Jump to content

Forslag på jolle til maxi 68

B8en

Recommended Posts

Ønsker forslag til slepejolle til maxi 68. Har sett på rib og gummibåt med lengde ca 270.

Maxien er ikke så stor, så bør jeg prioritere vekt og mulighet for å legge den enkelt sammen?

Eller prioritere slepeegenskaper mht glassfiberbunn?

Vil tro at jolla tas med når det er behov og jeg skal i land, og ved kun seiling ligger den i havn.

Dersom det finnes en model som raskt kan blåses opp og legges sammen ønsker jeg tips på det.

Er det noen som har en liten seilbåt og har erfaring med hva som er det mest praktiske?

Kjøp en billig gummibåt på maritim. 3500 for en i din størrelsesorden. Ikke superraskt å blåse den opp og legge sammen, men la den ligge oppblåst hele sesongen. Enkelt og lettvint. Den er heller ikke dyrere enn at du slipper å vokte den som en hauk.. det er i hvertfall mitt lille tips etter å ha hatt diverse både dyre og billige slepejoller etter små og litt større seilbåter.

Kjøp en billig gummibåt på maritim.

Helt enig. Med tanke på størrelsen på båten din ville jeg gått for en liten og lett båt. Hvis du ute på tur, og møter på dårlig vær, kan det være lurt at jolla er liten og lett nok til å kunne bindes fast forran på dekk. Eventuelt pakkes sammen. Små joller tipper lett i en kuling med dertilhørende bølger. Du ønsker neppe å taue en jolle som ligger feil vei i vannet. En glassfiberjolle er tyngere å håndtere, og selvfølgelig umulig å pakke samme.

Avhenger selvfølgelig av hvor og under hvilke forhold du bruker båten.

Redigert av Microcefalus (see edit history)

Skal du ha en gummibåt som er lett å stue vekk og rask å blåse opp skal du velge en med oppblåsbar bunn. Båtene fra West System http://www.westsystem.no/m/400 er fine alternativer. Jeg har selv en West Light 270 som vanligvis ligger nedpakket til jeg skal bruke den. Det er gjort på 5-10 minutter å få båten klar.

Den gamle Achilles'en jeg hadde før var selvfølgelig en mye bedre "båt". Større oppdrift, robust finerplate bunn, tåler større motor, kunne kjøres i røffere sjø. Men når vi nå skulle bytte ut Achilles'en valgte vi en West fordi vi ikke lenger ønsket å ha en båt på slep hele tiden. Vi er veldig fornøyd med valget.

Redigert av znick (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...