Jump to content

Er seiling risikabelt og farlig ?

kointa

Recommended Posts

Etter å ha opplevd forsommeren for første gang her på Østlandet, så slår det meg at seilfolk har mye mye mer (synlig) sikkerhetsutstyr enn motorbåt folket, nesten uten unntak, Redningsflåter, redningsliner, nød peilere, radar osv osv, men er mye av dette gimmick ? Eller er det virkelig slik at alle seilere driver med havseilas ? :crazy::crazy:

Seiling er etter mitt syn ikke mer farlig, men krever mer av skipper og mannskap. Seilerne evner å lese risikoen bedre enn motorbåtfolk, dermed er sikkerheten bedre ivaretatt.. Motorbåtfolk som stort sett "kjører båten, kjører forbi andre båter på høyre eller venstre side og parkerer den etter bruk" er naturligvis ikke like bevisste på dette, dermed er de etter mitt syn også mest negative til bruk av flyteplagg og annet sikkerhetsutstyr ombord.

Seilerne har etter mitt syn også betydelig mer kunnskaper om risiko enn motorbåtfolk, så dette med sikkerhetsutstyr sier seg selv.. Dog finnes det selvsagt unntak i begge leire, men de grupperingene er etter mitt syn relativt små i begge leire.. Linken her bekrefter vel i grunnen dette med unntakene

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

ingen tvil om at det er flere faremomenter ved seiling. Spesielt når man driver med regattaseiling eller utskjærs i mye bølger/vind er det mye man må ha oppmerksomhet på. Mange seilere har også gjennomgått sikkerhetskurs, og det er lange lister med nødvendig sikkerhetsutstyr som kreves for å delta i regatta. Så det er helt sikkert riktig at seilere generelt har et oppmerksomt forhold til sikkerhet/utstyr.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Dette skyldes nok først og fremst farvannene seilbåter ferdes i. Seilbåter er offshore båter, klasse A (de fleste) og da stiller man ofte andre krav til sikkerhetsutstyr, da man må være litt mer selvhjulpen der ute på havet. Så svaret er altså tvert i mot, seilbåt er tryggere, og kan derfor ferdes i mer krevevende farvann.

Helstesko etc er fordi en eventuell MOB situasjon under seil er litt mer komplisert å løse en ombord i motorbåt, så i så henseende er det økt risiko.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Klart det er "flere"/andre risikomomenter i seilbåt kontra motorbåt, men så lenge man har identifisert og kontroll på risikoen så er det ikke farlig.. Det er først når man ikke har kontrollen på risikoen at ting begynner å bli farlig.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Tror mye av det sikkerhetsutstyret du ser hører hjemme på overfarter på åpent hav. Mange seilbåter krysser åpne havstrekninger og da kan det være lurt med litt ekstra sikkerhet.

Det har vel vært flere dødsulykker med motorbåter i det senere år enn med seilbåter.

Ole
S/Y Algol

Guest Avmønstret#

Statistisk sett, med samme antall seilbåter vs motorbåter så vil jeg tro det er flere utlykker og skader pluss dødsfall med motorbåter. Vil tro motorbåter har større vilje og evne til risikoadferd/bruk og i kombinasjon med dårlig sikkrerhettsutstyr og manglende vilje og evne til å bruke det (vest osv) så går det i større grad galt.

Så jeg tror svaret er nei på det ene. De færreste med seilbåt driver med havseilas men de har et sikkerhetsfokus og dertilhørende utstyrsnivå.

Og ja, det er kanskje farligere og risikablet å ferdes med motorbåt enn seilbåt. Motorbåt går (for)fortere, brukerne drikker oftere en seilere når de går med båten og de bruker i mindre grad vest og kombinerer en noen av disse tingene så har man plutselig svært høy risikio.

-----------------

Når man skal gå rundt på dekk i litt sjø så er det smart med sikkerhetsline og vest. Dette er en form for aktivitet som i motorbåt vanligvis ikke gjøres annet enn i flott vær eller i havn.

En annen ting som er verdt å merke seg er at motorbåter gjerne vil ha så liten vind som mulig, mens det blir litt tullete om man skal seile.

Uansett type båt bør alle ha et minimum av sikkerhetsutstyr da man ofte kan oppleve til dels hard solgangsbris også på en flott sommerdag som starter vindstille.

