B8en Startet 18.Juni.2014 Del på Facebook Startet 18.Juni.2014 Ønsker forslag til slepejolle til maxi 68. Har sett på rib og gummibåt med lengde ca 270. Maxien er ikke så stor, så bør jeg prioritere vekt og mulighet for å legge den enkelt sammen? Eller prioritere slepeegenskaper mht glassfiberbunn? Vil tro at jolla tas med når det er behov og jeg skal i land, og ved kun seiling ligger den i havn. Dersom det finnes en model som raskt kan blåses opp og legges sammen ønsker jeg tips på det. Er det noen som har en liten seilbåt og har erfaring med hva som er det mest praktiske? Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 18.Juni.2014 Del på Facebook Svart 18.Juni.2014 Kjøp en billig gummibåt på maritim. 3500 for en i din størrelsesorden. Ikke superraskt å blåse den opp og legge sammen, men la den ligge oppblåst hele sesongen. Enkelt og lettvint. Den er heller ikke dyrere enn at du slipper å vokte den som en hauk.. det er i hvertfall mitt lille tips etter å ha hatt diverse både dyre og billige slepejoller etter små og litt større seilbåter. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 18.Juni.2014 Del på Facebook Svart 18.Juni.2014 Av egen erfaring ser jeg at vi sjelden eller aldrig pakker sammen eller løfter opp vår gummijolle. Har derfor vurdert å kjøpe en liten glassfiberjolle i stedet da disse er lettere å slepe, lettere å stoffe og mindre følsomme for å trekkes opp på stranden. Sitér dette innlegget Link to post
Microcefalus Svart 18.Juni.2014 Del på Facebook Svart 18.Juni.2014 (redigert) Kjøp en billig gummibåt på maritim.Helt enig. Med tanke på størrelsen på båten din ville jeg gått for en liten og lett båt. Hvis du ute på tur, og møter på dårlig vær, kan det være lurt at jolla er liten og lett nok til å kunne bindes fast forran på dekk. Eventuelt pakkes sammen. Små joller tipper lett i en kuling med dertilhørende bølger. Du ønsker neppe å taue en jolle som ligger feil vei i vannet. En glassfiberjolle er tyngere å håndtere, og selvfølgelig umulig å pakke samme. Avhenger selvfølgelig av hvor og under hvilke forhold du bruker båten. Redigert 18.Juni.2014 av Microcefalus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
znick Svart 19.Juni.2014 Del på Facebook Svart 19.Juni.2014 (redigert) Skal du ha en gummibåt som er lett å stue vekk og rask å blåse opp skal du velge en med oppblåsbar bunn. Båtene fra West System http://www.westsystem.no/m/400 er fine alternativer. Jeg har selv en West Light 270 som vanligvis ligger nedpakket til jeg skal bruke den. Det er gjort på 5-10 minutter å få båten klar. Den gamle Achilles'en jeg hadde før var selvfølgelig en mye bedre "båt". Større oppdrift, robust finerplate bunn, tåler større motor, kunne kjøres i røffere sjø. Men når vi nå skulle bytte ut Achilles'en valgte vi en West fordi vi ikke lenger ønsket å ha en båt på slep hele tiden. Vi er veldig fornøyd med valget. Redigert 19.Juni.2014 av znick (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 19.Juni.2014 Del på Facebook Svart 19.Juni.2014 Noen med eraringer med Quicksilve Roll-Up 240 eller 270? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 19.Juni.2014 Del på Facebook Svart 19.Juni.2014 Jeg synes 270 høres veldig stort og tungt ut til en maxi 68. Ville sett på en slik rollupgreie på 200-240 Sitér dette innlegget Link to post
B8en Svart 19.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2014 Takker for tips. Hvor har dere båten når dere ligger i brygga? Når den ikke er pakket sammen og ikke på dekk? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.