havariet i motoren skyldes feil med det påhengte utstyret etc. Det kan godt forekomme at et lager ryker i påhengt utstyr og deretter ødelegger noe videre i systemet som en følgeskade. Det hender i mange tilfeller og da er det feil på påhengt utstyr som er den utløsende årsaken. Motorfabrikanten er i så tilfelle skyldfri. Helt umulig å svare konkret på noe slikt på et diskusjonsforum uten å kjenne til alle fakta i saken. Sitér dette innlegget Link to post
egard Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Denne motoren fra Mercruiser har normalt ett bruksområde der turtallet er ca 3000 til 3500o/ min da er turboen med og gir effekt . Dersom en bruker eksempelvis kraftblokk på denne motoren og ligger på tomgang med hydraulikken tilkoblet vil tilgjengelig krefter være mye mindre og belastningen større. Har hørt om spesifikke motorer fra Yanmar som ikke anbefales i båter med kraftblokk og spylepumpe nettopp av denne årsak. Bør helst være motorer med høyt kraftuttak på lave turtall i båter med slikt tilleggsutstyr. Har selv hatt denne motoren i en båt og den fungerte 100% den tiden jeg hadde den ca300 t fra ny, men dette var en daycruiser. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.