Vest og en badetrapp som er mulig å benytte i sjø er vel kjekt å ha + en flyte-line som kan kastes ut til eventuelle som ligger i sjøen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

eller utskjærs i mye bølger/vind er det mye man må ha oppmerksomhet på. Mange seilere har også gjennomgått sikkerhetskurs, og det er lange lister med nødvendig sikkerhetsutstyr som kreves for å delta i regatta. Så det er helt sikkert riktig at seilere generelt har et oppmerksomt forhold til sikkerhet/utstyr.

Altså, øøøøm.., siden det finnes en del følsomme motorbåt-entusiaster bør man jo være litt ..tt forsiktig med å si det man synes om ang. aaaakkurat dette? :saint:

De fleste ulykke (landkontakt, kollisjoner, folk over bord, drukning, brann, og pga. alkohol, mm.) skjer vel nesten utelokket innaskjærs og i nærheten av land.

Bare for å ha nevnt det også, mange klarer ikke en gang å svømme så lite som <100m til land når de havner i sjøvann.

Folk uten ekstra oppdrift drukner også ved det fineste vær i relativt varm vann pga. sjokk og redsel.

Også de fleste tekniske feil på "sjøen" skjer tett til land, nettopp fordi folk føler seg tryggere og oppfører seg tilsvarende hvis en mener å ha land i nærheten.

Det medfører dessverre at folk blir sløv mot både teknikken, som behersker dem, og alle andre i denne der omsider så trange omverden.

Jeg personlig derimot trives mye bedre "langt ute", helt enkelt siden det finnes så lite der som kan utløse hektik.

"Ute" finnes det nemlig færre folk som ikke vet hva de holder på med, og sjøen selv er også mer forutsigbart.

Tja, og så ha det seg slik at nesten hver seilbåt er bedre egnet for sjø enn de aller-fleste motorbåter,

enkelt og greit pga. konstruksjon og stabilitet på vannet.

Og så har vi da menneskene, som flest ikke orker "sjø", men som er fysisk og psykisk låst til forholdene ved finvær uten vind og / eller bølger.

Seilere derimot er mer eller mindre allerede vant til at båten beveger seg, pga. seilbåtens natur,

med forskjellen at nettopp disse bevegelser er godt dempet og kontrollert i forhold til de fleste motorbåter.

Siste setningen beskriver noe som maaange motorbåtfolka pga. manglende erfaring ikke vet, men det er enda et mega-stor pluss for seilbåt.

Og som det ble sagt allerede har de fleste seilere lært å seile, og med det regelverket både ved og ang. seilingen.

Med det allerede blir seiling i seg selv tryggere,

t.o.m. når man skulle tro at det kunne være omvendt pga. mye mer aktivitet på seilbåt enn på motorbåt.

Så, jeg mener at seiling er risikabelt, men bare for folk som ikke er forberedt.

Ellers er seiling etter min oppfatning tydelig sikrere enn å kjøre motorbåt, nettopp siden både seilere og seilbåter flest er bedre forberedt på det meste.

Men er det virkelig trygd et stedt?

Verden er farligst for mennesker pga. mennesker, overall.

Og man skal ikke glemme at de fleste dør på sengen, så var obs der også. :smiley:

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Også de fleste tekniske feil på "sjøen" skjer tett til land, nettopp fordi folk føler seg tryggere og oppfører seg tilsvarende hvis en mener å ha land i nærheten.

Det medfører dessverre at folk blir sløv mot både teknikken, som behersker dem, og alle andre i denne der omsider så trange omverden.

Det er vel her de fleste andre ulykker også hender, og folk forulykker blant annet på grunn av manglende vest.. De skal bare....., og mener at det ikke er fare for noe...... dermed trenger de ikke vesten, siden de selv har vurdert.... feil .. det er ikke bare med teknikken de blir sløv, men også med sikkerheten og bruk av sikkerhetstyr

Og ja, det er kanskje farligere og risikablet å ferdes med motorbåt enn seilbåt. Motorbåt går (for)fortere, brukerne drikker oftere en seilere når de går med båten og de bruker i mindre grad vest og kombinerer en noen av disse tingene så har man plutselig svært høy risikio.

-----------------

Men dette og mange andre innlegg handler om brukeren og ikke båten i seg selv.. Det bør være udiskutabelt at risikoen for skade er større i seilbåt enn motorbåt såfremt de brukes likt.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Det bør være udiskutabelt at risikoen for skade er større i seilbåt enn motorbåt såfremt de brukes likt.

Hvorfor det? om en går for motor med en seilbåt eller motorbåt har vel samme risiko? (de brukes likt) Hva er det som tilsier at det er økt risiko med en seilbåt for motor kontra en motorbåt for motor?

