Jump to content

Trenger tips! Korken på smørekopp (fast aksel) skruer seg av!


Anjuma

Recommended Posts

Jeg trenger et kjerringråd eller hott tips om hvordan få korken på smørekoppen til å bli stående påskrudd!
Jeg teiter koppen før og etter hver tur, men problemet er at etter et par nautiske mil i marsjfart så ligger korken i kjølsvinet... Og der gjør den jo ingen nytte for seg :(

Jeg vurderer å bruke gjengetape... men det skulle jo egentlig ikke være nødvendig!

Så om noen her har opplevd samme og eller har et godt tips om hvordan løse denne problematikken så hadde det vært flott.

 

Kanskje en slik selvmatende patron kunne løst det, men en enkel fiks på orignalt opplegg er å foretrekke i første omgang.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post

Jeg har opplevd det samme og den gangen oppdaget jeg det ikke med en gang. Årsaken er at du har fylt for mye fett og koppen kan ikke skrues så langt ned som den bør.

Den gangen vi hadde problemet gikk vi ca 50nm etter jeg hadde fylt fett. Koppen falt av, fettet ble presset ut og akselen fungerte som en vannpumpe med ca 200 liter vann i kjølen før jeg oppdaget det. Da sto det godt opp i motor rommet.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Tusen takk folkens.. her haglet det jo med gode tips! :smiley:
Det er godt mulig det er for mye fett... jeg pleier fylle opp i korken slik at jeg har "noe" å teite på. Men jeg skjønner nå at jeg sannsynligvis kan bruke mindre og så skru korken helt fast for så å etterfylle hver gang i stedenfor å teite 3/4 runde.
Bøljan og gentron... det var skikkelig lure tps som jeg definitivt skal mekke til omgående!

Vann Tro - Det er nettopp den pumpeeffekten jeg også fryktet!

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post

TMe - det kan godt være det er vibrasjoner, men jeg merker ingen vibrasjon som tyder på kast i aksel. Korken har oppført seg slik så lenge jeg har hatt båten.
Korken løper dog veldig lett på gjengene og jeg vil tro at når akslingen sviver rundt så skaper det en rotasjon i greaset... som igjen kan gi en liten friksjon til korken. Og at det kan være dette som gjør at den skrur seg av.
Så tipset med å ikke bruke så mye grease og så teite korken helt til kan godt være det som skal til. Og i tillegg hvis jeg bruker tipset fra Bøljan (Slangeklemme med snor) så burde det gi resultater.

Baatmann - jeg har inget bilde av denne her og nå (kan dog ta bilde neste gang jeg er nede i båten), men det ser ut for å være samme type som er brukt i flere mannsaldere på gamle snekker... laget i kobber.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post

Har du en vanlig fettsmurt pakkboks uten talgpakning, men med simmeringer, skal den kun teites et par tørn hver 100de time. Og da skrur du etter teitingen et halvt tørn tilbake slik at det ikke står press på simmeringene. Drar du til etter hver tur, har du snart fyllt opp hele hylserøret bakover til cuttleslageret med fett. En helt vanlig feil å gjøre.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Lars H. Det er slik jeg egentlig har gjort det...Teiter til og skrur en 1/4 omdreining tilbake, bortsett fra at jeg må gjøre det hele tiden i og med at når jeg marser så skrur korken seg helt av og detter ned i kjølsvinet. Hvis jeg har en tøffetur på ca. 3-5 Nm med forholdsvis lavt turtall (typisk < 3000 rpm) så blir koppen bare løs... da detter den som regel ikke av.

Som nevnt tidligere i tråden så vurderer jeg å sette inn en automatisk presse... er det noen som har erfaring med slike? Den erstatter jo hele smørekoppen og stilles bare inn på antatt forbruk og så fikser den resten selv.
http://www.maritim.no/sima-lube-fettdoserer

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post

Drar du til etter hver tur, har du snart fyllt opp hele hylserøret bakover til cuttleslageret med fett. En helt vanlig feil å gjøre.

 

Og, dette har jeg prøvd (pakkboks med talgpakning), om ikke cutlesslageret tåler det fettet du bruker sveller gummien i lagret, og akslen går så tregt at en voksen mann må ta i hardt for å dreie propellen. Uler og skriker fælt i akslingen når du går med sakte fart da.

 

For å få lageret av akselen måtte cutlesslageret splittes. Djevelsk jobb å bytte.

 

Ompakking??

Om det er noe igjen av eksisterende talgpakning kan du legge på en pakning til, og det kan gjøres mens du ligger på vannet. Skru løs strammeskruen og se hvordan det går med vannlekkasje, og mål om det er plass til en ny pakning uten å fjerne den gamle. Kapp til en ny pakning, plasser den nye pakningen på akselen inne i pakkboksen, og monter. Forsiktig med stramming over flere ganger til det hele har gått seg til. Ikke stam for hardt, slik at du får varmegang, eller at pakkboksen følger med akslingen rundt. Dette skal ikke være strammere enn at du kan dreie akslingen rundt med hånda.

 

 

Det er ganske vanlig at det drypper litt med et slikt system(hvert andre minutt), med det samme du stopper. Drypper det fortsatt etter en dag eller to kan du stramme pakkboksen litt, men det er sjelden nødvendig. Kommer litt vann inn når du kjører er det ganske vanlig, og lite å bry seg om.

 

Jeg hadde en båt med to motorer over en periode på ti år (forrige båt). Her dryppet vannet mellom aksel og pakkboks på begge motorer når akslingene roterte, og en stund etter at jeg stoppet. Jeg sjekker alltid båten dagen etter at jeg har brukt den, og da hadde nesten alltid dryppingen stanset. Om ikke, et lite drag på fettpressa, alt OK. Opplevelsen med lekkasjen i pakkboksen var helt og holdent i henhold til instruksjonsboka til Perkins.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Festina Lente IV - Burde det ikke dryppe jevnlig hvis pakning/simmerring er dårlig? Hos meg drypper det ikke så lenge korken sitter på plass. Båten kan ligge en uke i havna uten at det er kommet en dråpe vann. Under rolig gange kan det godt være det drypper en dråpe i mimuttet, men i og med at korken nekter å stå fastskrudd så kommer vannet stort sett via topp av koppen. Akslingen er også lett å dreie for håndkraft.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post

Denne siste løsningen er god, og vil fungere. Bruk helst skikkelig slange og klemme.

Jeg hadde samme problemet i min forrige båt, og satte inn en SKF automatsmøring i plast. Det holdt på å gå gale, da plasten brakk av i gjengepartiet etter et par måneder, og det var bare et lykketreff at jeg oppdaget det. Kom store mengder vann inn gjennom det som stod igjen av nippelen. Aldri mer noe sånt under vannlinjen for mitt vedkommende.

Fikk presset på skikkelige nipler på en hydraulikk slange, og monterte smørekoppen over vannlinjen, og hvor den er lett å komme til. Fungerte veldig bra :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...