Anjuma Startet 18.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 18.Juni.2014 Jeg trenger et kjerringråd eller hott tips om hvordan få korken på smørekoppen til å bli stående påskrudd!Jeg teiter koppen før og etter hver tur, men problemet er at etter et par nautiske mil i marsjfart så ligger korken i kjølsvinet... Og der gjør den jo ingen nytte for seg :(Jeg vurderer å bruke gjengetape... men det skulle jo egentlig ikke være nødvendig!Så om noen her har opplevd samme og eller har et godt tips om hvordan løse denne problematikken så hadde det vært flott. Kanskje en slik selvmatende patron kunne løst det, men en enkel fiks på orignalt opplegg er å foretrekke i første omgang. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Roger og Olina Svart 18.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 Hei på deg. Dette løserdu med å ikke ha for mye fett i koppen. Da kan du skru den i bunn og få strammet den. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 18.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 Jeg har opplevd det samme og den gangen oppdaget jeg det ikke med en gang. Årsaken er at du har fylt for mye fett og koppen kan ikke skrues så langt ned som den bør. Den gangen vi hadde problemet gikk vi ca 50nm etter jeg hadde fylt fett. Koppen falt av, fettet ble presset ut og akselen fungerte som en vannpumpe med ca 200 liter vann i kjølen før jeg oppdaget det. Da sto det godt opp i motor rommet. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Pondu_s Svart 18.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 Du kan rive gjengene lett om det ikke er mengde som er problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 18.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 Eller du kan sette på en litt stor slangeklemme på korken, brett ut den overskytende delen av slangeklemmen som du borer et hull i og setter på en liten taustump som kan festes et sted. Her på BP mangler det ikke med kreative løsninger Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 18.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 Tusen takk folkens.. her haglet det jo med gode tips! Det er godt mulig det er for mye fett... jeg pleier fylle opp i korken slik at jeg har "noe" å teite på. Men jeg skjønner nå at jeg sannsynligvis kan bruke mindre og så skru korken helt fast for så å etterfylle hver gang i stedenfor å teite 3/4 runde.Bøljan og gentron... det var skikkelig lure tps som jeg definitivt skal mekke til omgående!Vann Tro - Det er nettopp den pumpeeffekten jeg også fryktet! Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
TMe Svart 18.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 Vil tro at det er vibrasjon/kast i akselen som er årsaken til at greasekoppen skrur seg av under gange. Hva med å kurere sykdommen i stedet for symptomene? Sitér dette innlegget Link to post
baatmann Svart 18.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 Kva type hyse har du? Det er vel skjelden i dag å ha eit system der ein må "teite" greas inn i hylsa. Kanskje det kunne vore bra med eit bilde av systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 18.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 TMe - det kan godt være det er vibrasjoner, men jeg merker ingen vibrasjon som tyder på kast i aksel. Korken har oppført seg slik så lenge jeg har hatt båten.Korken løper dog veldig lett på gjengene og jeg vil tro at når akslingen sviver rundt så skaper det en rotasjon i greaset... som igjen kan gi en liten friksjon til korken. Og at det kan være dette som gjør at den skrur seg av.Så tipset med å ikke bruke så mye grease og så teite korken helt til kan godt være det som skal til. Og i tillegg hvis jeg bruker tipset fra Bøljan (Slangeklemme med snor) så burde det gi resultater.Baatmann - jeg har inget bilde av denne her og nå (kan dog ta bilde neste gang jeg er nede i båten), men det ser ut for å være samme type som er brukt i flere mannsaldere på gamle snekker... laget i kobber. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Færderfyr Svart 18.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 Kanskje du skal finne deg noe tegl og pakke om rett og slett? Blir mindre press på boksen. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 18.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 (redigert) Ikke uvanlig med fettsmurt pakkboks. Dette er Sleipner sin anno 2014 Redigert 18.Juni.2014 av Dieselboy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 18.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 Færderfyr - skal jeg pakke om så må vel båten på land igjen? Hadde et rimelig håp om å slippe akkurat det Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Anjuma Svart 18.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 Dieselboy - ja, jeg tror det er den typen jeg har. Jeg satt akkurat å googlet det selv og kom frem til at dette er den som absolutt ligner mest! Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Lars H. Svart 18.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 (redigert) Har du en vanlig fettsmurt pakkboks uten talgpakning, men med simmeringer, skal den kun teites et par tørn hver 100de time. Og da skrur du etter teitingen et halvt tørn tilbake slik at det ikke står press på simmeringene. Drar du til etter hver tur, har du snart fyllt opp hele hylserøret bakover til cuttleslageret med fett. En helt vanlig feil å gjøre. Redigert 18.Juni.