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Statistisk sett, med samme antall seilbåter vs motorbåter så vil jeg tro det er flere utlykker og skader pluss dødsfall med motorbåter. Vil tro motorbåter har større vilje og evne til risikoadferd/bruk og i kombinasjon med dårlig sikkrerhettsutstyr og manglende vilje og evne til å bruke det (vest osv) så går det i større grad galt.

Husker ikke tallene men hvis man bruker statistikken som man vil, så er det vel like risikabelt å bruke bilbelte som ikke også.

Hvorfor det? om en går for motor med en seilbåt eller motorbåt har vel samme risiko? (de brukes likt) Hva er det som tilsier at det er økt risiko med en seilbåt for motor kontra en motorbåt for motor?

Mangel på fribord , masse tauverk vinsjer mm, bom og mast og manglende adkomstmuligheter hvis man er i vannet er noen kjappe..

Redigert av hifo (see edit history)

Poenget mitt er å si at seilbåter også har sikkerhetsrisiko. Disse avviker fra de man typisk forbinder med motorbåt (fartsrelatert), og handler enten om å falle overbord, blir truffet av bom, klemskader fra skjøter/fall osv osv. Hvis man kun seiler innaskjærs og i lite vind er seiling svært trygt. Men man skal ikke gjøre store tabbene før man utsetter seg for risiko utaskjærs eller i mye vind. Seilte spinnaker opp sundet nord for Oskarborg i går kveld, vi var to ombord og hadde 14 m/s i kastene. Man skal ikke gjøre store tabbene da før man risikerer at noen får vondt.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg personlig derimot trives mye bedre "langt ute", helt enkelt siden det finnes så lite der som kan utløse hektik.

"Ute" finnes det nemlig færre folk som ikke vet hva de holder på med, og sjøen selv er også mer forutsigbart.

Tja, og så ha det seg slik at nesten hver seilbåt er bedre egnet for sjø enn de aller-fleste motorbåter,

enkelt og greit pga. konstruksjon og stabilitet på vannet.

Tiltredes.

Men dette og mange andre innlegg handler om brukeren og ikke båten i seg selv.. Det bør være udiskutabelt at risikoen for skade er større i seilbåt enn motorbåt såfremt de brukes likt.

Jeg er litt i tvil om hva du mener med "brukes likt". Mener du at det er like trygt å dra til Shetland i en snekke som i en seilbåt, eller er det kun når seilbåten går for motor i samme skjermede farvann som snekka at de brukes likt og kan sammenliknes, og at da er risikoen er større i Seilbåt ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Når man har fått litt erfaring som seiler så er man så mye mer oppmerksom og sikker i handlingene. En seilbåt veier som regel mye mer ift til størrelsen, ofte er halvparten av båten under vannlinja, så selv en liten 26 foter kan ofte veie like mye som et "yogurtbeger" på 40.

Har hatt mange "motorbåtfolk" ombord, - de synes i starten at jeg *maser* litt mye på ditt-og-datt, men når de etter selv å ha prøvd seg og erfart hvorfor jeg *stresser* slik, så blir det stille, og de aksepterer fokusen skippern har på både på sikker navigasjon og sikkerhet generelt.

(...som da en lommekjent-i-området-kompis skulle styre og tok en snarvei mellom 2 grønne staker....han hadde kjørt den ruta "tusenvis av ganger". Forskjellen var bare at seileren min stikker en meter dypere enn båter han hadde gått med der før...OH SHIT, PÅ GRUNN IGJEN!!! :-) )

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Mangel på fribord , masse tauverk vinsjer mm, bom og mast og manglende adkomstmuligheter hvis man er i vannet er noen kjappe..

Man sitter da trygt i cockpiten på en seilbåt.. Tauverket er kveilet opp slik som for motorbåter, vinsjen er da fastskrudd, bom og mast er også fastskrudd, seilbåter har da samme om ikke bedre adkomstmuligheter enn en motorbåt om en faller i vannet.. Det er påfallende å spørre om du noen ganger har vært i seilbåt og har noen som helst erfaring med den?

Mangel på fribord og manglende adkomstmuligheter kan jeg ikke se som ulempe ift. motorbåt. Hvilken seilbåt har mangel på fribord ift. vanlige motorbåter i samme prisklasse? Adkomstmulighet er vel generelt ganske lik, via badetrapp/platform?

Om masten har flere ulemper enn fordeler mht. risiko kan vel og diskuteres.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...