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Anjuma Svart 18.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2014 (redigert) Lars H. Det er slik jeg egentlig har gjort det...Teiter til og skrur en 1/4 omdreining tilbake, bortsett fra at jeg må gjøre det hele tiden i og med at når jeg marser så skrur korken seg helt av og detter ned i kjølsvinet. Hvis jeg har en tøffetur på ca. 3-5 Nm med forholdsvis lavt turtall (typisk < 3000 rpm) så blir koppen bare løs... da detter den som regel ikke av.Som nevnt tidligere i tråden så vurderer jeg å sette inn en automatisk presse... er det noen som har erfaring med slike? Den erstatter jo hele smørekoppen og stilles bare inn på antatt forbruk og så fikser den resten selv.http://www.maritim.no/sima-lube-fettdoserer Redigert 18.Juni.2014 av Anjuma (see edit history) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
index Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Fjern litt av greasen du, så ordner det seg. Du trenger ikke kunne skru den helt til bunns. Og som LarsH skriver, ikke stram den for ofte! Et par-tre ganger i løpet av sesongen holder plenty! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Festina Lente IV Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Drar du til etter hver tur, har du snart fyllt opp hele hylserøret bakover til cuttleslageret med fett. En helt vanlig feil å gjøre. Og, dette har jeg prøvd (pakkboks med talgpakning), om ikke cutlesslageret tåler det fettet du bruker sveller gummien i lagret, og akslen går så tregt at en voksen mann må ta i hardt for å dreie propellen. Uler og skriker fælt i akslingen når du går med sakte fart da. For å få lageret av akselen måtte cutlesslageret splittes. Djevelsk jobb å bytte. Ompakking?? Om det er noe igjen av eksisterende talgpakning kan du legge på en pakning til, og det kan gjøres mens du ligger på vannet. Skru løs strammeskruen og se hvordan det går med vannlekkasje, og mål om det er plass til en ny pakning uten å fjerne den gamle. Kapp til en ny pakning, plasser den nye pakningen på akselen inne i pakkboksen, og monter. Forsiktig med stramming over flere ganger til det hele har gått seg til. Ikke stam for hardt, slik at du får varmegang, eller at pakkboksen følger med akslingen rundt. Dette skal ikke være strammere enn at du kan dreie akslingen rundt med hånda. Det er ganske vanlig at det drypper litt med et slikt system(hvert andre minutt), med det samme du stopper. Drypper det fortsatt etter en dag eller to kan du stramme pakkboksen litt, men det er sjelden nødvendig. Kommer litt vann inn når du kjører er det ganske vanlig, og lite å bry seg om. Jeg hadde en båt med to motorer over en periode på ti år (forrige båt). Her dryppet vannet mellom aksel og pakkboks på begge motorer når akslingene roterte, og en stund etter at jeg stoppet. Jeg sjekker alltid båten dagen etter at jeg har brukt den, og da hadde nesten alltid dryppingen stanset. Om ikke, et lite drag på fettpressa, alt OK. Opplevelsen med lekkasjen i pakkboksen var helt og holdent i henhold til instruksjonsboka til Perkins. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Anjuma Svart 19.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Festina Lente IV - Burde det ikke dryppe jevnlig hvis pakning/simmerring er dårlig? Hos meg drypper det ikke så lenge korken sitter på plass. Båten kan ligge en uke i havna uten at det er kommet en dråpe vann. Under rolig gange kan det godt være det drypper en dråpe i mimuttet, men i og med at korken nekter å stå fastskrudd så kommer vannet stort sett via topp av koppen. Akslingen er også lett å dreie for håndkraft. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Hafrsfjord Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Hva med å montere en slange på en nippel på pakkboksen og flytte selve fettkoppen ett stykke opp ifra selve akslingen, da burde det vel ikke være noe vibrasjon som skulle "skru korken av"......? Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 19.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Der sier du noe... Det var lurt! :) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Hafrsfjord Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 (redigert) Ja jeg har det sjøl, og "korken" har aldri falt av..... . Selve smørekoppen henger rett under dørken, så den er lett å komme til. Redigert 19.Juni.2014 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Denne siste løsningen er god, og vil fungere. Bruk helst skikkelig slange og klemme. Jeg hadde samme problemet i min forrige båt, og satte inn en SKF automatsmøring i plast. Det holdt på å gå gale, da plasten brakk av i gjengepartiet etter et par måneder, og det var bare et lykketreff at jeg oppdaget det. Kom store mengder vann inn gjennom det som stod igjen av nippelen. Aldri mer noe sånt under vannlinjen for mitt vedkommende. Fikk presset på skikkelige nipler på en hydraulikk slange, og monterte smørekoppen over vannlinjen, og hvor den er lett å komme til. Fungerte veldig bra Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.